MaxHugo
Det sticker ju lite i ögonen när Vattenfall hade en vist på 42 miljader redan i Oktober. Sen ett snitt bidrag på 1100kr per månad, ska underlätta för dom som ligger på 20-25kr i elräkningar...
 
Redaktionen Redaktionen skrev:
Regeringen föreslår stöd för de som drabbats av ovanligt höga elräkningar.

Du kan läsa artikeln här: Föreslår stöd till hushåll med hög elräkning
Helt sjukt att bara ge stöd till dem som förbrukar över 2000kw! Vad med oss andra? Inget bra genomtänkt, vi behöver en ny regering!
 
  • Gilla
Torbjörn 4903
  • Laddar…
J Johnk74 skrev:
Helt sjukt att bara ge stöd till dem som förbrukar över 2000kw! Vad med oss andra? Inget bra genomtänkt, vi behöver en ny regering!
Nej, så är det inte. Fullt stöd utgår till de som förbrukar 2000kWh eller mer. De som förbrukar under 2000 får mindre stöd.
 
Ok vad får vi för stöd som förbrukar 1100Kw?
 
J Johnk74 skrev:
Ok vad får vi för stöd som förbrukar 1100Kw?
Det har de inte berättat, men de i lägenhet skall inte få något så noll ligger kanske på 500kWh. Om jag skall gissa så kanske 700kr, men det är en gissning då det inte finns beskrivet.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det har de inte berättat, men de i lägenhet skall inte få något så noll ligger kanske på 500kWh. Om jag skall gissa så kanske 700kr, men det är en gissning då det inte finns beskrivet.
Ok tack, får nog ringa Eon och fråga
 
J Johnk74 skrev:
Ok tack, får nog ringa Eon och fråga
Vi bor i ett litet radhus, när jag fick räkning på 3900kr nästan 1700kr mer än vad vi brukar betala. Så skrämmande det oss. Vi har sänkt vår värme i hemmet. Så just nu har 15 grader och på morgonen 12-13grader. Vi får ha lite extra kläder på oss
 
J Johnk74 skrev:
Helt sjukt att bara ge stöd till dem som förbrukar över 2000kw! Vad med oss andra? Inget bra genomtänkt, vi behöver en ny regering!
Det var vad som först kommunicerades men de har justerat förslaget, de har även justerat förslaget med att de inte justerat klart ännu.

Så än så länge är allt ytterst oklart och justeringar och förtydliganden kommer.

Lite lottokänsla över det hela.
 
J Johnk74 skrev:
Vi bor i ett litet radhus, när jag fick räkning på 3900kr nästan 1700kr mer än vad vi brukar betala. Så skrämmande det oss. Vi har sänkt vår värme i hemmet. Så just nu har 15 grader och på morgonen 12-13grader. Vi får ha lite extra kläder på oss
Visst är Sverige fantastiskt!
 
G Ganescha skrev:
Visst är Sverige fantastiskt!
Det behöver väl inte bli på detta sätt, jag tror inte att elbolagen går på knä! Inflationen är hög
 
J Johnk74 skrev:
Det behöver väl inte bli på detta sätt, jag tror inte att elbolagen går på knä! Inflationen är hög
Ett av de kallaste länderna i Europa, ett vinterland, där man behöver snåla sig blåfrusen för att överleva, ett de länder med högst skatter. Elen borde fan nästan vara gratis i det här landet!
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
J Johnk74 skrev:
Ok tack, får nog ringa Eon och fråga
Eon kommer att svara att de inte vet, eftersom förslaget inte är klart ännu. Ingen vet. Inte ens Regeringen.

Du kommer troligtvis få lite sänkning på kommande fakturor. Hur mycket det blir får du vänta och se, helt enkelt.
 
Helt fel att kompensera för förbrukning, det betyder att den som bor i Norrland får samma kompensation som den i södra Sverige där det är väsentligt högre elpriser, samt de med lågt fast pris. Samt att den som slösar med sin elförbrukning blir kompenserad. Hoppas att detta förslag förpassas till papperskorgen eller görs om.
 
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
P
E Etrompa skrev:
Förvisso. Men då kan vi lika gärna ha en global valuta och planekonomi…
Varför det? Planekonomi snedvrider konkurrensen å det grövsta.
En global valuta vore bra, men då behövs även en global penningpolitik.
 
E Enial skrev:
Jag köper precis vad du säger. Självklart får man i viss mån skylla sig själv, men nån reglering måste det finnas på sånt i livet som faktiskt är livsnödvändigt.
T ex el, vatten, bränsle (framförallt i glesbygd), mat, medicin osv.

Man kan inte förvänta sig att folk ska sitta och djupdyka ner i sånt man kanske inte ens förstår sig på för att undvika personlig konkurs.

Det är med andra ord orimligt om dessa livsnödvändiga saker stiger med flera hundra procent i pris, över väldigt kort tid. Jag anser det samma om allt som vi behöver för att överleva, inte sånt som är lyx.

Vi måste äta, vi måste vara varma, vi bör vara rena, vi måste kunna köpa medicin vid behov ossssv..

Alla hann som sagt inte med att binda sitt pris. Vi har aldrig bott i hus innan. Hade jag vetat attpriserna skulle stiga till dessa nivåerna hade jag självklart valt att binda mig, men det var rätt mycket annat att ha koll på som första gångs husägare.

Edit: om jag t ex belånar mig högt för att jag vill ha just en tesla, och räntan stiger med 200% - ja då har jag valet att sälja eller betala och se glad ut. Jag behöver ju faktiskt inte en tesla. Det är ett aktivt val att köpa.
Men att jag ska bestraffas för att jag behöver värme i mitt hus, mat på bordet och lite belysning, men inte följde elbörsen (som jag inte alls förstår mig på) och råkar bo i fel del av landet... Och för att våra politiker har fattat beslut som jag inte personligen kan påverka - det är inte ok. Även om jag kan betala min elräkning, så är det fortfarande inte rätt att elen kan stiga hur högt som helst - det finns trots allt inget tak.
Absolut, det är absurt att elbolagen kan ta ut dessa avgifter, för de facto har ju inte produktionskostnaden ökat i samma takt, utan man kan sälja elen dyrt utomlands istället. Det är här det blir lite fel, det mesta av elproduktionen är idag betalda investeringar av framför allt skattepengar. Sen säljs dessa bolag av och nu kan någon annan profitera på våra investeringar. Svensk produktion borde tvingas till svensk förbrukning och inte sålts av. Men men inget vi kan göra ngt åt nu. Däremot så bör beskattningen och momsen ses över, då staten nu faktiskt tjänar massor på höga energipriser el/bränsle etc. Det kanske vore mer rimligt med enbart elskatt och bensinskatt ifasta ören per liter/kWh. Just nu bygger ju momsen på det redan höga priset med 25%. Den kan jag tycka att de kan skippa och inte bara för dessa tre månader utan framöver totalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.