useless useless skrev:
Hur många som kommer att vara berättigade till de nya stödet tror du kommer få så mycket att det räcker fram till nästa vinter??? För att få maxbeloppet 6000:- måste man förbruka minst 2000 kWh i månaden. Det verkar osannolikt att någon som förbrukar minst 2000 kWh i december, januari och februari skulle betala så lite för de månaderna att 6000:- räcker både för dom och fram till nästa vinter.
Sä här tänkte jag:
Det blir ett retroaktivt bidrag, med okänt startdatum, men säkerligen om en 3-4 månder (lagom till sommaren mao)
Det ska "betalas" ut av elnätsleverantörerna = blir troligen en pott som fakturorna dras från
Eftersom det "bara" är elnätsfakturan (om man nu inte har både elnät & el handel på samma bolag) som kommer att dras och på med början av sommaren så kommer det ju inte att dras så många kr varje månad från den innestående potten.
Potten kommer att ta slut där i lagomt så att hela december räkningen ska betalas fullt ut.
Den betalas då i Jan 2023
Då har folk inte behövt betala elnätsfakturan på 6-8 månader.
Och december brukar ju vara en av "vinter"månaderna
dvs lagomt till Jan 2023 kommer nästa prischock

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det blir ju svindyrt pga all skatt och moms, hur tycker du man ska göra istället? Se glad ut och betala och hålla käft?
Allvarligt. JA
Har man satt sig i båten utan flytväst och kan inte simma och åker ut på öppet hav, då ska har man bra tur (om nu med elbidraget/kompensationen) att bli räddad av staten.
Har från tidig ålder fått lära mig att man ska stå för sina egna misstag, inte att bli curlad

Claes Sörmland
M MrDizzy skrev:
Allvarligt. JA
Har man satt sig i båten utan flytväst och kan inte simma och åker ut på öppet hav, då ska har man bra tur (om nu med elbidraget/kompensationen) att bli räddad av staten.
Har från tidig ålder fått lära mig att man ska stå för sina egna misstag, inte att bli curlad
Verkligheten är nog mer att du har blivit shanghajad i hamnen och nu sitter du där i båten ute på öppet hav och kaptenen är på väg i en riktning som du aldrig har blivit tillfrågad om. Lite under halva besättningen stödjer kaptenen och den andra halvan kan inte få ihop sitt myteri.

Då är det läge att tacka ja till en extra skeppsskorpa med grogg.

• Gilla
  • Haha
Micke_xyz och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Verkligheten är nog mer att du har blivit shanghajad i hamnen och nu sitter du där i båten ute på öppet hav och kaptenen är på väg i en riktning som du aldrig har blivit tillfrågad om. Lite under halva besättningen stödjer kaptenen och den andra halvan kan inte få ihop sitt myteri.

Jo men kaptenen är påverkbar så det är ju ganska enkelt att åka till närmaste öde ö och lämpa av de som ligger bakom "felinformationen"....

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:

iofs sannt

M MrDizzy skrev:
Politiker har i alla tider riggat till fördel för staten.
Det är ju deras främsta uppgift.
Glöm inte bort att staten är folket.

M Markarbetaren skrev:
Skillnaden är att när man investerar på börsen så tar man en kalkylerad risk i avsikt att tjäna pengar.
Och när man väljer ett elavtal, har man inte för avsikt att vinna på det då?
Eller förlora så lite som möjligt om man vill se det från det hållet?

pacman42 pacman42 skrev:
[länk]

Karlshamnsverket har kört 8x så mycket som året innan under 2021. Bra för miljön?
Självklart inte bra, men det är mycket som sker i anslutning till Karslhamn som inte är bra för miljön. I samma eller större proportioner.

M Markarbetaren skrev:
Jag hoppas hoppas verkligen att alla fattar att S kom med detta för att dom är livrädda för sina opinionssiffror!
Det gäller inte bara sossarna, utan alla partier. Speciellt före val. Efteråt har man glömt vad man sagt, för då kommer verkligheten ikapp. Idag är det mer eller mindre riskfritt att lova stort och brett och sedan efter valet med gott samvete bortse från vad man lovat. Så är det i princip alltid.

Redigerat:
M
A Arne_Planka skrev:
Och när man väljer ett elavtal, har man inte för avsikt att vinna på det då?
Eller förlora så lite som möjligt om man vill se det från det hållet?
Att investera på börsen gör man enligt fritt val, jag känner få som gör det, tyvärr.
El måste man ha, tyvärr, och dom flesta är nog inte ens så aktiva att dom ser nån större skillnad mellan rörligt eller fast pris.

Jag har rörligt, inte gnällt över sista räkningen, 4700kr för december, jag klarar mig, utan regeringens påhitt. Vet att man över tid, trots denna vinterns rörliga pris, tjänat många tusenlappar på att ha rörligt elpris sista 20 åren.

M
A Arne_Planka skrev:
Det gäller inte bara sossarna, utan alla partier. Speciellt före val. Efteråt har man glömt vad man sagt, för då kommer verkligheten ikapp. Idag är det mer eller mindre riskfritt att lova stort och brett och sedan efter valet med gott samvete bortse från vad man lovat. Så är det i princip alltid.
Ja det ska bli spännande att se vad detta utspelet kommer mynna ut i. Hur ersättningsnivåer osv. ska se ut. Det verkar ju ha skitit sig redan på presskonferensen och pressutskicket som 95% av svenskarna missförstod så till den milda grad att man fick gå ut med ett reviderat pressutskick senare under dagen.

Intressant med förslaget. Har vänner med hög förbrukning > 2000 kWh, o bundet pris till väldigt lågt. Till skillnad för oss lågförbrukare på ca 1350 kWh som mest under kallaste månaderna och med rörligt avtal. 400 % dyrare än förra året. 500 kr vs 5000 kr blir kostnaden i dessa två fall (prisområde_4). Men låter ju lovande om andra former av kompensation ska ses över, än enbart kompensation för hög elförbrukning…. Suck!

Edit: Vi har (än så länge) råd att betala våra elräkningar, men det är ju uppenbart att regeringens förslag är ryckt ur luften i ett panikartad andetag. Slår ju hur som helst, och missar ju det egentliga syftet och många som faller bort och som har ett verkligt behov.

Redigerat:
T Titagurgi skrev:
Gött!
2150 kw i december.

Har fast pris 55 öre.
Känns gött att betala 1000kr kommande elräkningar då.
stödet syftar ju till att kompensera den som har drabbats av extremt höga priser. Jag har svårt att förstå logiken om det också skulle betalas ut till dem med fastprisavtal och som definitionsmässigt inte har drabbats av högre priser.

M
Elon Musk Elon Musk skrev:
stödet syftar ju till att kompensera den som har drabbats av extremt höga priser. Jag har svårt att förstå logiken om det också skulle betalas ut till dem med fastprisavtal och som definitionsmässigt inte har drabbats av högre priser.
Finns det någon logik i hur politiken ser ut idag?
Skärmbild av en webbsida som diskuterar kompensation baserad på elförbrukning och politiska beslut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M Markarbetaren skrev:
Finns det någon logik i hur politiken ser ut idag?
[bild]
Orsaken till att man väljer förbrukning är för att Moderaterna föreslog att man skulle sänka skatten på el retroaktivt....

Jag tycker att detta förslag pekar på i princip allt som är dåligt i politiken idag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.