26 643 läst · 180 svar
27k läst
180 svar
Föreningen försökt med en fuling
Var inte så självgod, din uppfattning är inte gällande för att du tycker det.Nyfniken skrev:Likabehandlingsprincipen
"Som nämnt i inledningen kan det vara tillåtet för föreningen att reglera i sina stadgar att medlemmarna får behandlas olika. Ett exempel på en sådan reglering är att de medlemmar som har en lokal har en annan årsavgift än de medlemmar som har en bostadslägenhet. Förutsättningen för att sådan olikabehandling i stadgarna ska vara tillåten, är som huvudregel att det är sakligt motiverat att inte ha en likabehandling."
Skickar också en känga till dig @Andy78 för att du lurade mig att hjälpa någon som inte förtjänade det.
Man skiljer på kommunal fastighetsavgift och statlig fastighetsskatt. Eftersom fastigheten har lokaler så är fastighetsägaren skyldig att betala statlig fastighetsskatt från dag 1. Redan i den ekonomiska planen så var skatten fördelad på alla medlemmar, inte en särskild post som lyfts ut.A Andy78 skrev:
Bostadsrättslagen ger möjlighet till utdebitering av kostnader som framgår av stadgarna och likabehandlingsprincipen är det enda som skulle hindra utdebiteringen, men det gör den inte då det är en kostnad som belöper just på lokalerna. Men visst kan TS testa den rättsliga vägen. Min bedömning är att TS förlorar och får stå motpartens rättegångskostnader på 200-300 tkr + moms i första instans.
D Derbyboy skrev:
Jag tror att TS är ganska irriterad, känner sig exkluderar och påhoppad. Bostadsrättsföreningar kan vara lömska speciellt när de finns lokaler och bostäder.
De vill oftast att lokalerna *företagen ska stå för större del av underhållskostnanderna så att bostäderna har så låga avgifter som möjligt
Du är inte påläst. Målet är ett förenklat tvistemål. Fortsatt saknar jag dina motargument, endast tyckanden utan förankring i lagtexten.T Thomas M skrev:Bostadsrättslagen ger möjlighet till utdebitering av kostnader som framgår av stadgarna och likabehandlingsprincipen är det enda som skulle hindra utdebiteringen, men det gör den inte då det är en kostnad som belöper just på lokalerna. Men visst kan TS testa den rättsliga vägen. Min bedömning är att TS förlorar och får stå motpartens rättegångskostnader på 200-300 tkr + moms i första instans.
Fastighetsskatt tas ut för den aktuella lokalen. Så har det väl varit ett tag om jag förstår saken rätt.
TS (med den pissiga attityden) köper lokalen, en bostadsrättslokal.
För det betalar han en engångssumma till säljaren samt månatligen en avgift, säg 3000 kr i månaden till föreningen.
iom stadgeändringen så debiteras TS framgent för fastighetsavgiften.
i praktiken innebär det ju en avgiftshöjning.
Är det tillåtet att bara höja avgiften sådär på ett bräde för bostadsrättslokaler?
TS (med den pissiga attityden) köper lokalen, en bostadsrättslokal.
För det betalar han en engångssumma till säljaren samt månatligen en avgift, säg 3000 kr i månaden till föreningen.
iom stadgeändringen så debiteras TS framgent för fastighetsavgiften.
i praktiken innebär det ju en avgiftshöjning.
Är det tillåtet att bara höja avgiften sådär på ett bräde för bostadsrättslokaler?