P
Låt er inte luras av självsäkra gubbar som konsulterat framstående advokater, ty de har inte konsulterat någon, de pratar i egen sak.
 
P
Nyfniken Nyfniken skrev:
Likabehandlingsprincipen

"Som nämnt i inledningen kan det vara tillåtet för föreningen att reglera i sina stadgar att medlemmarna får behandlas olika. Ett exempel på en sådan reglering är att de medlemmar som har en lokal har en annan årsavgift än de medlemmar som har en bostadslägenhet. Förutsättningen för att sådan olikabehandling i stadgarna ska vara tillåten, är som huvudregel att det är sakligt motiverat att inte ha en likabehandling."

Skickar också en känga till dig @Andy78 för att du lurade mig att hjälpa någon som inte förtjänade det. :D
Var inte så självgod, din uppfattning är inte gällande för att du tycker det.
 
P enginolo skrev:
Initierade kommentarer
Jag menade inte att vara dryg, utan undrar verkligen. Du verkar väldigt säker på din sak, så vad är det du undrar, vill veta eller diskutera?
 
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
P enginolo skrev:
Var inte så självgod, din uppfattning är inte gällande för att du tycker det.
Jag läste bara innantill. Lycka till!
 
  • Gilla
Hasse C
  • Laddar…
P
Hep Hep skrev:
Jag menade inte att vara dryg, utan undrar verkligen. Du verkar väldigt säker på din sak, så vad är det du undrar, vill veta eller diskutera?
Jag är väldigt säker på min sak, men intressant att höra motargumenten. Har skickat in en stämningsansökan
 
P enginolo skrev:
Jag är väldigt säker på min sak, men intressant att höra motargumenten. Har skickat in en stämningsansökan
Ok. Då hoppas jag att du kommer tillbaka någon gång senare och berättar hur det går med den.
 
  • Gilla
perserkungen
  • Laddar…
P
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag läste bara innantill. Lycka till!
Du utelämnade resten av texten.
 
P enginolo skrev:
Jag är väldigt säker på min sak, men intressant att höra motargumenten. Har skickat in en stämningsansökan
Hoppas du förlorar…..rejält
 
  • Gilla
SonnyListon och 12 till
  • Laddar…
P
D Derbyboy skrev:
Hoppas du förlorar…..rejält
Det gör jag inte, men bittra människor som du förtjänar inget mindre än olycka
 
Hur beräknas fastighetsskatten om fastigheten är befriad från fastighetsskatt pga den är äldre än 15år?
 
P
A Andy78 skrev:
Hur beräknas fastighetsskatten om fastigheten är befriad från fastighetsskatt pga den är äldre än 15år?
Man skiljer på kommunal fastighetsavgift och statlig fastighetsskatt. Eftersom fastigheten har lokaler så är fastighetsägaren skyldig att betala statlig fastighetsskatt från dag 1. Redan i den ekonomiska planen så var skatten fördelad på alla medlemmar, inte en särskild post som lyfts ut.
 
  • Gilla
A-Man_08
  • Laddar…
Bostadsrättslagen ger möjlighet till utdebitering av kostnader som framgår av stadgarna och likabehandlingsprincipen är det enda som skulle hindra utdebiteringen, men det gör den inte då det är en kostnad som belöper just på lokalerna. Men visst kan TS testa den rättsliga vägen. Min bedömning är att TS förlorar och får stå motpartens rättegångskostnader på 200-300 tkr + moms i första instans.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Hoppas du förlorar…..rejält

Jag tror att TS är ganska irriterad, känner sig exkluderar och påhoppad. Bostadsrättsföreningar kan vara lömska speciellt när de finns lokaler och bostäder.
De vill oftast att lokalerna *företagen ska stå för större del av underhållskostnanderna så att bostäderna har så låga avgifter som möjligt
 
  • Gilla
perserkungen
  • Laddar…
P
T Thomas M skrev:
Bostadsrättslagen ger möjlighet till utdebitering av kostnader som framgår av stadgarna och likabehandlingsprincipen är det enda som skulle hindra utdebiteringen, men det gör den inte då det är en kostnad som belöper just på lokalerna. Men visst kan TS testa den rättsliga vägen. Min bedömning är att TS förlorar och får stå motpartens rättegångskostnader på 200-300 tkr + moms i första instans.
Du är inte påläst. Målet är ett förenklat tvistemål. Fortsatt saknar jag dina motargument, endast tyckanden utan förankring i lagtexten.
 
Fastighetsskatt tas ut för den aktuella lokalen. Så har det väl varit ett tag om jag förstår saken rätt.

TS (med den pissiga attityden) köper lokalen, en bostadsrättslokal.

För det betalar han en engångssumma till säljaren samt månatligen en avgift, säg 3000 kr i månaden till föreningen.

iom stadgeändringen så debiteras TS framgent för fastighetsavgiften.

i praktiken innebär det ju en avgiftshöjning.

Är det tillåtet att bara höja avgiften sådär på ett bräde för bostadsrättslokaler?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.