37 276 läst · 142 svar
37k läst
142 svar
Förening högt buller nattetid
Är det bara jag som förmodar att en förening för unga inte inte innebär 40+ are som dricker bärs och pissar i trädgården? Eller är man för alltid ung som en hårdrockare? Jag kanske ska ändra musiksmakM maria01 skrev:
Redigerat av moderator:
Det finns regler för bullernivå. Efter kl 22 får det vara max 40dB(A) på uteplats vid husvägg. I sovrum 30 dB(A). Kolla med närmsta gymnasieskola om de har en ljudnivåmätare på fysikinstitutionen som de kan låna ut. Mät och fotografera mätardisplayen. Skicka bilden till kommunens miljöenhet och begär att de ska åtgärda problemet. Att kommunen äger fastigheten spelar ingen roll, miljökontoret skall utöva sitt tillsynsuppdrag i alla fall.
De har ingen rätt att störa friden oavsett hur länge de än hyrt huset. Dokumentera nedskräpning och oljud. Låter det för mycket sent på kvällar/nätter så ring polisen. Man får så klart inte låta hur mycket som helst och hur sent som helst. Bråka och var besvärlig, ta hjälp av grannar, och kan de inte bättra sig så kommer kommunen tvingas säga upp deras hyreskontrakt.
Min respektive bodde ovanpå en pub när hon pluggade. Jag minns vi undvek att sova där när det var "festkvällar". De hade dock, om jag minns rätt, nån slags mätare som tror jag bröt strömmen (eller bara registrerade och renderade att de kunde mista tillståndet?) om ljudet blev för högt. Jag misstänker de manipulerade utrustningen för det lät rätt mycket ändå.
Det känns inte rimligt att ha dylika arrangemang som pågår vardag som helgkväll.
Men de som bor inne i stan antar jag måste ha koll på detta då det ju är serveringar i var och vartannat kvarter. Men där kanske är mer uppenbart att det kommer vara livat när man köper sin lägenhet.
Det känns inte rimligt att ha dylika arrangemang som pågår vardag som helgkväll.
Men de som bor inne i stan antar jag måste ha koll på detta då det ju är serveringar i var och vartannat kvarter. Men där kanske är mer uppenbart att det kommer vara livat när man köper sin lägenhet.
Instämmer. Nivån 40 dB överstigs av rätt måttliga bullerkällor. Kommunen ska givetvis ha samma tillsyn av verksamhet oberoende av vem som driver den. Idag finns det bra appar på mobiler för att möta buller, det ger en indikation inför en anmälan till kommunen.T Tänkolog skrev:Det finns regler för bullernivå. Efter kl 22 får det vara max 40dB(A) på uteplats vid husvägg. I sovrum 30 dB(A). Kolla med närmsta gymnasieskola om de har en ljudnivåmätare på fysikinstitutionen som de kan låna ut. Mät och fotografera mätardisplayen. Skicka bilden till kommunens miljöenhet och begär att de ska åtgärda problemet. Att kommunen äger fastigheten spelar ingen roll, miljökontoret skall utöva sitt tillsynsuppdrag i alla fall.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 626 inlägg
Jag gillar deathmetal o öl, så sälj till rätt köpare?
Om de stör efter kl 23 på kvällen/natten och skräpar ner hade jag anmält till kommunens miljöförvaltning och ringt polisen! Flera gånger om det behövs! En sak att de får spela och ”sjunga” på dagtid och vissa kvällar, men inte så att de stör grannarnas nattsömn!
Självbyggare
· Östergötland
· 1 626 inlägg
Om man själv är musiker förstår man att motivation och inlevelse kan komma alla dagar och tider på dygnet, kanske också efter några öl eller andra mindre förekommande droger.Lind77 skrev:
TS värderar troligen en god natts sömn framför bandens musik, men den i sin tur kanske kommer att glädja många lyssnare för många år framöver.
Dessutom inte troligt att denna verksamhet kommer att vara för evigt.
Anmäl och lägg ner bandens verksamhet, helt klart rimligt.
Jag ska imorgon anmäla SJ för att de kör tåg här på andra sidan vägen, efter kl22! Blir så j-la förbannad!!
Även i staden finns förhållningsregler, en krog får inte låta hur mycket som helst eller under vilka tider som helst.M maria01 skrev:
I TS fall föreligger en konflikt, om den är befogad eller inte beror på omständigheterna som ännu inte är utredda.
TS problem består dels av störande ljud och av ordningsstörning. Ordningsstörningen hanterar polisen medan ljudet är en fråga för miljökontoret i kommunen.
Det TS själv kan börja kontrollera innan kontakt med miljökontoret är bland annat:
Vilken verksamhet får finnas i i byggnaden enligt detaljplanen?
Vilka bullernivåer och under vilka tider förekommer dessa?
Sjysst, så om jag får lite feeling för att spela soptunneorkester har du alltså inget emot att jag gör det utanför ditt fönster?P patriklarsson skrev:
Om du svarar ”nej” så tror jag dig inte, svarar du ”jo” så är du en hycklare. Knepigt det där…
Dessutom; har man vett i skallen så repar/spelar man inte på högsta volymen nattetid. (Inte skräpar man ner heller.)
Ja, om de inte vet hur man beter sig som folk i ett bostadsområde är det väl fullkomligt rimligt?P patriklarsson skrev:
Tyckte du verkligen det var en bra jämförelse?P patriklarsson skrev: