T todrk skrev:
Bäst i förhållande till att både spara lagom med el utan att påverka komfort för mycket och ev onödigt slitage på pumpen.
Det klarar VPn själv. Hur stor påverkan man kan acceptera ställer man in själv. Mitt tips är att börja med att sätta allt på maximal besparing och därmed maximal påverkan på komforten. Står man ut med det är det utmärkt. Annars får man justera inställningarna i VPn

Den som tror att man kan göra det bättre än NIBE är duktig och kunnig. Och frågar inte sådant här. Och lyckas ofta inte heller. Men just "bäst" är ett mycket tufft krav. Nöjer man sig med bra är det tveklöst enklast och bäst att inte blanda in något mer än VPn.

Därmed inte på något sätt att det blir "bäst" som du beskriver det. Jag tror helt enkelt att du inte kommer lyckas med det. Men att få det så bra att du är väldigt nöjd är en annan sak. Det är det jag är övertygad om att VPn klarar själv. Som om det är vad du vill är det rätt sätt.

Lite av hårklyveri och så märker jag ord samtidigt, jag vet. Men det finns många entusiaster som faktiskt både vill och kan vara bäst. För att det är ett intresse. Inget ont om dem, tvärtom. Men många nöjer sig med "bra" eller "inte dåligt".

• Gilla
NiclasJ80
  • Laddar…
Risken är väl att man kör sin pump för hårt och minskar livslängden i sin iver att spara maximalt med el.

Nibe behöver ju ta hänsyn till livslängd, garantier och legionella.

Ja men precis lite så tänker jag. Att Tibber genom sin algoritm svänger mer (start &stop) medans SPA är lite trögare/snällare mot pannan. Jag ska testa ett år med SPA o sen får jag se om jag kanske testar ett år med Tibbers algoritmer eller bara kör vidare med SPA nu när den både ör uppkopplad mot el börsen samt har väderprognos som styrdata så borde den vara ganska ok kan man tycka.

• Gilla
NiclasJ80
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.