S
250kvm från år 1850
Jordvärmepump
2 vuxna + 4 barn
1 dator (stationär)
556kWh

188kWh i Juli.

2 personer, en hemma hela tiden, annan på jobbet dagtid.
Grejer igång 24/7:
Frysbox, kyl/frys, NAS/switch/router, dränpump (20-50kWh/mån beroende på nederbörd)

Tittar jag på vad som jag har i statisk förbrukning (dvs 7/24) blir det:
* lampor ca 145W
* ventilation 300W (såg inte att någon nämnde det men missade kanske. Det är väl fler som har ventilation)
* modem+switch+NAS+klockradio mm 150W
* kyl/frys 130W? (inte statisk förbrukning men räknar om)

Och bara detta blir 438 kWh under en månad.
Den dynamiska förbrukning vi har är inte så stor. Faktiskt <100 kWh.

343 kwh , 2 personer i hushållet.
1 plans villa med inredd källare ca 112 boarea 112 biarea,
gamla vitvaror,
MC batteri laddare som går hela tiden, 1 dator som är på hela tiden,

Håll i er. Det är superdyrt med avfuktare. Antar att det är den som är boven. Går för fullt på sommaren. Sorbtionsavfuktare med extra regulator.

nordlp skrev:
Håll i er. Det är superdyrt med avfuktare. Antar att det är den som är boven. Går för fullt på sommaren. Sorbtionsavfuktare med extra regulator.
Hmm jag har märkt nu att min avfuktare aldrig stannar. 235w konstant. Här är en stor bov.

Kan man ersätta den med en luftsolfångare?

Om du behöver avfuktare bara på sommaren (och vår och höst), så visst kan du använda solvärme! :) T ex solränna, solfläkt, luftsolfångare. Kanske den här? http://www.lfs-web.se/luftsolfangare_solarventi.htm Jag har inte testat den, bara råkade hitta den på nätet. Någon som provat?
Även om du behöver avfuktare året runt, så kan det vara värt att räkna på vad du skulle spara så länge solen värmer tillräckligt. Den värmer mer än vad man ibland kan tro. ;-)

hahalj
nordlp skrev:
Har nu mätt våra avfuktare, just nu drar de ca 4 kWh/dygn. Superdyrt? Njae, med tanke på att vi har en konstant förbrukning på mellan 35-40 kWh/dygn så är det ju inte särskilt utmärkande. Men många bäckar små...

Låter ju inte så farligt. Det blir ju då bara ca 120 kWh i månaden. Vad har du för typ? Skall sätta mätare på min, återkommer

Ekand skrev:
Hej
Cirkpumpar av, pannan avstängd, vp avstängd, golvvärmeshuntar av.

I drift
Golvvärme 1,7 kwh dygn
Kylfrys 3kwh dygn
Avfuktare 5,5kwh dygn
Vvb 3kw dygn när vi är hemma
Ytterbelysning från skymning till kl 23
Router
Klockor på vitvaror
Ett par laddare

15 kwh dygn låter mer rimligt för mig än 25.

Fredrik
Nu kanske inte detta svar löser gåtan men jag reagerar på att du anger 3 kWh/dygn för VVB när ni är hemma. Min någotsånär "dyra/fina/bra" VVB drar runt 3 kWh när vi INTE är hemma, dvs i värmeläckage. Ett par duschar, lite disk av kastruller mm., så är förbrukningen lätt uppåt 10 kWh för VVB. En standarddusch drar runt 3-5 kWh.

Nu har jag mätt min avfuktare under natten. Och du har rätt "Hahalj", den drog 1.37 kWh på 8 timmar, vilket ger ca 4 kWh/ dag vilket ger 120kWh / månad !!! Samma som dig. Så jag får börja jaga kWh nånannanstans.

Malinka71 skrev:
och cirkulationspumpen till radiatorerna, som vi inte törs stänga av. Vem vet om man får igång systemet till hösten när man behöver det?
Stäng du av din pump och stäng shunten. Värmesystem som har lite automatik på sig har ofta pumpstopp via utetemperatur, d.v.s. pumpen stoppar och startar på en i automatiken inställd temperatur utomhus. Eller att automatiken känner av ett värmebehov på något annat sätt. Finns lite olika sätt att optimera detta på och det beror ju på hur avancerad automatiken är men vanligast är nog utetemperaturen.

Ingen verkar ha en tv igång under sommaren. Lampor lyser ju knappast under juni/juli. Förstår inte att man kan komma ned under 200 kWh. Har själv NAS/switch/router kyl och frys samt frys box. 2 vuxna 2 barn. Min logger visar 543 kWh. Har renoverat en hel del nu i sommar. Frukost, lunch å middag lagas på spisen. Alla vit varor är nya. Inget överdriver badande eller duschande. Mm mm. Yta har inte lika stor inverkan på sommaren som på vintern då man inte värmer på sommaren. ImageUploadedByTapatalk1376289649.921208.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

hellgun skrev:
Nu kanske inte detta svar löser gåtan men jag reagerar på att du anger 3 kWh/dygn för VVB när ni är hemma. Min någotsånär "dyra/fina/bra" VVB drar runt 3 kWh när vi INTE är hemma, dvs i värmeläckage. Ett par duschar, lite disk av kastruller mm., så är förbrukningen lätt uppåt 10 kWh för VVB. En standarddusch drar runt 3-5 kWh.
Hmm
Jag mätte min VVB i några månader och snittet blev 3Kwh dygn. Jag tyckte det var billigt. Ska se om jag kan koppla på elmätaren där igen. Den sitter på min LVvp nu men jag kan koppla om den.

Fredrik

Spisen 3ggr dag? Inte helt omärkbart.
FTX-en innehåller att par fläktmotorer 24/7... Hade en sån i förra huset, minns inte om de var på 50 eller 100W per st..
Plasmatv är väl ung dubbla förbrukn jmrt med LCD?
TV är ju nåt som ofta står på länge...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.