Spännande att se alla skilda siffror! (men så är jag lite nördig också...)

Några tips:

-Ibland kan man låna en elmätare gratis av kommunens energi- och klimatrådgivare (beroende på vilken kommun)

-Vissa av elbolagen har på kundens "Mina sidor" möjlighet att följa förbrukningen ända ner till timintervall. Detta är bra för att se om förbrukningen varierar över dygnet eller om det är konstant samma belastning som ligger på.

Själv bor jag i lägenhet och gör av med ca 900 kWh per år utan att leva i mörker :rolleyes:
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Det gick 1345 kwh i juli.
744 kwh i el
601 kwh fjärrvärme.

När man läser andras siffror så blir jag lite mörkrädd och undrar vart all min energi tar vägen, har ett relativt nytt hus, byggt 2005.

2 vuxna och 1 barn, har en FTX 24/7 och 1 TV som snurrar 8, lite mobilladdare och datorer 50/50 halogen och Led.
 
Hej på er!
Här kommer min månadsrapport från Eliq. Dock så började jag inte mäta förräns den 10:e, då jag snappade upp deras erbjudande om att prova gratis i en månad. Summan är alltså uppskattad, antagligen beräknad som ett snitt från befintlig data.
Huset är ett Souterränghus från 1975, drygt 110kvm per våning. Två vuxna samt en liten huligan på 2 1/2 år. Värme avstängd. :D
Juli.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
318 kwh för juli i år tack vare en bergvärmepump (Nibe F1226) som vi fick installerad förra hösten.
Huset är ett enplans trähus från 1944 på 164 kvm med 2 vuxna och en katt :)

Förra året gick det åt 1657 kwh i juli. Anledningen till den höga förbrukningen var att när vi köpte huset fanns det en gammal oljepanna som konverterats till el med en externt monterad elpatron.

Elförbrukning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hahalj
Jonas_123 skrev:
318 kwh för juli i år tack vare en bergvärmepump (Nibe F1226) som vi fick installerad förra hösten.
Huset är ett enplans trähus från 1944 på 164 kvm med 2 vuxna och en katt :)

Förra året gick det åt 1657 kwh i juli. Anledningen till den höga förbrukningen var att när vi köpte huset fanns det en gammal oljepanna som konverterats till el med en externt monterad elpatron.
Då har ni enbart värmt tappvatten med bergvärmen resp. tidigare elpatron då?
 
hahalj
hakan_o skrev:
Stäng du av din pump och stäng shunten. Värmesystem som har lite automatik på sig har ofta pumpstopp via utetemperatur, d.v.s. pumpen stoppar och startar på en i automatiken inställd temperatur utomhus. Eller att automatiken känner av ett värmebehov på något annat sätt. Finns lite olika sätt att optimera detta på och det beror ju på hur avancerad automatiken är men vanligast är nog utetemperaturen.
Hm, cirkulationspumpen har jag inte tänkt på. Vår LVVP är inställd att inte producera värme till radiatorkretsarna förrän utetemperaturen sjunker under +15°C, men jag tror att cirkulationspumpen går hela tiden, åtminstone är symbolen för denna tänd på displayen även om ingen värme går ut. Blir knepigt att mäta upp enbart denna.
 
hahalj skrev:
Då har ni enbart värmt tappvatten med bergvärmen resp. tidigare elpatron då?
Siffrorna är den totala elförbrukningen.
I år har det nog inte varit mycket uppvärmning i juli så de 318 kwh är för varmvatten och hushållsel som belysning, kyl, frys, spis, tvättmaskin, torktumlare, TV och datorer. Kan tillägga att vi var bortresta två veckor i juli.

För att förtydliga så värmdes varmvatten och huset med elpatron förra året och i år sköts det av bergvärmepumpen.
 
hahalj
Jonas_123 skrev:
För att förtydliga så värmdes varmvatten och huset med elpatron förra året och i år sköts det av bergvärmepumpen.
Ja, det var det jag menade. Så all besparing i juli i år hamnar huvudsakligen på varmvattenberedningen. Det låter ju rätt mycket med över 1300 kWh besparing, var ni bortresta ungefär lika mycket förra året? Annars kanske det inte är direkt jämförbart.

Anledningen till att jag frågar är att min luft-vattenvärmepump också värmer tappvattnet, den är inställd att använda värmepumpen upp till +55°C vattentemp och där ovanför kompletterar den med elpatron. Nu är vattentemperaturen inställd på +55°C och då borde ju inte elpatronen slå till eftersom värmepumpens kapacitet ska räcka till nu på sommaren då inga radiatorer ska värmas, men jag har noterat att den ändå slår till ibland. Börjar alltmer misstänka att jag har den stora boven här. Har inte hittat att man kan stänga av elpatronen helt för tappvattnet, den används ju också vid den veckovisa höjningen till 70°C för förebyggande av legionella. Kan bara sätta prioritet mellan radiator vs tappvatten, dvs under en viss inställd utetemperatur kör den enbart elpatron för tappvattnet, Tror den står på -10°C nu så den bör ju inte vara inblandad i mitt problem...
 
Glädjande att så många har en NAS. :)
När man köper en sådan eller en switch kan man aktivt kolla efter strömförbrukningen och välja en med så låg som möjligt. Min NAS drar ca 22W vid full aktivitet och runt 10W när diskarna somnat in.
 
hahalj skrev:
Ja, det var det jag menade. Så all besparing i juli i år hamnar huvudsakligen på varmvattenberedningen. Det låter ju rätt mycket med över 1300 kWh besparing, var ni bortresta ungefär lika mycket förra året? Annars kanske det inte är direkt jämförbart.
Ja, vi var borta samma tid förra året. Förra året var för övrigt kallare än i år. Det ledde naturligtvis också till de högre siffrorna för juli 2012.

Det jag vet om vår värmepump är att den är ställd på att inte använda tillsats när utetemperaturen är över +15. Hur den gör med varmvattnet är jag inte säker på.
 
WilleR skrev:
Spisen 3ggr dag? Inte helt omärkbart.
FTX-en innehåller att par fläktmotorer 24/7... Hade en sån i förra huset, minns inte om de var på 50 eller 100W per st..
Plasmatv är väl ung dubbla förbrukn jmrt med LCD?
TV är ju nåt som ofta står på länge...
Alla lagar mat! förmodar jag. Så jag förstår inte hur man kan ha <200 kWh på en månad. Skall ta och räkna upp mina förbrukare och göra ett överslag. Har ju oxå avfuktare som drar lite...nu på sommaren.
Cirkulations pumpen avstängd till bergvärmen så inga watt där i Juli.

Precis när man har barn så brukar den där burken stå på bra många timmar om dygnet a 99 W (ej plasma)

FTX har jag inte haft på p ga omflyttning plus att man har bra ventilation på sommaren. så dessa 100-200 W existerar inte i Juli.
 
Redigerat:
Jonas_123 skrev:
Ja, vi var borta samma tid förra året. Förra året var för övrigt kallare än i år. Det ledde naturligtvis också till de högre siffrorna för juli 2012.

Det jag vet om vår värmepump är att den är ställd på att inte använda tillsats när utetemperaturen är över +15. Hur den gör med varmvattnet är jag inte säker på.
Inte använda tillsats när det är över +15??! Det låter märkligt. Måste mena -15 grader.
 
Mattias_Jo1 skrev:
Inte använda tillsats när det är över +15??! Det låter märkligt. Måste mena -15 grader.
"Stopp av tillsats" går att ställa mellan -20 upp till +40 enligt manualen. Under +15 använder pumpen tillsats efter behov. Fabriksinställningen är +15. Se sidan 49 i den här filen:
http://www.nibeonline.com/pdf/031927-1.pdf

Det är möjligt att vi skall ändra den gränsen. Vi har inte pillat så mycket på pumpen mer än att vi har bytt värmekurva ett snäpp för att det blev för varmt när det var nollgradigt ute medans det var lagom när det var -10.
 
Mattias_Jo1 skrev:
Alla lagar mat! förmodar jag. Så jag förstår inte hur man kan ha <200 kWh på en månad. Skall ta och räkna upp mina förbrukare och göra ett överslag. Har ju oxå avfuktare som drar lite...nu på sommaren.
Cirkulations pumpen avstängd till bergvärmen så inga watt där i Juli.

Precis när man har barn så brukar den där burken stå på bra många timmar om dygnet a 99 W (ej plasma)

FTX har jag inte haft på p ga omflyttning plus att man har bra ventilation på sommaren. så dessa 100-200 W existerar inte i Juli.
Hehe, har du inte hört talas om grillning? Ganska populärt särskilt i juli.

Kanske bäst att vi räknar in grillkol i förbrukningen också :)
 
hahalj
KnockOnWood skrev:
Hehe, har du inte hört talas om grillning? Ganska populärt särskilt i juli.

Kanske bäst att vi räknar in grillkol i förbrukningen också :)
Va? Använder inte alla eltändare till sina kolgrillar? Själv kör jag med looftlighter, 1.8 kW rätt ner i kolen :cool:. Grillade kanske 20 dagar i juli, ca 10 minuter looftlighter varje gång... totalt ca 6 kWh under juli... jämfört med mina dryga 1500 kWh så... nä där hade vi inte boven heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.