279 kWh i juli / 63 kvm parhus / 1 vuxen och bortrest en knapp vecka.
Ingen värme på, 10 år gamla vitvaror (k+f+d+tm), ganska mycket tvätt och en vvb där allt värms med el (och jag gillar att duscha ;)). Dator (laptop) används sporadiskt, modem/box/router/sonos-enheter står dock på. Diskmaskinen går varannan dag (bänkdisk). Ihop med dålig isolering och kalla vintrar får jag en årsförbrukning på knappt 11000 kWh.
 
ullberg
Mattias_Jo1 skrev:
Dax att skriva förbrukning per kvm
Det finns nog en viss korrelation (jag har nämnt det tidigare) men dels är det sannolikt allt annat än ett linjärt samband (framförallt sommartid) , och dessutom tror jag det finns många mer relevanta mätetal (kWh / "capita", kWh / hemmaboende tonåring, dividera med någon form av levnadsstilsindex etc. etc.).

Jag vet alldeles säkert att jag inte ens vill ner i vissa av de förbrukningar som listas här, det livet vill jag inte leva...

/U
 
Mattias_Jo1 skrev:
Dax att skriva förbrukning per kvm
Och/eller per person?

När det gäller uppvärmning så påverkar ju boendeytan och även läget i landet (och även ålder på huset och uppvärmningsmetod).

Men när det gäller hushållsel så är de sakerna inte riktigt lika relevanta (möjligen påverkar uppvärmningsmetoden när det gäller varmvatten om man har det via annan källa än vanlig eldriven beredare). Matlagning, disk, dusch, tvätt, belysning, datorer, TV etc beror mer på antalet personer i hushållet än hur stort huset är.
 
Redigerat:
366kWh. Två vuxna och ett lågstadiebarn. Sex år gammalt hus i Västergötland på 160m2 plus 45m2 garage. Värms/ventileras av IVT 495 Twin. Normalt leverne med dusch/bad, tvätt, matlagning och TV/datorer. Denna semester har vi varit hemma hela tiden.
 
Redigerat:
skalman1 skrev:
Mycket bra. :cool:

Potatissallad och kall frukostkorv är också fin mat, speciellt när man doppar korven i en stor klick hamburgardressing.
Om man som fattig student vill lyxa till det någon gång kan jag rekommendera blodpuddingsskivor i brödrosten.
Ljuvligt gott :rolleyes:
 
KnockOnWood skrev:
Om man som fattig student vill lyxa till det någon gång kan jag rekommendera blodpuddingsskivor i brödrosten.
Ljuvligt gott :rolleyes:
Jag hade kompisar som faktiskt hade två brödrostar. En för bröd och en för fiskpinnar. ;)
 
675kWh i juli, 145kvm från 1966, 2 vuxna och 2 småbarn. Elpanna.Normalt med matlagning och tvätt/disk, dock mycket badande i badkar modell större.
 
757/kWh i Juli bor 224 kvm IVT jordvärme 2 personer och detta inkluderar lite el till stall och maskinhall
 
Malinka71 skrev:
Mja, det är en gammal pump, och radiatorer från 1946. Vi funderar på vad som händer om systemet står stilla hela sommaren - kanske kommer rostflagor och annat skräp att täppa till pumpen så att den kraschar när vi drar igång den igen? Menar du att det är riskfritt att stänga pumpen?

Jag gillar inte alls vårt givarsystem, med bara en utomhusgivare, och styrning på något sätt via returvattentemperaturen, som inte verkar vara något särkilt smart sätt att styra inomhustemperaturen på. När natt-temperaturen sjunker ute (kanske under +15 grader som andra skrivit om?) så drar systemet igång även om vi ställer termostaten jättelågt, och även om det är +25 grader i huset. Vi hade sommarinställning på bergvärmen, men det hjälpte tydligen inte förra sommaren när det var så kallt ute, fast huset var varmt. Varför valde den som satte in systemet (förra ägaren) att bara ha utegivare? Är det väldigt dyrt med dubbla givare, eller vad kan vara motivet? Kan vi efterinstallera inomhusgivare på bergvärmepannan, så att vi kan temperaturstyra med önskad inomhustemperatur i stället för den väldigt trubbiga styrmöjlighet som vi har nu, som är både dyr och irriterande? Jag kanske ska kolla med leverantören...
Om pumpen är jättegammal kanske det snart är läge att byta upp sig till en pump med inbyggd tryckreglering som anpassar sig efter hur mycket termostaterna på radiatorerna är öppna. Är termostaterna stängda går pumpdriften ner på ett minimum. Drar mindre ström och ligger inte och pressar ut vatten i systemet som inte behövs.

Oro över en igensatt pump? Nja, det är inget jag har stött på som har berott på sommarstoppade pumpar i alla fall. Däremot kan det vara bra att dra igång pumpen ett par minuter lite då och då när den står stilla så den inte fastnar, 1-2 ggr i veckan kanske. Så kallad pumpmotionering. Pumpstopp ingår som en liten del i det jag gör på dagarna och det finns ingen oro för att stoppa pumparna hos någon utan behövs den inte så skall den stå stilla.

Är inte så dyrt att installera en inomhusgivare. Kolla bara så din BVP har en ingång och möjligheter för detta innan du gör något.
Lite mer sofistikerade system kan ibland ha inställningar för t.ex. dygnsmedeltemperaturen, att den skall vara under 15 grader i t.ex. 3 dygn innan man tillåter värmepåslag. Men det är ju bara manualen till just din utrustning som kan berätta alla detaljer för dig.
 
  • Gilla
Malinka71
  • Laddar…
1029 kWh

Ca 220 m². Fyra pers, varav en tonårstjej med sommarlov (= plasma-tv på konstant...). Jordvärme, avfuktare i källare, frysbox, stor ventilation, egen brunnspump, ingen spis (gasol).
"Bakgrundsförbrukning", dvs utan stora förbrukare igång, är ca 1kW.

forbrukning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad fina diagram ni har!

Jag får väl ta fram ett par också då.
Senaste12 månaderna:
Elstatistik.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och över senaste åren samt prognos:
Elstatistik2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Får se vad trenden blir när det börjar gå mot vinter.
Har nu en LLVP, men den har inte varit igång sedan april.
Den får väl börja jobba igen i oktober kanske.
Försökte köra den som kylare under värmeböljan i juli, men det blev inte så bra.
Kondensavlopps-slangen var felmonterad, så det blev Niagara under innerdelen.
 
Bor i ett litet hus. Allt går på el. Duschat varje dag. Lagat mat på elspis varje dag. Diskat för hand varje dag. Haft några lampor på när mörkt. Har egen brunn så dit går lite el också. Förbrukning för juli månad kr 375,-
Visst, samma kostade för tio år sedan kr 180,-
Ska vara nöjd eller gråta?
 
155 m2, 25 m2 garage inkluderat, ingen värme på utom komfortvärme på klinkersgolv i badrummet. 2 vuxna och en 20 årig dotter. Mycket datorer och annan elektronik i gång plus cirkulation och LLVP till poolen (fast den är ingen stor bov, 270 kWh sedan början maj).
Kedjehus från -81 med bristfällig isolering, håller även garaget uppvärmt under vintern då det används som hemmabio/gillesstuga.

Skall nog jaga lite för att se var det går mycket då vi nästan toppar listan ...
ImageUploadedByTapatalk HD1376433886.219716.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


LLVP installerades i oktober vilket i alla fall verkar dra ner årsförbrukningen under 30 000 kWh.
 
min svärmor hade 40 kwh från maj till juli i sin sommarstuga. Då sover hon aldrig där, inget kylskåp/frys är igång och så har hon lärt sig var hon stänger av huvudströmmen till huset så hon stänger av den varje gång hon åker därifrån :)
 
Hus 98 kvm 285 kWh i juli
Garage 50 kvm 65kWh i juli
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.