lars_stefan_axelsson skrev:
Och vilka *ändliga* resurser är det när vi talar om Svensk elproduktion?

Vattenkraften stannar ju inte förrän det slutat regna och som Göteborgare så är det ju iofs något att se fram emot, men f-n trot... ;)
Om "ändlig resurs" är motsatsen till "förnybara energikällor" så är användningen av dessa, ändliga resurser alltså, mer än 50% av landets totala energianvändning enligt Energimyndigheten.
 
ullberg skrev:
...Efter att ha publicerat min förbrukning i denna tråd och blivit pikad för att vaska champange (låt vara på en något dryg kommentar från min sida, så den kunde jag gott ha)...(och ja, vi har tofflor, men det blev lite rått i hela badrummet, och exv. handdukarna torkade löjligt långsamt)...
Hörrö du, jag skrev inte alls något om vaskning.

Jag jämförde kostnaden med två flaskor skumpa bara.
För jag tycker det är vad man borde unna sig ungefär per månad.
Det är vad jag (och min fru) gör, men det blir ju naturligtvis billiga sorter från AU och NZ.

Pröva det så blir du damernas riddare smile.gif

Men jag undrar om det inte snarare är för lite ventilation än värme som gör att det blir rått och fuktigt i badrummet.
Det är ju trots allt mitt i sommaren.
Har man klinkergolv behövs naturligtvis lite golvvärme för att det inte skall kännas obehagligt kallt att gå på.
 
bonnier skrev:
Om "ändlig resurs" är motsatsen till "förnybara energikällor" så är användningen av dessa, ändliga resurser alltså, mer än 50% av landets totala energianvändning enligt Energimyndigheten.
Öh, ja... Och vad menar du? Nu var det el i pratade om, och elen i Sverige är vattenkraft (som som sagt går så länge det regnar) och kärnkraft, som räcker i *minimum* 500 år till, vilket är en mycket lång tidsperiod. (Och det är minimum. Med lite smartare utnyttjande och användning av thorium så räknar optimisterna med en miljard år... Men låt oss inte ryckas med utan säga 100 000 år eller så istället.)

Om vi skall prata klimatpåverkan (det är ju det som är grejjen när vi pratar om fossilbränslen. Att de tar slut kan vi eventuellt lära oss att leva med) så är Svensk elproduktion 97% koldioxidfri... "Förnyelsebar" eller inte. (Jag gillar fö inte det ordet. Det är bara en fråga om tidsperspektiv. Det är relevant när man jämför sol och kol, men inte när man jämför kol och kärnkraft.)
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Öh, ja... Och vad menar du? Nu var det el i pratade om, och elen i Sverige är vattenkraft (som som sagt går så länge det regnar) och kärnkraft, som räcker i *minimum* 500 år till, vilket är en mycket lång tidsperiod. (Och det är minimum. Med lite smartare utnyttjande och användning av thorium så räknar optimisterna med en miljard år... Men låt oss inte ryckas med utan säga 100 000 år eller så istället.)

Om vi skall prata klimatpåverkan (det är ju det som är grejjen när vi pratar om fossilbränslen. Att de tar slut kan vi eventuellt lära oss att leva med) så är Svensk elproduktion 97% koldioxidfri... "Förnyelsebar" eller inte. (Jag gillar fö inte det ordet. Det är bara en fråga om tidsperspektiv. Det är relevant när man jämför sol och kol, men inte när man jämför kol och kärnkraft.)
Möjligt att jag pratar i nattmössan. Själv gör/gjorde jag en koppling el - energikälla men det kanske man inte ska göra. För mig är el nåt jag tar från ett vägguttag...ungefär på den nivån ligger mina kunskaper inom området ;)
 
bonnier skrev:
Möjligt att jag pratar i nattmössan. Själv gör/gjorde jag en koppling el - energikälla men det kanske man inte ska göra. För mig är el nåt jag tar från ett vägguttag...ungefär på den nivån ligger mina kunskaper inom området ;)
OK. Då fattar jag... :) Och du har rätt. Från din användarsynpunkt så *är* el en energikälla. På samma sätt som mjölk.

Och på samma sätt som mjölken så måste någon stoppa in den i andra änden av systemet, och det är där som begreppet "primärenergi" kommer in. Exempel på sådana är olja, kol, uran, eller för den delen kossa eller get. (Nåja, vi skulle väl egentligen skriva "gräs" och se kossan som en del av omvandlingskedjan men låt oss inte bråka om detaljerna ;)).
 
Fast Lars-stefan. Det här med passivhus och liknande så hade väl det gått att ordna genom att ställa hårda krav vid nyproduktion. Det kan ju även islänningarna göra? Tycker inte lättja är motiv till skattenivåer.

Jag tror att utbyggnaden av vindkraft, som bespottats i media under våren, är nödvändig därför att det helt enkelt inte tillförs något utbud annars, vilket påverkar priserna uppåt. Samtliga debattartiklar i ämnet tar inte upp vad som hade hänt om vi inte hade subventionerat utbyggnad av ny energi. Utbudet måste växa. Det hade det inte gjort om man inte subventionerade. Det visar ju historiken. Man avreglerade elmarknaden men det blev inte enklare att bygga ett kraftverk. Det har ju gjort att priserna utvecklats som de gjort.
Det är konstigt att det inte finns ett parti som aktivt vill arbeta för lägre elpriser.
 
ullberg
KnockOnWood skrev:
Jag jämförde kostnaden med två flaskor skumpa bara.
Jag vet, men det var en sån pricksäker kommentar att jag kände mig som en ytlig vaskare...
KnockOnWood skrev:
För jag tycker det är vad man borde unna sig ungefär per månad.
Det är vad jag (och min fru) gör, men det blir ju naturligtvis billiga sorter från AU och NZ.
Här är vi rörande överens!

KnockOnWood skrev:
Men jag undrar om det inte snarare är för lite ventilation än värme som gör att det blir rått och fuktigt i badrummet.
Det är ju trots allt mitt i sommaren.
Har man klinkergolv behövs naturligtvis lite golvvärme för att det inte skall kännas obehagligt kallt att gå på.
Kan delvis vara ventilation, men den går och jag tror den är ganska lagom injusterad (handdukarna hintar nog om att jag borde öka något. Det är nog framförallt golvet (mycket riktigt klinkers) som ger den råa känslan, nästan "källarsvalka". Jaja, nu har jag ju löst problemet!

/U
 
Jugend skrev:
Fast Lars-stefan. Det här med passivhus och liknande så hade väl det gått att ordna genom att ställa hårda krav vid nyproduktion. Det kan ju även islänningarna göra? Tycker inte lättja är motiv till skattenivåer.
Tja, fast varför skulle Islänningarna göra det? Det finns som sagt ingen direkt kostnad, varken reell eller indirekt. Värmen och vattnet finns där redan. Därför så har det prissatt för att få kontroll på den parameter som betyder något för dem, nämligen flödet. För stort flöde så räcker vattenledningen från kraftverket inte till. Så de har en rak flödestaxa. (7 SKr/kbm 80C vatten när jag var där för några år sedan). Isolering, liksom mycket annan byggmateriel är dyr på Island, eftersom det måste importeras över havet, så det är bättre för alla inblandade att de isolerar mindre och värmer mer. Passivhus i det läget vore ju värre än dumt med ökad risk för sjukdomar pga dålig ventilation och fuktproblem. Fukt har de ingen brist på... Så jag vet inte om jag skulle säga att det har mycket med lättja att göra.

Dessutom är ju isoleringen en ändlig resurs, och deras värme förnyelsebar... ;)
 
Mycket intressant ämne som du tar upp tycker jag. Men om vi byggde ut förnyelsebar så skulle man alltså kunna resonera exakt likadant? Våg-, sol-, vind-, vatten- och framförallt fjärrvärme. Det känns inte som om vi skulle göra det ...
Vi straffskattar ju oavsett om det är bra eller inte för miljön, vilket jag tycker är lite inkonsekvent.

Själv har man ju ett jugendhus som vore kulturrån att byta fönstren och dörrar på så jag hade gärna sett islänningarnas system. :)
 
Jugend skrev:
Vi straffskattar ju oavsett om det är bra eller inte för miljön, vilket jag tycker är lite inkonsekvent.
Hmm, vem har sagt att syftet med och användningen av dessa skatter verkligen skulle vara vad de utger sig för att vara. Staten har nog många mörka hål för dessa slantar som de inte vill sätta namn på, och då menar jag inte ett miljöfarligt hål i marken :cool: .
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Hmm, vem har sagt att syftet med och användningen av dessa skatter verkligen skulle vara vad de utger sig för att vara. Staten har nog många mörka hål för dessa slantar som de inte vill sätta namn på, och då menar jag inte ett miljöfarligt hål i marken :cool: .
Säkert helt riktigt.

Och ju mer vi lyckas spara och energieffektivisera, desto mer kommer skatterna att höjas för att pengarna skall in och ner i fickorna på vårt nya frälse.

Den dagen var och en kan göra sin egen el hemmavid på något sätt så energin egentligen är gratis kommer staten att beskatta den ändå.
Då kommer skatten att öka från 147% till

Ungefär som när man lade skatt på brännvinspannorna :)
 
KnockOnWood skrev:
Den dagen var och en kan göra sin egen el hemmavid på något sätt så energin egentligen är gratis kommer staten att beskatta den ändå.
Då kommer skatten att öka från 147% till

Ungefär som när man lade skatt på brännvinspannorna :)
On that note, just produkter för elframställning ter sig ju rätt dyra. Fick en offert på 20m2 solpaneler på 75000:-

Ingen konkurrens eller är det bara dyra komponenter?
 
EU har ju precis beslutat om straffskatter på billiga kinesiska solpaneler.
 
Hur stort utbyte får du på det?
 
Jugend skrev:
Hur stort utbyte får du på det?
Beräknat 3400kwh / år
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.