Har du panna med acctank? Kolla att en eventuell elpatron i pannan är avstängd. Det hände oss, visserligen på senhösten, så den värmde pannvattnet mellan eldningarna.

/Jörgen
 
Jag har nyligen läst av den högsta förbrukningen för juli sedan jag flyttade hit för fyra år sedan. 182 kWh. Jag gissar att hushållsel inte är rätt område för mig att försöka spara pengar på.
 
  • Gilla
Malinka71
  • Laddar…
hakan_o skrev:
Om pumpen är jättegammal kanske det snart är läge att byta upp sig till en pump med inbyggd tryckreglering som anpassar sig efter hur mycket termostaterna på radiatorerna är öppna. Är termostaterna stängda går pumpdriften ner på ett minimum. Drar mindre ström och ligger inte och pressar ut vatten i systemet som inte behövs.

Oro över en igensatt pump? Nja, det är inget jag har stött på som har berott på sommarstoppade pumpar i alla fall. Däremot kan det vara bra att dra igång pumpen ett par minuter lite då och då när den står stilla så den inte fastnar, 1-2 ggr i veckan kanske. Så kallad pumpmotionering. Pumpstopp ingår som en liten del i det jag gör på dagarna och det finns ingen oro för att stoppa pumparna hos någon utan behövs den inte så skall den stå stilla.

Är inte så dyrt att installera en inomhusgivare. Kolla bara så din BVP har en ingång och möjligheter för detta innan du gör något.
Lite mer sofistikerade system kan ibland ha inställningar för t.ex. dygnsmedeltemperaturen, att den skall vara under 15 grader i t.ex. 3 dygn innan man tillåter värmepåslag. Men det är ju bara manualen till just din utrustning som kan berätta alla detaljer för dig.
Bra tips! Det är nog en bra idé att ta hit en firma som får titta på systemet och räkna både på ny pump och inomhustermostat. Frågan är ju fri - så får vi se vad vi gör sedan. :)
 
Evalor skrev:
Bor i ett litet hus. Allt går på el. Duschat varje dag. Lagat mat på elspis varje dag. Diskat för hand varje dag. Haft några lampor på när mörkt. Har egen brunn så dit går lite el också. Förbrukning för juli månad kr 375,-
Visst, samma kostade för tio år sedan kr 180,-
Ska vara nöjd eller gråta?
375 KRONOR?

Jag skulle skratta käken ur led om jag betalade så lite för elen...

Min förbr Juli: 512 Kwh
160m2, rätt gamla vitvaror all around och en elgolvvärme i källaren som frun envisas ska stå på för att "det känns så kallt på fötterna annars"... :)
 
motives skrev:
375 KRONOR?

Jag skulle skratta käken ur led om jag betalade så lite för elen...

Min förbr Juli: 512 Kwh
160m2, rätt gamla vitvaror all around och en elgolvvärme i källaren som frun envisas ska stå på för att "det känns så kallt på fötterna annars"... :)
Här får du mer att gråta över eller skratta åt...
Har nu fått e-fakturorna för både elenergin och nätavgiften för juli månad:
Det såg lite lustigt ut i e-fakturalistan, för de var båda på 227 kr styck.

På elenergi-räkningen är det statliga skatte-pålägget på energikostnaden 147%!
Jag tycker det är skamligt att vi skall betala straffskatt för att kunna laga mat, ha ett kylskåp och ha några lampor tända.
Staten ägnar sig åt ren ockerverksamhet :mad:


Tips:
City Gross och andra liknande dagligvaruaffärer säljer enkla tofflor för 10 kr/par.
Slå av elvärmen och ge hustrun en liten kärleksgåva :)
 
  • Gilla
motives och 1 till
  • Laddar…
Ni struntar i avgiften i den här informationen eller? Jag gjorde av med 320 kwh ungefär på ungefär 300 kvm.
 
Jag tycker att det är bra att staten håvar in skattepengar på förbrukning av ändliga resurser!!! Hela den här diskussionen handlar ju om elförbrukning, och den skulle inte ha uppstått om elen varit för billig. Det visar att skatter är effektiva för att åtminstone göra folk medvetna om sin förbrukning, och i många fall ger incitament till att spara - vilket ju är en del av avsikten, förutom förstås att få pengar för att finansiera den offentliga välfärden som de flesta av oss har nytta av, förr eller senare.
Staten behöver pengar för att kunna upprätthålla välfärdssystemen. Frågan är bara varifrån pengarna ska tas. Och då borde det väl vara bättre att skatta ändliga resurser så att folk uppmuntras att spara, och i stället ha lägre skatt på arbete, som inte är en ändlig resurs, så att folk uppmuntras att arbeta? Dessutom blir man varm av att arbeta. ;-)
 
  • Gilla
vespaman och 1 till
  • Laddar…
hahalj
hahalj skrev:
Ja jisses, 1515 kWh i juli... trots att ingen värme varit på .
Har en genomsnittsförbrukning på runt 55 kWh/dag när vi är hemma (2 vuxna + 2 tonårsbarn), den sjunker till ca 35 kWh/dag när vi är bortresta.

Har följande förbrukare, har angett ungefärlig förbrukning på de jag har koll på:
- 2 st kombinerade fullhöjd kyl/frys som alltid står på (1 år resp ca 10 år gammal),
- 1 frysbox på runt 400 liter ca 15 år gammal,
- några led- och lågenergilampor < 100W på timer ca 8 tim/dygn = 0.8 kWh/dygn,
- belysning övrigt inomhus och utomhus < 300 W ca 4 tim / dygn = 1.2 kWh/dygn
- en NAS-server alltid på, ca 50W = 1.2 kWh/dygn
- elektrisk varmvattenberedning slår på när det behövs,
- vattenpump för dricksvatten arbetar med syresättningen av vattnet,
- 2 enklare avfuktare i tvättstuga/källaren går kanske 50% av tiden... (motsv. ca 400W kontinuerligt = ca 10 kWh/dygn)
- när vi är hemma så är 3 PC-datorer igång i snitt 6 tim/dygn (ca 1000W/6 tim = 6 kWh/dygn)
- induktionsspis påslagen < 1 tim/dygn (ca 2000W/tim = 2 kWh/dygn)
- diskmaskin, i snitt 2 program/dygn (ECO-sparprogram ca 2 kWh/dygn)
- microvågsugn 1000W, körs i snitt 10 min/dygn (0.17 kWh/dygn)
- tvättmaskin i snitt 1 program / dag (ca 1.5 kWh/dygn)
- TV i snitt 5 tim/dygn, ca 300W = 1.5 kWh/dygn

Måste mäta de förbrukare jag inte har koll på, men vad tror ni är boven här?
....

Dags att gå till botten med vad det är som drar effekt här.
Så, nu har jag mätt eller räknat ut flera av de tidigare okända förbrukarna:
- Kyl/frys 2st, ca 1.5 kWh/dygn x 2 = 3 kWh/dygn
- Frysbox 2 kWh/dygn
- Avfuktare 4 kWh/dygn
- dricksvattenpump ca 0.7 kWh/dygn
- cirulationspump i värmepumpsystemet, ca 1.5 kWh
- övrigt (modem, routers, laddare etc) ca 0.2 kWh/dygn

När jag räknar ihop alla kända statiska förbrukare som alltså alltid förbrukar el oavsett om vi är hemma eller ej så hamnar jag högt räknat på ca 14 kWh/dygn. Från den uppmätta totala statiska förbrukningen på ca 35 kWh så återstår då 35 - 14 = 21 kWh/dygn som går upp i rök utan att jag vet till vad...dvs 60% av den statiska förbrukningen orsakas av okända förbrukare!?:confused:

Eller jo, följande potentiella förbrukare finns ju också:

- elvärmegolv i hall och badrum, inställt på 20°C men uppmätt golvtemp ligger på > 23°C nu under sommaren vilket betyder att de inte ska ha varit på, har heller inte vid något tillfälle sett att den skulle gått igång
- varmvattenberedaren, men eftersom ingen tappar varmvatten består ju förbrukningen endast av värmeläckage

Men kan verkligen en vv-beredare läcka värme för över 20 kWh/dygn? Motsvarar ju en medeleffekt på kontinuerligt 833 W!? :wow:
 
ullberg
Hmm jag har inte direkt så miljörelaterade drivkrafter som exc. @Malinka71 verkar ha, men resultatet i detta fall blir det samma.
KnockOnWood skrev:
På elenergi-räkningen är det statliga skatte-pålägget på energikostnaden 147%!
Jag tycker det är skamligt att vi skall betala straffskatt för att kunna laga mat, ha ett kylskåp och ha några lampor tända.
Magnituen på ett skatteuttag (generellt, såväl som i detta specifika fall) har jag svårt att se hur man kan kritisera, jag personligen orkar i alla fall inte använda tankeverksamhet till det. Pengarna måste ju in på något sätt för att betala statens (/kommunens/landstinget/... beroende på typ) utgifter. Det är väl i så fall på kostnadssidan (statens då) man borde bli irriterad (milt sagt) på slöseri, ett slöseri som jag tror förekommer i långt större utsträckning än jag finner önskvärt. Minskar vi kostnaderna (låt oss börja med slöseri) finns det utrymme för sänkning av någon skatt.

Detta gäller förvisso bara i en ideal värld, vilket vi inte har, men min åsikt är fortfarande att det är om något kostnaderna (framförallt ev. slöseri) man bör ondgöra sig över.

Om vi bortser från magnituen kan man ju ändå ondgöra sig över vissa skatter som slår väldigt konstigt. Men sett i det perspektivet tycker jag tvärt om att denna skatt är en förhållandevis rättvis skatt, och kanske framförallt en skatt som man i betydande utsträckning kan påverka (i absoluta tal). I princip alla medborgare har behov och nytta av energi (=rättvis) och det är ju möjligt att i ganska stor utsträckning påverka sitt energibehov, är det till exempel inte så att du KoW har byggt ett hus med väldigt bra energiprestanda? Just för att minska din exponering mot denna skatt? Eller var dina motiv mer miljömässiga? I så fall var det väl trevligt att få detta på köpet!

Det fina är att man faktiskt kan välja (inom vissa ramar), vilket väl är väldigt tydligt i denna tråd (vissa har levnadsvanor och boenden som minimerar denna skatt, andra tycker sig kunna acceptera nivån).
KnockOnWood skrev:
Staten ägnar sig åt ren ockerverksamhet :mad:
Eller är det vi som medborgare som bedriver ocker (driver kostnader på ockernivå) mot staten? kanske är det orimligt att staten ska delfinansiera min lön (vilket de gör) och kanske är det orimligt att barnfamiljer ska få ett år ledigt per barn för att umgås (OBS: Avsiktligt provokativt skrivet, jag har inget emot dagens system, men det är tänkvärt), vad får man i den där dysfunktionella staten i väst? två veckor? två dagar?

/U
 
  • Gilla
Malinka71
  • Laddar…
ullberg
KnockOnWood skrev:
Här får du mer att gråta över eller skratta åt...
Har nu fått e-fakturorna för både elenergin och nätavgiften för juli månad:
Det såg lite lustigt ut i e-fakturalistan, för de var båda på 227 kr styck.

På elenergi-räkningen är det statliga skatte-pålägget på energikostnaden 147%!
Jag tycker det är skamligt att vi skall betala straffskatt för att kunna laga mat, ha ett kylskåp och ha några lampor tända.
Staten ägnar sig åt ren ockerverksamhet :mad:


Tips:
City Gross och andra liknande dagligvaruaffärer säljer enkla tofflor för 10 kr/par.
Slå av elvärmen och ge hustrun en liten kärleksgåva :)
Sen kan jag ju verkligen förstå att man generellt ondgör sig över utgifter, det gör verkligen jag precis som andra, så du har ju all rätt att vara arg att dessa 454 kr tas från din plånbok, när de istället kunde gått till något roligare ;)

Men inlägget illusterar också en annan intressant aspekt. Efter att ha publicerat min förbrukning i denna tråd och blivit pikad för att vaska champange (låt vara på en något dryg kommentar från min sida, så den kunde jag gott ha), satte jag faktiskt igång mätningen på golvvärmen i badrummet. Det såg ut som om vi pratade om en förbrukning i storleksordningen 40 kWh per månad sommartid. Jag tänkte då, varför inte stänga av och se hur det är att leva så (det finns ju tofflor!), så det gjorde jag för en vecka sedan och sa till min fru att "nu kör vi utan golvvärme!".

Det blev ju inte alls trevligt! så efter mindre än en vecka frågade jag min fru om vi kanske skulle avbryta försöket, hon fick något lyckligt i blicken och sa "jaaa, kan vi göra det?" Det visade sig att hon trodde jag ville bevisa en poäng typ att vi inte kan hålla på och slösa (och det trots att elräkningarna kommer i hennes namn och hon generellt betalar dem), och därför inte hade vågat be mig starta golvvärmen redan efter en dag (och ja, vi har tofflor, men det blev lite rått i hela badrummet, och exv. handdukarna torkade löjligt långsamt).

Så nu står jag stärkt i min övertygelse att den förbrukning jag har är den jag bör ha, givet den livsstil vi vill ha (och har)!

/U
 
869 kWh juli och 871 i juni har vi! :) Men då kör vi (berg) värme i källare och badrum, avfuktare i tvättstuga och elvärme+fläkt i växthuset. Datorer och TV är på dygnet runt känns det som...
 
Malinka71 skrev:
Jag tycker att det är bra att staten håvar in skattepengar på förbrukning av ändliga resurser!!!
Och vilka *ändliga* resurser är det när vi talar om Svensk elproduktion?

Vattenkraften stannar ju inte förrän det slutat regna och som Göteborgare så är det ju iofs något att se fram emot, men f-n trot... ;)
 
Jag tror Malinka71 syftar på att våra kraftverk inte kan producera hur mycket effekt som helst.

Det är alltså inte ändlighet över tid som åsyftas utan begränsning i momentan kapacitet.

Det är ju bara att reflektera över hur det hade sett ut om el varit gratis. Hur bra isolerade hade våra hus varit? Hur många hade värmt huset med pellets eller värmepumpar?
 
  • Gilla
Malinka71
  • Laddar…
Nerre skrev:
Jag tror Malinka71 syftar på att våra kraftverk inte kan producera hur mycket effekt som helst.

Det är alltså inte ändlighet över tid som åsyftas utan begränsning i momentan kapacitet.

Det är ju bara att reflektera över hur det hade sett ut om el varit gratis. Hur bra isolerade hade våra hus varit? Hur många hade värmt huset med pellets eller värmepumpar?
OK, men då kanske vi inte skall prata om förbrukningen i *juli*, som ju är en av de månader med lägst belastning... Jag tror det finns en effektreserv att ta till just nu... :)

Sedan så var ju inte frågan att el skulle vara gratis, alltså subventionerad av staten, utan hur hög *skatten* skulle vara, alltså hur mycket elkonsumtionen skall bestraffas. Att el inte skall vara gratis är en annan sak.

Vad gäller hur mycket vi skulle isolera om värme vore "gratis" så är det bara att se till Island. De har isolering, men inga "passivhus" eftersom det finns bättre saker att lägga pengarna på. I deras fall så är ju värmen faktiskt i stort sett gratis, man har inte ens någon återcirkulation på fjärrvärmen eftersom röret skulle kosta mer än det smakar, så jag ser inget fel i det.

I vilket fall så skall du ha en eloge för att du inte körde "kärnkraften är en ändlig resurs"-argumentet. Den är i runda slängar lika ändlig som Islänningarnas geovärme...
 
Malinka71 skrev:
Jag tycker att det är bra att staten håvar in skattepengar på förbrukning av ändliga resurser!!! Hela den här diskussionen handlar ju om elförbrukning, och den skulle inte ha uppstått om elen varit för billig. Det visar att skatter är effektiva för att åtminstone göra folk medvetna om sin förbrukning, och i många fall ger incitament till att spara - vilket ju är en del av avsikten, förutom förstås att få pengar för att finansiera den offentliga välfärden som de flesta av oss har nytta av, förr eller senare.
Staten behöver pengar för att kunna upprätthålla välfärdssystemen. Frågan är bara varifrån pengarna ska tas. Och då borde det väl vara bättre att skatta ändliga resurser så att folk uppmuntras att spara, och i stället ha lägre skatt på arbete, som inte är en ändlig resurs, så att folk uppmuntras att arbeta? Dessutom blir man varm av att arbeta. ;-)
Nu har du kallat elenergi för en "ändlig resurs" två gånger.
På vad sätt menar du att elenergi är ändlig?

Vår el produceras till allra största delen i vatten- och kärnkraftverk.
De är bra
exempel på närmast oändliga resurser.

Som jag skrev är skattepålägget på el 147%.

Som jämförelse är skatten 6% på en kalle Anka-tidning, Svensk Damtidning eller en Läckberg-deckare.
På Coca Cola, chips och lakritsbåtar är den 12%.

Elen är en nödvändighet för ett rimlig levnadssätt, till skillnad från ovanstående små exempel. Och är som sagt inte någon "ändlig resurs".

En annan resurs som är "förnyelsebar" men inte oändlig är vatten.
Ofta införs begränsningar på vattenförbrukningen, t.ex. bevattningsförbud, vid torrperioder.
Det är aldrig restriktioner på elförbrukningen på samma sätt.
Skatten på kranvatten är 25%. Tycker du den skall höjas till 147% också?

Tycker du inte proportionerna i skatteuttaget verkar lite sneda i alla fall?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.