Fy fan vad frustrerande! Hoppas att det fungerar nu då. Annars kanske du kan ringa en röris som kan felsöka om det är läckage någon annanstans?

kollade du upp installstörskoden?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Mats-S
Känns som att det är många som blandar ihop LLVP och FLVP, skillnaden är gigantisk.

LLVP är en huvudvärmekälla, FLVP är läng ifrån lika effektivt (i alla fall tycker jag så :)
Ska man värma utgående vent så är det FTX som gäller, men även den är inte en huvudvärmekälla (tycker jag).

• Gilla
Elajomannen och 2 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
LLVP är en huvudvärmekälla, FLVP är läng ifrån lika effektivt
Själva vämepumpen i en FLVP har ju ganska begränsad kapacitet, men att LLVP skulle vara en "huvudvärmekälla" är jag inte helt med på. En FLVP löser ju både värme och varmvatten samt distribuerar värmen i ett vattenburet system.

K KritanLarsson skrev:
Nu har servicetekniker varit här. Dragit åt rören, höjt trycket och satt på kompressorn. Förutom att sätta på kompressorn på installatörsnivå så kunde jag också gjort de åtgärderna. Men jag har fortfarande inte fått svar varför det läcker plötsligt. Trycket ska behöva höjas 5-6 ggr/år när det sjunker. Han visste inte varför kompressorn var av. Han menar att allt är som det ska. Nu är det ju andra bullar på displayen i alla fall.

Jag blir oerhört frustrerad och arg. Dels att inte få någon bra förklaring och behöva betala för service utan att veta vad som lett till det här, men också att det inte utlöses några larm, samtidigt som man betalar mer med nya pumpen än vad man gjorde med gamla trasiga.

Som någon var inne på, man digitaliserar så mycket och blir som användare utlämnad till att smarta larm utlöses, men drabbas samtidigt när tekniken inte hänger med. Man har samtidigt byggt bort möjligheten för en att mecka själv. Och då tycker jag ändå att jag håller koll.

Ska följa det här noga nu och hoppas att kompressorn inte lägger av igen.
Nu hoppas vi att denna magiska handpåläggning fixade biffen.
Skulle också tycja att det är frustrerande att inte få ens en hyffsad anledning till varför problemen uppstått eller vad som ev då fixar problemen

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
H Hal2000 skrev:
skulle invenstera i en luftvärmepump på övervåningen så kommer ni nog minska med 50-60 procent mot ha el element
Det är nog en glädjekalkyl.
Om det är varmt ute är verkningsgraden hög (Ca 66%) 1krona ut 3 tillbaka in.
Sedan sjunker den så vid -25, 1kr ut 1kr tillbaka och sedan sjunker det så du går back!
Således i Sibirien blir det aldrig billigare än el!
I ditt fall får du fundera på investeringskostnade, verkningsgrad och förbrukning. I en sommarstuga i norr är det för låg verkningsgrad mot el så det blir dyrt.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
K Kriss Marc skrev:
Det är nog en glädjekalkyl.
Om det är varmt ute är verkningsgraden hög (Ca 66%) 1krona ut 3 tillbaka in.
Sedan sjunker den så vid -25, 1kr ut 1kr tillbaka och sedan sjunker det så du går back!
Således i Sibirien blir det aldrig billigare än el!
I ditt fall får du fundera på investeringskostnade, verkningsgrad och förbrukning. I en sommarstuga i norr är det för låg verkningsgrad mot el så det blir dyrt.
Vi har i en annan tråd skrivit lite om Mitsubishi sumo.
Den ger nästan dubbet tillbaka vid minus 30.
Varmare än det så stiger ju fördelen så några 1-1 vid minus 25 är det inte på rätt pump.
Och back kommer man inte att gå:)

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Nu hoppas vi att denna magiska handpåläggning fixade biffen.
Skulle också tycja att det är frustrerande att inte få ens en hyffsad anledning till varför problemen uppstått eller vad som ev då fixar problemen
Både ja och nej. Kompressorstatus är på. Men igår kväll efter en längre dusch så gick den på VV tillsammans med elpatron på 3kW. Sen måste den ha gått av igen och varit av under natten... Imorse vid 7.00 gick den på elpatron 6kW. Strax därefter stängdes elpatronen och kompressorn gick på, tillskott 0kW sedan dess.

Jag har förstått att kompressorn tydligen inte kan vara "på" hela tiden, men förut stängdes den av och fastnade där. Teknikern var totalt rådlös varför. Kan ha varit en "bugg". Nu har vi sänkt varmvatten från "normal" till EKO +. Nästa sätt att sänka förbrukningen är att ändra standardinställningar från när elpatronen ska gå igång, men då med risken att det dröjer med uppvärmningen vid kallare väder.

Men du köpte väl grejerna förra året? Borde ju vara garanti kvar på att systemet ska fungera och inte springa läck?

Mats-S Mats-S skrev:
Känns som att det är många som blandar ihop LLVP och FLVP, skillnaden är gigantisk.

LLVP är en huvudvärmekälla, FLVP är läng ifrån lika effektivt (i alla fall tycker jag så :)
Ska man värma utgående vent så är det FTX som gäller, men även den är inte en huvudvärmekälla (tycker jag).
Nu har du fått allt om bakfoten.
FLVP räknas som huvudvärmekälla. Hur effektiv den är är en annan fråga. LLVP är ett komplement till den vanliga uppvärmningen.
ftx värmer inget dock är temperaturen på tilluften rumstemperaterad. Dock så utesluts FLVP eller ftx.

Y YuGi skrev:
Men du köpte väl grejerna förra året? Borde ju vara garanti kvar på att systemet ska fungera och inte springa läck?
Ja, troligen går det på garantin. Teknikern kommer skicka faktura till IVT och han trodde att garantin gäller för det här. Skulle det inte göra det kommer vi nog bestrida fakturan.

• Gilla
YuGi
  • Laddar…
Mats-S
A alfista skrev:
men att LLVP skulle vara en "huvudvärmekälla" är jag inte helt med på
Jag har kört LLVP som uppvärmningssytem i 22 år nu, har aldrig falerat, så jo LLVP fungerar utmärkt som huvudvärmekälla. Jag har en FTX också, men den skulle jag aldrig använda till huvuduppvärmning, det är ett bra komplement till LLVP dock, suger ut värmen ur frånluften och ger en varmare inluft (kör aldrig på extravärmaren, bortkastade pengar).

Hur du sedan hanterar varmvatten beror ju helt på förutsättningarna i huset, så ja, givetvis finns det andra system för huvuduppvärmning också.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu har du fått allt om bakfoten.
FLVP räknas som huvudvärmekälla. Hur effektiv den är är en annan fråga. LLVP är ett komplement till den vanliga uppvärmningen.
Undrar vem som har fått det om bakfoten, se ovan. Det finns 100-tusentals villor i Sverige som enbart värms med LLVP, har du missat det? Som sagt har jag kört det i 22 år.
Och ja, givetvis finns det många som kör det som komplement också till en huvudvärmekälla som inte orkar med hela huset.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Jag har kört LLVP som uppvärmningssytem i 22 år nu, har aldrig falerat, så jo LLVP fungerar utmärkt som huvudvärmekälla.
Jag har kört FLVP som uppvärmningssytem i 27 år nu, har aldrig fallerat, så jo FLVP fungerar utmärkt som huvudvärmekälla. (OK, hade ett kompressorhaveri efter 22 år, men sånt händer ju även LLVP emellanåt). Under mer än halva året klarar den sig i stort sett utan tillskott, och fixar då även varmvattnet. Finns mer energieffektiva system, men som i mitt fall medfört en del andra avigsidor och betydligt högre investeringskostnad.

Mats-S Mats-S skrev:
Jag har en FTX också, men den skulle jag aldrig använda till huvuduppvärmning, det är ett bra komplement till LLVP dock,
Misstänker att din FTX inte bara skall betraktas som ett komplement, låter som något av en förutsättning för att endast använda LLVP genom att den hjälper till att cirkulera värme i huset bättre än LLVP ensamt.

Mats-S Mats-S skrev:
Och ja, givetvis finns det många som kör det som komplement också till en huvudvärmekälla som inte orkar med hela huset.
Tror inte det är många som använder det för att "huvudvärmekällan" inte orkar med, det är nog vanligare att det installeras i hus med direktverkande elvärme för att spara energi. Har man ett vattenburet system så lär väl de flesta primärt ansluta till det om de installerar någon form av värmepump.

Mats-S Mats-S skrev:
Jag har kört LLVP som uppvärmningssytem i 22 år nu, har aldrig falerat, så jo LLVP fungerar utmärkt som huvudvärmekälla. Jag har en FTX också, men den skulle jag aldrig använda till huvuduppvärmning, det är ett bra komplement till LLVP dock, suger ut värmen ur frånluften och ger en varmare inluft (kör aldrig på extravärmaren, bortkastade pengar).

Hur du sedan hanterar varmvatten beror ju helt på förutsättningarna i huset, så ja, givetvis finns det andra system för huvuduppvärmning också.

Undrar vem som har fått det om bakfoten, se ovan. Det finns 100-tusentals villor i Sverige som enbart värms med LLVP, har du missat det? Som sagt har jag kört det i 22 år.
Har samma uppsättning som du och elementen står på 17 grader för att vara en reserv vid maskinhaveri.

Men huvudvärmekällan i 4 år har nu varit LLVP kombinerat med FTx.

Förstår inte heller alla som kör ftx och stänger av elementen i nån missvisande spariver och sen klagar på att de får kalldrag med flera problem. Eller i värsta fall installerar en ftx anläggning i norden utan värmeelement alls....

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tacksam om vi håller oss till ämnet i den här tråden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.