useless useless skrev:
Ok. Så långt läste jag inte... Men en övervåning drar ju normalt sett mycket mindre energi än våningen under, så det kan bli ganska lång återbetalningstid på att dra in vattenburet. Men det beror ju på förutsättningarna, t ex planlösning och typ av ventilation.
Tja låter som ett resonemang från det glada -60 talet där man fick bidrag för att välja direkt verkande el.
Jag misstänker att det hade lönat sig ganska snabbt med vattenburen värme. dagens elpriser lämnar vi utanför.
 
  • Gilla
Rooten48
  • Laddar…
R Rooten48 skrev:
0 bar, det är ju läckage nånstans. Så hade jag ett tag tills jag såg läckaget, det droppade bara lite men tidens tand ... Var det inte läckage tidigare så kan man ju misstänka inkopplingen av den nya pumpen. Droppar det där det är varmt så blir det kanske inte ens blött där. Dra åt kopplingarna?

Om du stänger av värmen i olika rum så lär du ju behöva stänga inluftsventilerna i de rummen också, annars suger pumpen in kall uteluft genom rummen och ut genom dörr (springor). Svårt att plocka värme ur kall luft, men om inte ens kompressorn går så kanske det inte spelar någon roll.

Hur var det nu, filt över vardagsrumsbordet och sova under det. :cool:

Och 3 grader i badrummet ... !? Brrrr ... rören fryser. Norrsida är väl alltid kallast också. En halvmeter extra isolering kanske skulle sitta bra på den sidan?

Det är snustorrt nu och i spillkoppen är det "lagom" med vätska. Men uppenbarligen var det inte torrt här tidigare... Att det är så mycket rost efter ett halvår drygt tycker jag känns konstigt också.

Som tur är så är det inga rör på utsidan. Men ja, sjukt kallt. Badrummet är typ 18kvm dessutom elgolvvärme, med handdukstork och bastu :cool:(y):crysmile: märks att det byggdes på en annan tid det här huset. Men nu använder vi inte det badrummet över vintern. Spolar där dock då och då. När vi inte har elementen på på övervåningen är det 16 grader på övervåningen. Vi ska se till att fixa en llvp till nästa vinter.
 
  • Värmesystemsrör och anslutningar under en panna, rost och korrosion synligt, inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rooten48
  • Laddar…
Jag tycker uppriktigt synd om alla unga husägare som inte har en äldre kunnig hantverkare att rådfråga vid allehanda problem som uppstår med våra tekniska underverk.
AI och sk smarta system löser inte många av de problem som uppstår dom kan möjligen larma lite tidigare om fel uppstått. Några exempel från bergvärmepump.
Dåligt tryck i köldbärarsystem pga små läckor och smuts i rör t.ex. Syns inte larmar sent om det larmar alls.
Råd kontrollera manometern på expansionskärlet (den röda burken). Den skall nästan va uppe på rött område.
Sprit behöver fyllas på. Inte så lätt själv. Risk att köldmediet fryser till is. Kompressorn lägger av, elpatronen går in. Inget larm pga av givare som pajat osv. Elräkningen rusar. Då vaknar folk.
Dåligt tryck i värmesystemet (ytterligare en röd burk). Fyll på vatten.
Klarar dom flesta. Tips. Läs servicehandboken noggrant och försök hitta den där kunniga servicepersonen som förmodligen inte jobbar på ett stort byråkratiskt företag.

Min äldre servicekille påstår att det i vinter varit många problem med elektroniken pga av spänningsvariationer i elnätet. Inget som någon vill bekräfta.
 
  • Gilla
gasell
  • Laddar…
Inte pallat läsa igenom hela tråden, men såg att du tror att du inte kan gå in i servicemenyerna. Det kan du visst. Kolla manualen efter koden. Brukar vara dagens datum månad-dag men lägg på +1 på varje tal. 6 februari blir då kod (istället för 0206) 1317
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Står längs ner på första bilden att min lufttemperatur uppnådd: Ja. Det är inte så att en för låg temp på inkommande luft till kompressorn har gjort att den kopplats ifrån?

K KritanLarsson skrev:
Det står i alla fall att den är det? Och trycket är på 0...igen. Imorgon kommer en servicetekniker från firman som installerat den och ska titta på var felet ligger.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nu hänger det ju också på hur mycket varmluft man tar ur huset. En större pump levererar inte nödvändigtvis mer värme om den kräver mer luft för att göra det. Kompressorn i min FLVP fungerar bättre om jag ökar luftflödet, men då skickar jag ju samtidigt ut mer luft, vilket kyler ned huset.

Jag tar ut ca 50 liter luft per sekund ur mitt hus, vilket motsvarar ca 1,8m3 luft i timmen. 1m3 behöver 1/3 kWh/grad som den skall värmas. Om vi antar nollgradigt ute och 20 grader inne så leder detta till en effekt på 12,6kW.

Om man nu har en kompressor med låt oss säga CoP=3 som skall värma huset så måste den vara på knappt 5kW.

Kompressorn i mn FLVP ger ungefär 1,5 kW...
...gissa varför det lönar sig så bra med en LLVP för mig?
Matematiken går inte ihop. 1 kbk luft~1 kg. specifik värme, luft ~1 kJ/kg/K=1/3600 kWh/kg/K, alltså mycket mindre än 1/3 kWh. c.a 0.0003 kWh/kg/K. Med dina antaganden 0,01 kW. Luft är en dålig värmebärare.
 
F Fjuss skrev:
Matematiken går inte ihop. 1 kbk luft~1 kg. specifik värme, luft ~1 kJ/kg/K=1/3600 kWh/kg/K, alltså mycket mindre än 1/3 kWh. c.a 0.0003 kWh/kg/K. Med dina antaganden 0,01 kW. Luft är en dålig värmebärare.
Jag kan mycket väl ha fått in någon felaktig siffra i detta. Jag skall räkna igen under dagen.
 
F Fjuss skrev:
Matematiken går inte ihop. 1 kbk luft~1 kg. specifik värme, luft ~1 kJ/kg/K=1/3600 kWh/kg/K, alltså mycket mindre än 1/3 kWh. c.a 0.0003 kWh/kg/K. Med dina antaganden 0,01 kW. Luft är en dålig värmebärare.
Dina siffror säger 1/1000 av vad jag fick, så jag skulle kunnat tappat/tjänat ett k någonstans. Samtidigt så är 1/1000 alldeles för lite, jag klarar inte av att värma mitt hus med bara kompressor när det är nollgradigt.
 
0 bar i vattenledningarna fungerar ju inte, det är det som är felet. Det läcker ut någonstans om du fyllt på till vatten 1 bar men det ändå återgår till 0.

Att det är torrt nu beror ju kanske just på att det inte är något vatten kvar.

Du behöver få dit en vvsare tror jag inte en servicetekniker.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
K KritanLarsson skrev:
210 kvm, två våningar. Trähus. Byggt 2003. Årsförbrukning 19000 kWh 2022. Nu i januari 3300 kWh, förra januari 2980kWh.

Måste kolla det där med inställningarna imorgon! Något verkar ju knas. Misstänker att kompressorn är av och tillskott på 3 kW.
Om huset förbrukar 19 000kWh
Då har huset ett behov av 19 000kWh.
Om du värmer med 9kWh så är det bara att dela 19 000/9=2 111timmar drift.
4st 1 000w ellemen=19 000/4000=4 750 timmar drift. Värmepatron 3kW=19 000/3=6 333timmar drift. 8760/8784 timmar på ett år.
Med värmepump blir det 1/3 el= 6 333kWh och 12 666 kWh bergvärme ( ÄR INTE EXAKT FÖR DET BEROR PÅ MÄNGD ENERGI SOM GÅR ATT UTVINNA). Således Hur många kW du värmer med är inte någon skillnad för totalen 1 element hår hela tiden 2 går hälften var och 4 en fjärdedel var!.
Ingen besparing att stänga av 3st. Däremot att sänka allt till 8° ger en stor sänkning på totalen.
Att värma mycke och stänga av för att senare värma igen ger ingen "besparing" på mängden energi.
Med akumelatortank kan man värma tanken när det är minste dyrt och värma huset när det är ännu dyrare utan att betala det högre priset.
 
K KritanLarsson skrev:
Det är snustorrt nu och i spillkoppen är det "lagom" med vätska. Men uppenbarligen var det inte torrt här tidigare... Att det är så mycket rost efter ett halvår drygt tycker jag känns konstigt också.

Som tur är så är det inga rör på utsidan. Men ja, sjukt kallt. Badrummet är typ 18kvm dessutom elgolvvärme, med handdukstork och bastu :cool:(y):crysmile: märks att det byggdes på en annan tid det här huset. Men nu använder vi inte det badrummet över vintern. Spolar där dock då och då. När vi inte har elementen på på övervåningen är det 16 grader på övervåningen. Vi ska se till att fixa en llvp till nästa vinter.
Man ser ju tydligt att kopplingarna har läckt, dra åt de o fyll upp systemet
K KritanLarsson skrev:
Det är snustorrt nu och i spillkoppen är det "lagom" med vätska. Men uppenbarligen var det inte torrt här tidigare... Att det är så mycket rost efter ett halvår drygt tycker jag känns konstigt också.

Som tur är så är det inga rör på utsidan. Men ja, sjukt kallt. Badrummet är typ 18kvm dessutom elgolvvärme, med handdukstork och bastu :cool:(y):crysmile: märks att det byggdes på en annan tid det här huset. Men nu använder vi inte det badrummet över vintern. Spolar där dock då och då. När vi inte har elementen på på övervåningen är det 16 grader på övervåningen. Vi ska se till att fixa en llvp till nästa vinter.
K KritanLarsson skrev:
Det är snustorrt nu och i spillkoppen är det "lagom" med vätska. Men uppenbarligen var det inte torrt här tidigare... Att det är så mycket rost efter ett halvår drygt tycker jag känns konstigt också.

Som tur är så är det inga rör på utsidan. Men ja, sjukt kallt. Badrummet är typ 18kvm dessutom elgolvvärme, med handdukstork och bastu :cool:(y):crysmile: märks att det byggdes på en annan tid det här huset. Men nu använder vi inte det badrummet över vintern. Spolar där dock då och då. När vi inte har elementen på på övervåningen är det 16 grader på övervåningen. Vi ska se till att fixa en llvp till nästa vinter.
Man
K KritanLarsson skrev:
Det är snustorrt nu och i spillkoppen är det "lagom" med vätska. Men uppenbarligen var det inte torrt här tidigare... Att det är så mycket rost efter ett halvår drygt tycker jag känns konstigt också.

Som tur är så är det inga rör på utsidan. Men ja, sjukt kallt. Badrummet är typ 18kvm dessutom elgolvvärme, med handdukstork och bastu :cool:(y):crysmile: märks att det byggdes på en annan tid det här huset. Men nu använder vi inte det badrummet över vintern. Spolar där dock då och då. När vi inte har elementen på på övervåningen är det 16 grader på övervåningen. Vi ska se till att fixa en llvp till nästa vinter.[/QUOT
 
K Kriss Marc skrev:
Om huset förbrukar 19 000kWh
Då har huset ett behov av 19 000kWh.
Om du värmer med 9kWh så är det bara att dela 19 000/9=2 111timmar drift.
4st 1 000w ellemen=19 000/4000=4 750 timmar drift. Värmepatron 3kW=19 000/3=6 333timmar drift. 8760/8784 timmar på ett år.
Med värmepump blir det 1/3 el= 6 333kWh och 12 666 kWh bergvärme ( ÄR INTE EXAKT FÖR DET BEROR PÅ MÄNGD ENERGI SOM GÅR ATT UTVINNA). Således Hur många kW du värmer med är inte någon skillnad för totalen 1 element hår hela tiden 2 går hälften var och 4 en fjärdedel var!.
Ingen besparing att stänga av 3st. Däremot att sänka allt till 8° ger en stor sänkning på totalen.
Att värma mycke och stänga av för att senare värma igen ger ingen "besparing" på mängden energi.
Med akumelatortank kan man värma tanken när det är minste dyrt och värma huset när det är ännu dyrare utan att betala det högre priset.
Det är frånluftsvärmepump med vattenburen golvvärme på nedervåningen och direktverkande el element på övervåningen
 
Jag skulle, när det är reparerat, köra huset en vecka på exakt samma sätt som med gamla pumpen för att se att ni kan komma minst till samma nivå som förut. Gör bara en ändring i taget sen och observera resultatet... easy does it...

//
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Din FLVP blir väl mindre effektiv av en lägre inomhustemperatur och behöver köra mer på elpatronen ?[/
K KritanLarsson skrev:
Jag har tänkt på den, men jag tvivlar på det då det endast är en kort stund elementen är på. På natten har vi på dem i ett stängt sovrum, så det borde inte spela så stor roll? Står man nedanför trappan på nedervåningen så drar det, kalla luften från övervåningen cirkulerar mot nedervåningen. Nedervåningen känns behagligt varm.

Jag har samma problem men jag stängt dörren till ett rum däruppe med lägre temperatur på elementet. Och har elementen på i nedervåningen. Luft/luft värmepumpen sätter jag på kvällen och elpannan på lägre temp. Undrar om det blir mindre förbrukning trots all sparsamhet? Jag har rörligt avtal.
 
Nu har servicetekniker varit här. Dragit åt rören, höjt trycket och satt på kompressorn. Förutom att sätta på kompressorn på installatörsnivå så kunde jag också gjort de åtgärderna. Men jag har fortfarande inte fått svar varför det läcker plötsligt. Trycket ska behöva höjas 5-6 ggr/år när det sjunker. Han visste inte varför kompressorn var av. Han menar att allt är som det ska. Nu är det ju andra bullar på displayen i alla fall.

Jag blir oerhört frustrerad och arg. Dels att inte få någon bra förklaring och behöva betala för service utan att veta vad som lett till det här, men också att det inte utlöses några larm, samtidigt som man betalar mer med nya pumpen än vad man gjorde med gamla trasiga.

Som någon var inne på, man digitaliserar så mycket och blir som användare utlämnad till att smarta larm utlöses, men drabbas samtidigt när tekniken inte hänger med. Man har samtidigt byggt bort möjligheten för en att mecka själv. Och då tycker jag ändå att jag håller koll.

Ska följa det här noga nu och hoppas att kompressorn inte lägger av igen.
 
  • Digital skärm på en värmepump, visar status för olika komponenter och effektivitet; värmedrift är aktiverad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
YuGi och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.