M Mats skrev:
Ja tyvärr lär vi se en hel del gamla villapannor brännandes olja i vinter. Med ett oljepris på 1:85/KWh så kan man ha rätt dålig verkningsgrad och ändå tjäna rejält med ett elpris på 4 kr/KWh
Vi kommer få se fuktig barrved, gamla gummistövlar och nedsölade blöjor brinna också. Själv har jag en egensnickrad smudgepot för spillolja kopplad till radiator om det ter sig extra illa i vinter, nöden har ingen lag i detta fall.
 
  • Älska
  • Haha
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Det sägs att det varit en torr sommar i år? Hur kommer det då sig att i veckan började Vattenfall släppa vatten förbi turbinerna då dammarna är överfyllda här i Luleälven där jag bor, och ändå svindyra elpriser? Ja vet att överförings kapaciteten till södra Sverige är underdimensionerad och vi har överskott på el här uppe. Men är det verkliga orsaken till de höga priserna främst i södra Sverige? Varför skulle de då bygga Sveriges största vindkraftspark utanför Piteå om vi redan har överskott och det inte heller går skicka söderut? Varför inte bygga där elen behövs? Nånting stämmer inte?
Någon som vet om det finns info på nätet på aktuella vattennivåer i de Svenska kraftverksdammarna? Har inte lyckats hitta någon info.
 
  • Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
Jag var i förra veckan uppe vid Ångermanälvens källflöden och även där är magasinen så fulla att man spiller rejält med flöde förbi turbinerna för att inte överskrida maxvärde på dämningsnivåerna.
 
N norddal skrev:
Det sägs att det varit en torr sommar i år? Hur kommer det då sig att i veckan började Vattenfall släppa vatten förbi turbinerna då dammarna är överfyllda här i Luleälven där jag bor, och ändå svindyra elpriser? Ja vet att överförings kapaciteten till södra Sverige är underdimensionerad och vi har överskott på el här uppe. Men är det verkliga orsaken till de höga priserna främst i södra Sverige? Varför skulle de då bygga Sveriges största vindkraftspark utanför Piteå om vi redan har överskott och det inte heller går skicka söderut? Varför inte bygga där elen behövs? Nånting stämmer inte?
Någon som vet om det finns info på nätet på aktuella vattennivåer i de Svenska kraftverksdammarna? Har inte lyckats hitta någon info.
Här har dom släppt på som Fan i Ljungan hela sommaren pga renovering säger dom men det betyder att dom måste ha släppt i alla dammar uppöver och neråt annars skulle det ha varit tomt på vatten i sjöarna ovanför dammen
 
N norddal skrev:
Det sägs att det varit en torr sommar i år? Hur kommer det då sig att i veckan började Vattenfall släppa vatten förbi turbinerna då dammarna är överfyllda här i Luleälven där jag bor, och ändå svindyra elpriser? Ja vet att överförings kapaciteten till södra Sverige är underdimensionerad och vi har överskott på el här uppe. Men är det verkliga orsaken till de höga priserna främst i södra Sverige? Varför skulle de då bygga Sveriges största vindkraftspark utanför Piteå om vi redan har överskott och det inte heller går skicka söderut? Varför inte bygga där elen behövs? Nånting stämmer inte?
Vindkraften har fått statliga garantier för att den elen köps i första hand. Om det blåser bättre i norr är det lönsammare att bygga där oavsett om det är där elen behövs. Vattenkraften kan ju alltid spilla ut överflödigt vatten. Så blir det när politiker designar systemen. Fel sorts kompetens helt enkelt. Förmågan att snacka och ljuga är bra för att få väljare men inte för att designa tekniska system.
 
  • Gilla
civilingenjören och 5 till
  • Laddar…
Magnus E K
Nivån i vattenmagasinen är klart över medel i SE1 och SE2, men långt under i SE3 (ja, finns en hel del vattenkraft där också). Samma sak i Norge, närmast rekordhöga nivåer i norr och rekordlåga i söder (för senaste 20 åren). Massor av nederbörd i södra Norge skulle ha en större betydelse för priserna i SE3 och SE4 nu än ännu mer i norra Sverige.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Internet never forget
https://www.nsk.se/ledare/goran-persson-som-krisskapare-47ad17d9/
Från Göran Persons memoarer, Mina Val:

”Trots det stora motståndet drev vi igenom stängningen av kärnkraftverket i Barsebäck.”

”Sverige slösar med energi. Det är bara att titta på hur tättbebyggda orter och även landsbygden ser ut under den mörka årstiden. Massor av belysning och massor av olika ljuseffekter.”
Sen tyckte han att det var konstigt att skåningarna var emot nedläggningen… man kan bara konstatera, lantisar är smartare än stockholmare
Ps
Barsebäck medieproduktion: 700GWh/år
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Vi har en liten frysbox som klarar -15C utomhus, jag undrar om man borde flytta ut den tills vintern för den borde ju dra mindre där ute då. Här kan det gå under -15 förstås men det kanske kunde lösas.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej Kilrain

Som framgår bl.a. av de dokument jag hänvisade till tidigare så bygger den avreglerade elmarknaden på att tillgång-efterfrågan på eleffekt sätter priset, och att elkraften därmed styrs dit eleffektbristen är som störst (priset är högst).

Se t.ex. sid 50 och sid 64 i; ”SYSTEMUTVECKLINGSPLAN 2018–2027 - Svenska kraftnät”
[länk]

”Nya överföringsförbindelser mot utlandet möjliggör ökad import vid bristsituationer förutsatt att det finns ett överskott hos den exporterande parten. Detta bygger också på att kapaciteten i det interna nätet hos den exporterande parten och på att överföringsförbindelsen är tillgänglig”

”Den ökade handelskapaciteten mellan Sverige och Tyskland gör det möjligt att exportera större mängd förnybar energi i perioder med överskott i Norden men även att importera när stora överskott i resten av Europa ger lägre priser där än i Norden.”

Naturligtvis, om ett land, hittar på att ”bryta” mot det överenskomna systemet med elmarknaden så påverkar det naturligtvis systemet, det kan t.o.m. krascha av den orsaken. Men det gäller ju alla överenskommelser mellan länder, städer, människor etc.

Det är bl.a. av den anledningen som nationalekonomer, Svenska Kraftnät, kunniga på EU- juridiken etc. påpekar att det inte är korrekt att t.ex. skapa en svensk elmarknad (eller annan nationell elmarknad) och särskilja den från en internationell elmarknad inom EU-samarbetet.

Iden med den avreglerade elmarknaden är att den även skall klara den typ av situationer vi nu upplever. MEN då kan vi inte som länder, elproducenter, elanvändare etc. plötsligt hitta på egna ”hemkokta” recept.
Problemet med detta är att de mäktiga nationerna i EU skiter i detta. Vi exporterar just nu vårt välstånd till Tyskland men när det blir brist i Sverige kommer de att hånskrstta åt oss och kräva mångdubbelt mer för att sälja. Sverige är som vanligt världsmästare i att ta ansvar och vara naiva.

Det är ofattbart att Sverige missade att ta med vårt klimat och höga andel enfamiljshus i förhandlingarna eftersom detta gör att vi i grunden har ett högre elbehov per capita.

Sedan är det givetvis lika ofattbart att vi inte sedan många år har ett nationellt program för att hjälpa folk med råd och subventioner att tilläggsisolera och skaffa värmepump.

Bossa kanske tycker att vi inte skall subventionera men vi subventionerar mycket i samhället och accepterar oerhörda bidrag så jag ser inte problemet.

Likadant med solceller, det har varit mycket snack men jag ser inga byggnader som har söderväggen panelerad med solceller. Likadant med batteri- och svänghjulslagring, det är exotiska produkter trots 50% subvention av batterier. Mer behövs.
 
  • Älska
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Sedan är det givetvis lika ofattbart att vi inte sedan många år har ett nationellt program för att hjälpa folk med råd och subventioner att tilläggsisolera och skaffa värmepump.

Bossa kanske tycker att vi inte skall subventionera men vi subventionerar mycket i samhället och accepterar oerhörda bidrag så jag ser inte problemet.

Likadant med solceller, det har varit mycket snack men jag ser inga byggnader som har söderväggen panelerad med solceller. Likadant med batteri- och svänghjulslagring, det är exotiska produkter trots 50% subvention av batterier. Mer behövs.
Hej Anders_Nilsson

Det är egentligen ganska mycket vi måste lära oss att beakta, gällande vårt klimat, bl.a.;

När det gäller värmepump, vinterkyla och effektbrist så gäller det att undvika att använda luften som ”värmekälla” (luftvärmepump) om den inte klarar av att det blir kallt, utan att värmepumpen mer och mer övergå till direktel (stöd från elvärme)

När det gäller solceller vinterkyla och effektbrist, så ger de visserligen ett stort bidrag på sommaren men de saknar möjlighet att bidra med effekt när det är som kallast (och mörkt).
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Anders_Nilsson

Det är egentligen ganska mycket vi måste lära oss att beakta, gällande vårt klimat, bl.a.;

När det gäller värmepump, vinterkyla och effektbrist så gäller det att undvika att använda luften som ”värmekälla” (luftvärmepump) om den inte klarar av att det blir kallt, utan att värmepumpen mer och mer övergå till direktel (stöd från elvärme)

När det gäller solceller vinterkyla och effektbrist, så ger de visserligen ett stort bidrag på sommaren men de saknar möjlighet att bidra med effekt när det är som kallast (och mörkt).
Ok, jag borde skrivit ”värmepump efter förnuft”, för att göra det klart för alla. Bergvärme är givetvis det man väljer om det går att borra och den ger konstant COP även i kallt väder. Såvida man inte kyler ner borrhålet mot slutet av säsongen pga underdimensionerat borrhål.

Solceller får, precis som när vi säljer el till Tyskland för att låte dem bygga upp sitt gaslager, användas för att hålla vattenmagasinen fyllda i Sverige. Dessutom ger en 20 kWp solcellsanläggning i Sverige lite grann på vintern så att du med vedeldning och batterilagring kan hålla dig flytande.

Problemet är att det är för dyrt med batterier, det borde sitta 50-100 kWh i varje villa.
 
  • Wow
Magnus E K
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Vi har en liten frysbox som klarar -15C utomhus, jag undrar om man borde flytta ut den tills vintern för den borde ju dra mindre där ute då. Här kan det gå under -15 förstås men det kanske kunde lösas.
Tror nog frysen tål mer än så, våran AEG från 90 talet har stått ute i -43 för över 10 år sedan och går ännu fast nu inomhus..
 
  • Wow
djac
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Vindkraften har fått statliga garantier för att den elen köps i första hand. Om det blåser bättre i norr är det lönsammare att bygga där oavsett om det är där elen behövs. Vattenkraften kan ju alltid spilla ut överflödigt vatten. Så blir det när politiker designar systemen. Fel sorts kompetens helt enkelt. Förmågan att snacka och ljuga är bra för att få väljare men inte för att designa tekniska system.
Vilja statliga garantier pratar du om? På Nordpool handlas all el på samma villkor.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Det är ofattbart att Sverige missade att ta med vårt klimat och höga andel enfamiljshus i förhandlingarna eftersom detta gör att vi i grunden har ett högre elbehov per capita.
A Anders_Nilsson skrev:
Ok, jag borde skrivit ”värmepump efter förnuft”, för att göra det klart för alla. Bergvärme är givetvis det man väljer om det går att borra och den ger konstant COP även i kallt väder. Såvida man inte kyler ner borrhålet mot slutet av säsongen pga underdimensionerat borrhål.

Solceller får, precis som när vi säljer el till Tyskland för att låte dem bygga upp sitt gaslager, användas för att hålla vattenmagasinen fyllda i Sverige. Dessutom ger en 20 kWp solcellsanläggning i Sverige lite grann på vintern så att du med vedeldning och batterilagring kan hålla dig flytande.

Problemet är att det är för dyrt med batterier, det borde sitta 50-100 kWh i varje villa.
Hej Anders_Nilsson

Tack för respons

Den bergvärmepump jag har, har klarat av ca - 30 grader utan hjälp av elpatron, DUT är -34 grader, (det var -43 för ett antal år sedan).

På vintern har jag ett snötäcke (och rasskydd) på mitt tak de kallaste vintermånaderna (ca 4 månader). Så jag räknar inte med att solceller här kan hjälpa till när det är som kallast. Därför behöver jag batterier uppbackat med bensingenerator vid strömavbrott för cirkulationspump, kyl/frys mm.

Elbilens batteri kan bli reservkraftkällan i framtiden.
 
N noone70 skrev:
Internet never forget
[länk]
Från Göran Persons memoarer, Mina Val:

”Trots det stora motståndet drev vi igenom stängningen av kärnkraftverket i Barsebäck.”

”Sverige slösar med energi. Det är bara att titta på hur tättbebyggda orter och även landsbygden ser ut under den mörka årstiden. Massor av belysning och massor av olika ljuseffekter.”
Sen tyckte han att det var konstigt att skåningarna var emot nedläggningen… man kan bara konstatera, lantisar är smartare än stockholmare
Ps
Barsebäck medieproduktion: 700GWh/år
Intressant läsning. Göran Persson ville ha ett mörkare Sverige. Kanske ville han att Sverige skulle likna Nord Korea sett ifrån rymden.
 
  • Haha
noone70 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.