D
D Dilato skrev:
Jag har inte tillgång till DI men det kanske står något där?
[länk]

Dokumentet i fråga påstås vara publicerat av moderate riksdagsledamoten Jan Ericson (Ericson i Ubbhult).
...som är en registrerad galning och foliehatt, haha.
 
D djac skrev:
...som är en registrerad galning och foliehatt, haha.
Hehe, det må så vara, det vet jag inget om, jag visste inte ens att han fanns tills i dag när jag sökte efter information om dokumentet.
Oaktat eventuell foliehattsgalenskap så vet vi vart fall tack vare honom (om det nu är sant att det var han som "läckte" dokumentet) saker som annars skulle varit okända (att Vattenfall hade kunnat köra vidare reaktorerna i många år till utan tekniska begränsningar).
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
G
D djac skrev:
Miljöpartiet tillsätter inte Vattenfalls, eller någon annan förutom sin egen, styrelse.
https://www.mp.se › Nyheter
S och MP överens om att ställa om Vattenfall till ledande på förnybar ...

Naturligtvis inte men Mp såg till att S gick med på att ändra inriktning för Vattenfall och påverkade som "ägare" staten/regeringen även styrelsen.
 
  • Gilla
cbrolin och 1 till
  • Laddar…
D
G OMathson skrev:
[länk] › Nyheter
S och MP överens om att ställa om Vattenfall till ledande på förnybar ...

Naturligtvis inte men Mp såg till att S gick med på att ändra inriktning för Vattenfall och påverkade som "ägare" staten/regeringen även styrelsen.
Det räckte inte heller med S och MP, finns inget som tyder på att de andra medlemmarna hade andra åsikter eller reserverade sig, helt odramatiskt, precis som vardagen tenderar att vara.
 
P Paxman skrev:
En ren gissning från min sida: inte speciellt mycket. För mig framställs det från vänster/miljösidan, både i debatten om elpriset och utsläppen från bilar, som om folk i allmänhet slösar på el och okynneskör bil. Om bara folk slutar ha 28°C inomhus och slutar köra bil för skojs skull så kommer problemen med elpriserna och miljökatastrofen lösas.

Jag tror inte att folk slösar på el eller kör särskilt många mil bil i onödan. Visst finns det folk som kan spara in en del, men gemene man ligger nog ganska nära punkten där besparingar blir kännbara för livsstilen.

I vårt fall så är nog det enda vi kan göra som påverkar elförbrukningen nämnvärt att inte slå på elvärmegolven i våra två badrum den här vintern. Vi har redan bergvärme och har bytt ut de flesta ljuskällor till LED. Visst, vi skulle kunna sätta tätningslister på alla fönster, men då är jag rädd att vi stör den väl fungerande självdragsventilationen på vårt 50+ år gamla hus med risk för kostsamma fuktskador och ohälsosam inomhusmiljö istället. Vi använder väldigt sällan torktumlare, tvättar och diskar med så fulla maskiner vi kan...så har vi alltid gjort eftersom det är det mest logiska (vem kör diskmaskiner med bara några tallrikar och några få glas?).

Att byta ut alla åldrande (men fullt fungerande) vitvaror skulle ta många år att hämta hem ekonomiskt, och dessutom riktigt dåligt för miljön.

OK, vi har en sak som kan anses vara en lyx- och slöseriförbrukare: en portabel AC i sovrummet som går vid behov under natten. Det handlar dock om hälsa, då vårt sovrum kan närma sig 30° på varma sommardagar.

Jag tror inte att vår situation är unik, eller ens ovanlig. Mest troligt är de flesta hushåll är i ungefär samma situation. De flesta har nog gjort de stora grejerna redan, som att installerat div värmepumpar och sett över vilka andra möjligheter det finns att spara in på elförbrukningen. Så för att göra någon verklig skillnad tror jag att det handlar om att villaägare får flytta ihop i samma rum och stänga av resten av huset gällande uppvärmning och belysning. Dela sovsäckar och undvika att äta uppvärmd mat. Sådant skulle göra skillnad på riktigt...och för mig är det ovärdigt utvecklade länder på 2000-talet som inte befinner sig i krig.

Detta är ett politiskt misslyckande som vi inte sett i modern tid...det går inte att komma undan och skylla på konsumenterna. Det skulle vara klädsamt om ansvariga politiker kunde återanvända ett känt citat: "Vi har varit naiva".
Det låter som ni har uselt isolerat tak.
Ett normalt hus blir inte 30 gr varmt i solen.
Följaktligen går där ut mkt värme även på vintern.
Där har ni ett projekt.
 
P Paxman skrev:
Eller så ändrar man sin åsikt och förnekar att man någonsin hävdat motsatsen.
Helt OT men kom och tänka på den här gamla klassikern.
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
G
D djac skrev:
Det räckte inte heller med S och MP, finns inget som tyder på att de andra medlemmarna hade andra åsikter eller reserverade sig, helt odramatiskt, precis som vardagen tenderar att vara.
MP-topp medger: Styrde Vattenfall bort från kärnkraft
S+MP-regeringen hävdade vid flera tillfällen att det statliga bolaget Vattenkrafts nedläggning av kärnkraftsreaktorer berodde på att de inte varit lönsamma. I en intervju med MP:s tidigare energipolitiska talesperson framkommer det dock att partierna styrt Vattenfall bort från en kärnkraftspositiv linje.

Samtidigt skjuter många svenskars elräkningar i höjden.


Nyheter · Publicerad 16:00, 18 jan 2022
 
C cbrolin skrev:
Att förstöra kärnkraft och bygga vindkraft skyndar på klimatproblemet. Även om vi bortser ifrån den ökande förbränning av fossila bränslen när det inte blåser.
Hur då?
 
TRJBerg
D djac skrev:
[länk]
Återigen en irrelevant replik.
 
B b8q skrev:
Och vad drivs solen av, om inte kärnkraft…
Kärnbränslet kommer inte ifrån vår sol.
 
K karlmb skrev:
Hur då?
Mer koldioxidutsläpp.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Mer koldioxidutsläpp.
Hur då?
 
Ang nedlagd kärnkraft.
Rekommenderar att se hela!

 
Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Hur då?
Vid byggande av vindkraftverken och dess infrastruktur, reparationer och underhåll, avisning samt skrotning släpps det ut koldioxid. Dividera detta med hur mycket electricitet verket producerar. Jämför detta med motsvarande analys för kärnkraft som dessutom kräver bränsle och avfallshantering. Då får man flera gånger högre utsläpp för vindkraften.
 
  • Gilla
gone_fishing och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.