N noone70 skrev:
Oj… är det någon som fortfarande tror att nedläggningen av Ringhals var ett marknadsmässigt? beslut?[bild]
Och Lise Nordin (mp) berättar här att regeringen bestämt att deras statliga bolag Vattenfall inte ska satsa på kärnkraft utan på 100 procent förnybart.
 
  • Gilla
  • Arg
Pymma och 7 till
  • Laddar…
Hur var det? Inga andra länder investerar i kärnkraft...kärnkraft tar för lång tid att bygga...

https://www.energinyheter.se/202208...-med-pa-att-bygga-tio-smrer-polsk-industrizon

"USA:s utvecklare av små modulreaktorer (SMR) Last Energy har undertecknat en avsiktsförklaring med Polens Legnica Special Economic Zone (LSEZ) och DB Energy om byggandet av ett kraftverk som består av tio SMR med en sammanlagd kapacitet på 200 Megawatt elektricitet."

"Tack vare användningen av färdiga modulära komponenter förväntas en reaktor vara monterad inom 24 månader efter det slutliga investeringsbeslutet. Den antagna livslängden för kraftverket är 42 år."

Polen investerar alltså i tio SMR som har en byggtid på två år från green light. Hmm...har Polen så annorlunda förutsättningar jämfört med Sverige?:thinking:
 
  • Gilla
MrDizzy och 4 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Och Lise Nordin (mp) berättar här att regeringen bestämt att deras statliga bolag Vattenfall inte ska satsa på kärnkraft utan på 100 procent förnybart.
[video]
Lägg gärna ut källa. Det blir lite suspekt när man inte har någon möjlighet att kontrollera klippets trovärdighet.
 
N noone70 skrev:
Oj… är det någon som fortfarande tror att nedläggningen av Ringhals var ett marknadsmässigt? beslut?[bild]
Källa?????
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
TRJBerg
U uplj skrev:
Källa?????
Vattenfall?
 
  • Gilla
noone70 och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg
P Paxman skrev:
Lägg gärna ut källa. Det blir lite suspekt när man inte har någon möjlighet att kontrollera klippets trovärdighet.
Men det är nog bra om du talar om vad du anser vara godkänd källa.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej JockeHX

Om vi tänker oss att tre personer bestämmer att ge sig ut med en roddbåt för att fiska och upptäcker, sedan de kommit en bra bit från land, att de har tagit fel båt. Den båt som inte har läckage är kvar vid bryggan.

Är det inte då lämpligast, att de struntar i att diskutera vem som valde fel båt, varför inte den trasiga båten är bortforslad, varför inte den trasiga båten är reparerad etc. Utan alla fokuserar på att lösa problemet i närtid. Att två öser (vilket behövs) och en ror fortast möjligt till land.

Du nämner här precis som många andra gör ”om vi haft kvar kärnkraften”. :) Jag kan nämna mängder av saker vi borde gjort (behålla generatorerna i kärnkraftverken som synkronkompensatorer, installera statiska kompensatorer vid sydvästlänken, låta hela sydvästlänken vara en 400 kV luftledning osv.). Men att rada upp vad som tidigare borde vara gjort annorlunda, det ändrar inget i närtid (t.ex. denna vinter).

Vi har en stundande vinter, ett krig i Europa och bekymmer med energitillgången.

Det vi alla i Europa bör göra i närtid (omedelbart) är att minska vår elanvändning och därigenom bl.a. spara gas så den kan användas till vintern. Om inte annat så talar det höga elpriset i Europa om att det är brist på energi.

Elmarknaden i Sverige avreglerades 1996. Många jublade för att nu var de fritt att välja vem man köpte sin elkraft ifrån. Senare jublade många för att de kunde sätta solceller på taket på huset och vara sin egen elleverantör. Men trots att många år har gått, så verkar vi ännu inte lärt oss hur elmarknaden fungerar (villkoren för att elförsörjningen och att elmarknaden fungerar):)
Det är viktigt att veta vad felet beror på och vems felet var. Vi har fortfarande sex kärnreaktorer kvar. Om MP får fortsatt inflytande är dem snart också förstörda. Jag har inget öskar. Det enda jag kan göra är att hugga ved och gnälla.
 
  • Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Men det är nog bra om du talar om vad du anser vara godkänd källa.
Till exempel att intervjun gjordes i podden "Solcellskollen", så den som vill kan lyssna på hela. Ett ljudklipp helt ryckt från sin kontext kan ju vara väldigt missvisande, på samma sätt som en beskuren bild kan visa något helt annat än verkligheten.

Fick inte du lära dig källkritik i skolan?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
H HSP skrev:
30miljarder delat på 4,8miljoner hushåll det blir 6250kr till varje hushåll för hela vintern om det delas lika...

Undrar hur pengarna ska fördelas?
Det blev intressant. Satt och funderade lite...
Förbrukning avser en vintermånad.
Exempel 1: lägenhet ensamstående med barn 200kWh * 10kr =2.000kr mot kanske 400kr tidigare skillnad 1.600kr

Exempel 2: villa med ensamstående med barn
2000kWh * 10kr =20.000kr mot kanske 4.000kr tidigare. Skillnad 16.000kr

Exempel 3. Villa med ensamstående med barn 2000kWh bundet till 2 kr kostnad oförändrad på 4000kr

Exempel 4. Villa med ensamstående med barn 2000kWh bundet till 5kr kostnad 10.000kr

När pengarna är slut så är de slut för en familj...
Så enkelt är det. Jag tänker att exempel ett, två och fyra ovan har rätt till bidrag.

Jag tror inte alls att alla kommer att få bidrag och definitivt inte belopp som motsvarar kostnadsökningen.

Frågan är då om de som bundit el till en kostnad på exempelvis 2kr eller lägre ska få bidrag?

Jag tror på ett förslag på att exempelvis om elen kostar över 2kr/kWh så går bidraget in och täcker upp större mellanskillnaden mot aktuellt pris...
Men som sagt 30miljarder är mycket men delat på alla hushåll så blir det inte så mycket....

Nu är 2, 5 och 10kr/kWh påhittade priser som jag i beräkningen anser innehålla allt (kWh priset, nätavgifter, skatt och moms) men de påhittade priserna är kanske ingen omöjlighet...
Och det är bara en månad jag räknade på vintern har 3-4 kalla månader...

Nu är SE4 och SE3 hårt drabbade, men vem vet vad priset blir i vinter SE2 och SE1 kanske får SE4:as nuvarande priser om SE4 kommer upp i 10kr/kWh...

Fan det gäller att kapa förbrukningen... Och hoppas på rimliga priser...
Tycker synd om hårt drabbade.

Så alla möjliga energibesparingar är att föredra redan nu.
Varför vill du straffa dem som bundit sitt elpris?
 
TRJBerg
P Paxman skrev:
Till exempel att intervjun gjordes i podden "Solcellskollen", så den som vill kan lyssna på hela. Ett ljudklipp helt ryckt från sin kontext kan ju vara väldigt missvisande, på samma sätt som en beskuren bild kan visa något helt annat än verkligheten.

Fick inte du lära dig källkritik i skolan?
Vad har det du skriver här att göra med det jag skrev?
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Vad har det du skriver här att göra med det jag skrev?
Du bad mig tala om vad anser vara en godkänd källa och jag förklarade. Var det svårt att förstå?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Summerar att Solcellskollen är en godkänd källa men det är ändå tänkbart att det hon säger är missvisande då inte hela poddavsnittet var med i mitt inlägg.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du kommer inte upp i så hög verkningsgrad.
En riktigt bra gasturbin med efterföljande ångturbin ligger under 60% i verkningsgrad. Sedan tillkommer förlusterna i elektrolysen. Den verkningsgraden är inte över 70%. Så du lär inte komma upp till 50% verkningsgrad. Ens med bra grejer.
Teoretiskt kommer man upp till maximalt 40% verkningsgrad om vi snackar produktion av vätgas, lagring och bränsleceller. Det går alltså åt minst 2,5 gånger mer el in än man får ut. Vindkraft har hittills inte varit lönsamt utan subventionerna. Multiplicera nu denna kostnad med 2,5 och lägg därtill kostnaden för framställning, lagring och förbränning av vätgas. Ju längre man behöver lagra desto större lager behöver man ha.
 
TRJBerg
P Paxman skrev:
Du bad mig tala om vad anser vara en godkänd källa och jag förklarade. Var det svårt att förstå?
Du talade inte om vad du ansåg vara en godkänd källa. Du antydde vad du inte ansåg vara det.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.