228 549 läst · 1 918 svar
229k läst
1,9k svar
Förberedelse för en kärv elvinter
I denna tråd har vi diskuterat ett smidigt sätt att styra den värmepump du har. https://www.byggahus.se/forum/threads/styra-varmvattenspets-till-specifik-tid-ivt-c7-rego-600C carl fabian skrev:Fråga till kunniga; har IVT bergvärme sedan 2002 och hustru samt dotter skall envisas med att duscha runt kl 7-9 varje dag trots mina påpekanden att priset för duschandet är dyrt då ,värmepumpen går in och värmer varmvatten strax efter.Kan jag styra om varmvattenuppvärmning till senare tidpunkt när priset på elen är lägre
Pumpen heter IVT Greeenline C7.Beskriv gärna hur jag går tillväga,Tack
Svarar godtyckligt? Många tycker att jag skriver för mycket. Det blir liksom inte vettigt att upprepa samma svar om och om igen. Vissa frågor är knappt värda att svara på.G OMathson skrev:Du har helt fel!!!
Du svarar godtyckligt på de du har lust till utan citat. Jag har ställt flera frågor till dej utan att du svarat men du påstår att du vet hur en väl fungerande marknad är uppbyggd men bevisligen har du ingen aning. Forsmark eller R1/R2 kunde sälja el i många år för under 40 öre när marknaden fungerade! Skit i ordern "aldrig och alltid" om det passar dej bättre! Det va du som började med de orden.
Citat är inte tillåtna om de inte är motiverade. Så jag citerar inte när jag svarar på föregående inlägg.
Ja, kärnkraften klarar sig med ett marknadspris som är lägre än dagens. Något annat har jag inte sagt.
Noone:
Karlshamnsverket har vad jag vet inte behövt gå in som effektreserv det senaste året. Om du menar att det hänt kan du väl säga när det hände. Det är du som påstår att det hänt.
Nu försöker du svamla bort det igen. Du är ett riktigt politikerämneD Daniel 109 skrev:Svarar godtyckligt? Många tycker att jag skriver för mycket. Det blir liksom inte vettigt att upprepa samma svar om och om igen. Vissa frågor är knappt värda att svara på.
Citat är inte tillåtna om de inte är motiverade. Så jag citerar inte när jag svarar på föregående inlägg.
Ja, kärnkraften klarar sig med ett marknadspris som är lägre än dagens. Något annat har jag inte sagt.
Noone:
Karlshamnsverket har vad jag vet inte behövt gå in som effektreserv det senaste året. Om du menar att det hänt kan du väl säga när det hände. Det är du som påstår att det hänt.
Du hävdade att det stod i artikeln! Jag bad dig om var?
Det stod i artikeln att de gick in på kommersiella grunder utanför perioden de var upphandlade för effektreserven och att de gick in med effekt som inte var upphandlad under den upphandlade perioden.
Jaha och hur får du det till att de INTE körde reservkraft under vintersäsongen?D Daniel 109 skrev:
Så den som påstår något spektakulärt behöver inte förklara sig utan det går omedelbart över på mottagaren att alltid motbevisa, knepig logik i mina ögon.N noone70 skrev:
Du förstår att sagan om att Sverige har ont om el är ett medvetet spinn, ett av många som är ren skönlitterär fiktion?
En enkel metod, plocka upp ett korn av sanning, skapa en strömning och blås upp det, folk skräms, föreslå en lösning (om den är realistisk eller ej spelar ju ingen roll eftersom problemet inte finns), de trygghetstörstande oroliga samlas som flugor.
På vilket sätt är det spektakulärt att påstå att Karlshamnsverket har gått in med reservkraft när de skriver i artikeln att det är normalfallet?D djac skrev:Så den som påstår något spektakulärt behöver inte förklara sig utan det går omedelbart över på mottagaren att alltid motbevisa, knepig logik i mina ögon.
Du förstår att sagan om att Sverige har ont om el är ett medvetet spinn, ett av många som är ren skönlitterär fiktion?
En enkel metod, plocka upp ett korn av sanning, skapa en strömning och blås upp det, folk skräms, föreslå en lösning (om den är realistisk eller ej spelar ju ingen roll eftersom problemet inte finns), de trygghetstörstande oroliga samlas som flugor.
”
Den här gången handlar det inte om Karlshamnsverkets primära uppgift som effektreserv för Svenska kraftnät, utan om att elpriset i Europa är så pass högt så att det varit lönsamt att starta oljekraftverket.
– Karlshamnsverket är alltid den anläggning i Sverige som rullar in sist i elproduktionen eftersom marginalkostnaden är så pass hög. Men när den väl rullar in så är det en signal man bör ta på allvar”
Den här gången handlar det inte om Karlshamnsverkets primära uppgift som effektreserv för Svenska kraftnät, utan om att elpriset i Europa är så pass högt så att det varit lönsamt att starta oljekraftverket.
– Karlshamnsverket är alltid den anläggning i Sverige som rullar in sist i elproduktionen eftersom marginalkostnaden är så pass hög. Men när den väl rullar in så är det en signal man bör ta på allvar”
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 877 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 877 inlägg
Fast så kan man väl inte resonera? Bara för att något specifikt inte står i artikeln kan man ju inte hävda att motsatsen är sann? Det står inte heller att kraftverket startades för att det INTE föll ner en meteorit på O1.
Det som står i artikeln är att kraftverket startade för att det gick att tjäna pengar.
Det som står i artikeln är att kraftverket startade för att det gick att tjäna pengar.