D Daniel 109 skrev:
Nej.
Som vanligt.
 
  • Gilla
PåLandet
  • Laddar…
B
K karlmb skrev:
Som vanligt.
Det är inte så konstigt. För att minska risken för marknadsmanipulation är aktörernas bud inte offentliga handlingar.
 
D djac skrev:
Så den som påstår något spektakulärt behöver inte förklara sig utan det går omedelbart över på mottagaren att alltid motbevisa, knepig logik i mina ögon.

Du förstår att sagan om att Sverige har ont om el är ett medvetet spinn, ett av många som är ren skönlitterär fiktion?

En enkel metod, plocka upp ett korn av sanning, skapa en strömning och blås upp det, folk skräms, föreslå en lösning (om den är realistisk eller ej spelar ju ingen roll eftersom problemet inte finns), de trygghetstörstande oroliga samlas som flugor.
djac, du får det att låta som att sverige enbart exporterar el för att vi har en sådan överproduktion. Du säger att problemet inte finns, men du vet att vi inte bara exporterar utan är nödgade att importera när det är brist pga att det inte blåser etc?
 
D
J JockeHX skrev:
djac, du får det att låta som att sverige enbart exporterar el för att vi har en sådan överproduktion. Du säger att problemet inte finns, men du vet att vi inte bara exporterar utan är nödgade att importera när det är brist pga att det inte blåser etc?
Ordet är "nödgade" att det importeras därför att det är billigare i vissa situationer stämmer men att vi skulle vara nödgade att göra det tror jag inte, när vi inte ens använder vår egen kraft som skulle ha använts i de situationerna.

Du kanske själv har både pengar på banken och lån samtidigt?
 
D djac skrev:
Ordet är "nödgade" att det importeras därför att det är billigare i vissa situationer stämmer men att vi skulle vara nödgade att göra det tror jag inte, när vi inte ens använder vår egen kraft som skulle ha använts i de situationerna.

Du kanske själv har både pengar på banken och lån samtidigt?
Vilken kraft syftar du på då?

Jocke: Visst importerar vi. Men är det ett problem?
 
D
D Daniel 109 skrev:
Vilken kraft syftar du på då?

Jocke: Visst importerar vi. Men är det ett problem?
Reservkraft och tex ökning i våra värmekraftverk.
 
D djac skrev:
Ordet är "nödgade" att det importeras därför att det är billigare i vissa situationer stämmer men att vi skulle vara nödgade att göra det tror jag inte, när vi inte ens använder vår egen kraft som skulle ha använts i de situationerna.

Du kanske själv har både pengar på banken och lån samtidigt?
Du får gärna visa på källa för detta. Att vi aldrig är i behov av import för att det inte ska bli elbrist talar emot allt jag läst hittills. Vore ju fantastiskt om vi bara importerade för att få lägre pris men tyvärr tror jag du har fel.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
[länk]

Edit: detta var inte bevis för någons tes i tråden, utan bara ett inspel i debatten.
Ytterligare ett exempel på att kärnkraften är viktig. Enligt artikeln är anledningen att Sverige nu exporterar mest i Europa att Frankrike har problem med sin kärnkraftsproduktion och därför inte längre är största producent.

OT: Hur kan Expressen släppa en artikel med så många stav- och syftningsfel? Det borde vara högre standard på en av Sveriges största tidningar...vi snackar ju inte ett inlägg på ett Internetforum här.
 
  • Gilla
Martin_ och 2 till
  • Laddar…
D
J JockeHX skrev:
Du får gärna visa på källa för detta. Att vi aldrig är i behov av import för att det inte ska bli elbrist talar emot allt jag läst hittills. Vore ju fantastiskt om vi bara importerade för att få lägre pris men tyvärr tror jag du har fel.
Helt med på att vi har flaskhalsar som tex gör att vi säljer ut i norra sverige och köper tillbaks i södra, bla ser jag att vi ibland "transporterar genom" Norge men näten byggs ju ut så det handlar ju om helt vanliga tröskellägen.

Eon skriver lite översiktligt: https://www.eon.se/om-e-on/kapacitetsbristen/elbrist-effektbrist-naetkapacitetsbrist
 
W witten skrev:
Kan du inte upplysa oss istället om Karlshamnsverket startade under effektreserven eller inte?
För det handlar om att Daniel har gjort utfästelser om att det inte har startats pga effektbrist under säsongen med hänvisning bla till att det står den artikeln.
 
  • Haha
gone_fishing
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Givet denna ökade kunskap, måste vi då ändra vårt sätt att leva eller?
Hej Dayangel

Om jag tolkar rätt, det du betecknar med ”vårt sätt att leva”,så varierar det nog väldigt mycket mellan olika människor. Hur vi tidigare har planerat vårt boende och hanterat inkomster, kostnader, investeringar etc.

Sedan jag köpte huset har jag genom olika åtgärder (som nu alla är återbetalda genom kostnadsminskningar) minskat min elanvändning (för elvärme och hushållsström) till ca 30 % av ursprungsnivån som var, när jag köpte huset.

De första investeringarna var dyrast men gav samtidigt mest återbetalning (inte kortast ”pay-off” tid) en återbetalning som fortsätter efter det att ”pay-off” tiden passerat. Detta har återinvesterats i nya investeringar som ger lägre återbetalning o.s.v.

Grovt räknat klarar jag av en tredubbling av elkostnaden innan jag är tillbaka på ursprungskostnaden, samtidigt som investeringarna är betalade.

Det som nu ligger i planen är köket och fönsterbyten som ger en större återbetalning för komfort, ögat etc. och mindre i form av en kostnadsminskning.


Det elpris vi idag har i de europeiska länderna kommer rimligen att vara kvar ett tag.

Erfarenhetsmässigt så tar det i Sverige idag ca 6 år från idé till en färdig kraftledning eller ställverk och det tar t.ex. ca 17 år från idé till ett färdigt kärnkraftverk, längre tid om det blir protester och överklaganden. Är vi medvetna om det kan vi lättare själva planera hur vi skall hantera vår elanvändning och våra investeringar.

Det har bland många, länge funnits en stark övertygelse att krig i vårt närområde är osannolikt och att tillgången på elenergi är oproblematisk och nästan kostnadsfri.

Naturligtvis, hade vi sluppit krig och om tillgången på elenergi varit obegränsad och bekymmersfri hade saker naturligtvis varit enklare…..:)
 
Redigerat:
  • Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Helt med på att vi har flaskhalsar som tex gör att vi säljer ut i norra sverige och köper tillbaks i södra, bla ser jag att vi ibland "transporterar genom" Norge men näten byggs ju ut så det handlar ju om helt vanliga tröskellägen.

Eon skriver lite översiktligt: [länk]
”transporterar el genom Norge” är ett… intressant sätt att se på det.

Du behöver inte länka till eons översiktssida som bara förklarar definitioner. Det är inte en riktig källa. Faktum är att vi vid flertal tillfällen över året importerar el för att upprätthålla effektbalansen och hittills har vi inte behövt släcka ned ngt för import har alltid funkat. I vinter kanske det inte gör det.

Här in du läsa mer, framförallt är dokumentet från svenska kraftnät riktigt intressant som är länkat. Har skummat det lite kort nu och det förklarar allt i detalj. Måste läsa mer ikväll.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Energi/Energibalans-i-Sverige/elbrist/
 
D
J JockeHX skrev:
”transporterar el genom Norge” är ett… intressant sätt att se på det.

Du behöver inte länka till eons översiktssida som bara förklarar definitioner. Det är inte en riktig källa. Faktum är att vi vid flertal tillfällen över året importerar el för att upprätthålla effektbalansen och hittills har vi inte behövt släcka ned ngt för import har alltid funkat. I vinter kanske det inte gör det.

Här in du läsa mer, framförallt är dokumentet från svenska kraftnät riktigt intressant som är länkat. Har skummat det lite kort nu och det förklarar allt i detalj. Måste läsa mer ikväll.

[länk]
Nej, du går vilse bland orden, och ord spelar roll, den sidan kan hjälpa mycket där. Vi har ingen elbrist och risken för detta ligger åratal framåt i tiden, vid den tidpunkten bör risken vara minskad igen genom att elnätet stadigt blir bättre.

Ekonomifakta är en lobbyorganisation, de kan inte användas till något.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
I december 2021 betalade jag 7000kr för elen med kW-pris på 240 öre. I vinter räknar jag med en bra bit över 500 öre. Det funkar inte. Motåtgärder krävs. Detta har jag gjort:

1. Värmen är en F750 FLVP, programvaran är ganska skit i mitt tycke, den värmer på även om det inte behövs. Här blev det en Shelly 1 PRO som blockerar tillskott och kompressor förutom mellan kl 01-05. Det betyder att pannan bara går 4 Tim per dygn. Trögheten i betongplattan gör att komforten bibehålls (hoppas jag).

Har kollat historiskt timpris, och mellan 01-05 är det dygnets lägsta, och sällan över 50 öre. Vad det blir i vinter vet jag inte, men bra mycket lägre än rörligt genomsnitt.

2. I bastun ligger en 300l vattenvärmare. Den fick en timer som också endast släpper på mellan 01-05. Med normal användning räcker vattnet för det som behövs mellan cyklerna.

3. Torkskåpet fick samma behandling - timer på mellan 01-05. Man kan slå på innan, men den går först igång på natten.

4. Disk och tvätt går att start-förskjuta till natten manuellt vid varje start.

5. Återstår belysning, kyl och frys och matlagning som jag inte kan flytta.

Nu har jag flyttat allt som går från hela dygnet till de billiga timmarna, och i kombination med timpris, tror jag det blir så billigt det kan UTAN att minska komforten.

Vad har jag missat?
N Nikorasu skrev:
I december 2021 betalade jag 7000kr för elen med kW-pris på 240 öre. I vinter räknar jag med en bra bit över 500 öre. Det funkar inte. Motåtgärder krävs. Detta har jag gjort:

1. Värmen är en F750 FLVP, programvaran är ganska skit i mitt tycke, den värmer på även om det inte behövs. Här blev det en Shelly 1 PRO som blockerar tillskott och kompressor förutom mellan kl 01-05. Det betyder att pannan bara går 4 Tim per dygn. Trögheten i betongplattan gör att komforten bibehålls (hoppas jag).

Har kollat historiskt timpris, och mellan 01-05 är det dygnets lägsta, och sällan över 50 öre. Vad det blir i vinter vet jag inte, men bra mycket lägre än rörligt genomsnitt.

2. I bastun ligger en 300l vattenvärmare. Den fick en timer som också endast släpper på mellan 01-05. Med normal användning räcker vattnet för det som behövs mellan cyklerna.

3. Torkskåpet fick samma behandling - timer på mellan 01-05. Man kan slå på innan, men den går först igång på natten.

4. Disk och tvätt går att start-förskjuta till natten manuellt vid varje start.

5. Återstår belysning, kyl och frys och matlagning som jag inte kan flytta.

Nu har jag flyttat allt som går från hela dygnet till de billiga timmarna, och i kombination med timpris, tror jag det blir så billigt det kan UTAN att minska komforten.

Vad har jag missat?
Nikorasu,
köper du el för timpris och tänker använda en Shelly 1 för styrning av värmepumpen borde du verkligen prova elonoff.se den löser säkerligen din styrning automatiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.