230 318 läst · 1 918 svar
230k läst
1,9k svar
Förberedelse för en kärv elvinter
Jag har vid två tillfällen påpekat att hittills i år har Sverige haft 52 timmar med effektunderskott så vi har netto tvingats importera el för att slippa släcka ner. Detta trots att flera industrier har valt att stoppa sin verksamhet för att elpriset har varit för högt.D Daniel 109 skrev:
Du har FEL!
Hur kan någon bli förvånad över att det blir problem när man tar bort en tredjedel av den planerbara kärnkraften och ersätter den med vindkraft som bara fungerar när det blåser lagom mycket? Och dessutom huvudsakligen förlägger den i fel elområden.
Du har FEL! Se mitt första svar.D Daniel 109 skrev:
Men oavsett nettoimport eller inte så innebär det att vi ersatt ren och billig kärnkraft med smutsig och dyr oljekraft. Dåligt för klimatet och dåligt för plånboken.
Nej, att vi importerar betyder inte att vi har ett underskott. Import är ett sätt att få tillgång till effekt.C cbrolin skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
N Nikorasu skrev:I december 2021 betalade jag 7000kr för elen med kW-pris på 240 öre. I vinter räknar jag med en bra bit över 500 öre. Det funkar inte. Motåtgärder krävs. Detta har jag gjort:
1. Värmen är en F750 FLVP, programvaran är ganska skit i mitt tycke, den värmer på även om det inte behövs. Här blev det en Shelly 1 PRO som blockerar tillskott och kompressor förutom mellan kl 01-05. Det betyder att pannan bara går 4 Tim per dygn. Trögheten i betongplattan gör att komforten bibehålls (hoppas jag).
Har kollat historiskt timpris, och mellan 01-05 är det dygnets lägsta, och sällan över 50 öre. Vad det blir i vinter vet jag inte, men bra mycket lägre än rörligt genomsnitt.
2. I bastun ligger en 300l vattenvärmare. Den fick en timer som också endast släpper på mellan 01-05. Med normal användning räcker vattnet för det som behövs mellan cyklerna.
3. Torkskåpet fick samma behandling - timer på mellan 01-05. Man kan slå på innan, men den går först igång på natten.
4. Disk och tvätt går att start-förskjuta till natten manuellt vid varje start.
5. Återstår belysning, kyl och frys och matlagning som jag inte kan flytta.
Nu har jag flyttat allt som går från hela dygnet till de billiga timmarna, och i kombination med timpris, tror jag det blir så billigt det kan UTAN att minska komforten.
Vad har jag missat?
Det är uppvärmningen som drar överlägset mest el. Du har ju fixat varmvattnet genom att värma tanken på natten. Värms även den med värmepumpen eller kör du direktel då?
Flvp bör väl gå hela tiden för att fungera bra. Du kan se över ventilationsflödena så huset ej är överventilerat. Jag sänker ventilationsflödet när jag eldar kakelugn som i sig ventilerar huset. Beroende på hur många som är i huset varierar det faktiska ventilationsbehovet och man kan även dra ner det tillfälligt när det är kallt ute.
En annan ide’ när det är riktigt billig el är att har en separat ”snygg” stor vattentank i vardagsrummet som du brassar på med direktel när elen är gratis. Sen håller den värmen i huset ett bra tag. Alternativt om du har stora grytor så kokar du vattenfyllda med lock så värmer även dem många timmar.
Du kan även ta på dig en nattmössa och flanellpyjamas. En sån där som Beppe Wolgers hade så fryser du inte. Om alla i familjen hakar på kan ni sänka innetempen 5 grader och sparar väl ca 20% uppvärmning?
Men kom ihåg att ta av nattmössan innan du kommer till jobbet.
Redigerat:
Att man väljer att importera istället för att köra andra inrikes anläggningar betyder inte att det är ett nödläge, bara att det är ett billigare val.C cbrolin skrev:Jag har vid två tillfällen påpekat att hittills i år har Sverige haft 52 timmar med effektunderskott så vi har netto tvingats importera el för att slippa släcka ner. Detta trots att flera industrier har valt att stoppa sin verksamhet för att elpriset har varit för högt.
Du har FEL!
Hur kan någon bli förvånad över att det blir problem när man tar bort en tredjedel av den planerbara kärnkraften och ersätter den med vindkraft som bara fungerar när det blåser lagom mycket? Och dessutom huvudsakligen förlägger den i fel elområden.
För de som har låtit det politiska spinnet om bortkoppling oroa er så läste jag att i de simuleringar som Svenska Kraftnät gjort så har kortare sådana endast krävts i 3% av simuleringarna, och då först för vintern 24/25. Innan dess har det runnit mycket vatten under broarna och överföringarna lär ha förbättrats vid det laget, så nu kan vi släppa det fantasimonstret och kliva tillbaks in i den grå vardagen.
Det fantasimonstret är verklighet i CaliforniaD djac skrev:För de som har låtit det politiska spinnet om bortkoppling oroa er så läste jag att i de simuleringar som Svenska Kraftnät gjort så har kortare sådana endast krävts i 3% av simuleringarna, och då först för vintern 24/25. Innan dess har det runnit mycket vatten under broarna och överföringarna lär ha förbättrats vid det laget, så nu kan vi släppa det fantasimonstret och kliva tillbaks in i den grå vardagen.
I tyskland var man för inte så länge sen tvungen att panik stänga av strömmen till stora industrier för det var risk för systemkollaps om de inte gjort det
Om någon 3-4 år sen hade sagt att vi skulle elpriser på över 500öre hade den personen blivit utskrattad och blivit tillsagd att återgå till den grå vardagen
sen är det inte politiker som varnat utan de som är ansvariga för den dagliga driften
släpp hörnstolpen och kom in i matchen, vår regering och dess stödpartier har förstört den svenska elförsörjningen
Ja, det är de som är ansvariga för driften som har varnat för att risken har ökat. Men det handlar fortfarande om en liten risk för mindre bortkopplingar. Många tycks ju tro att de regelbundet ska bli bortkopplade i vinter. Det kommer inte att hända. Sannolikt kommer inget att hända alls. Om något händer så är det inte i närheten av de scenarier som snurrar runt på diverse forum.
N noone70 skrev:Det fantasimonstret är verklighet i California
I tyskland var man för inte så långe sen tvungen att panik stänga av strömmen till stora industrier för det var risk för systemkollaps om de inte gjort det
Om någon 3-4 år sen hade sagt att vi skulle elpriser på över 500öre hade den personen blivit utskrattad och blivit tillsagd att återgå till den grå vardagen
sen är det inte politiker som varnat utan de som är ansvariga för den dagliga driften
släpp hörnstolpen och kom in i matchen, vår regering och dess stödpartier har förstört den svenska elförsörjningen
Här hemma i Sverige är det många industrier som inte kunnat etablera sig på grund av effektbrist. Pågen i Malmö, Bender i Uddevalla för att ta två exempel. Många jobb som försvinner från Sverige.N noone70 skrev:Det fantasimonstret är verklighet i California
I tyskland var man för inte så långe sen tvungen att panik stänga av strömmen till stora industrier för det var risk för systemkollaps om de inte gjort det
Detta är styrande politikers fel men i grund och botten de svenskars fel som röstat fram nötterna.
en risk som tidigare var obefintligD Daniel 109 skrev:Ja, det är de som är ansvariga för driften som har varnat för att risken har ökat. Men det handlar fortfarande om en liten risk för mindre bortkopplingar. Många tycks ju tro att de regelbundet ska bli bortkopplade i vinter. Det kommer inte att hända. Sannolikt kommer inget att hända alls. Om något händer så är det inte i närheten av de scenarier som snurrar runt på diverse forum.