Hade ju varit najs om tråden handlade om det TS önskade och inte amatörbedömningar om allt mellan himmel och jord som kan, eller inte kan, ha påverkan elpriset nu och en okänd framtid.

Tack på förhand.

OT:

Jag räknar med att Elda i kaminen som f*n, jobba hemma under dagarna och elda upp en värme som lagrar sig i huset, kanske innertemp på 24-26 grader. Sedan får elden brinna ut och huset svalnar av succesivt. På Morgonen så eldar vi igen och fortsätter så. Är det låga elpriser (volatilitet) så brassar vi på med elen för att värma istället. Försöker hålla oss flytande på så sätt.

Många pratar om en Timer, vad för timer pratar vi om ? Vi har en varmvattenberedare som går på direktverkande el, hade varit najs om man kunde styra "när" den får ta värme..
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Hade ju varit najs om tråden handlade om det TS önskade och inte amatörbedömningar om allt mellan himmel och jord som kan, eller inte kan, ha påverkan elpriset nu och en okänd framtid.

Tack på förhand.

OT:

Jag räknar med att Elda i kaminen som f*n, jobba hemma under dagarna och elda upp en värme som lagrar sig i huset, kanske innertemp på 24-26 grader. Sedan får elden brinna ut och huset svalnar av succesivt. På Morgonen så eldar vi igen och fortsätter så. Är det låga elpriser (volatilitet) så brassar vi på med elen för att värma istället. Försöker hålla oss flytande på så sätt.

Många pratar om en Timer, vad för timer pratar vi om ? Vi har en varmvattenberedare som går på direktverkande el, hade varit najs om man kunde styra "när" den får ta värme..
Sant, lite mer on topic kanske hade varit bra. Jag har offerter ute både för att uppgradera en underdimensionerad LVVP till bergvärme och att sätta in en insats till öppna spisen. Att sätta in insatsen är jag fortfarande något tveksam till vad det skulle kunna ge i praktiken så jag har inte riktigt bestämt mig där ännu.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Inom kort kommer vi se hur omvärlden förvandlas till protektionistisk vad gäller elförsörjningen. Norge diskuterar redan nu hur de kommer exportera mindre. Vi lär säkert göra likadant. Tyskland kommer dammsuga upp all export till höga priser. Danskarna kommer bli ursinniga med sin sköna vindpark när det inte blåser.

Vi kan ju återkomma till denna punkt efter vinter så får vi återuppta diskussionen hur viktigt det är med att vara oberoende av andra vad gäller elförsörjningen.
Du har fortfarande inte svarat på frågan.

Vad är dåligt med att importera el?
 
J JockeHX skrev:
Sant, lite mer on topic kanske hade varit bra. Jag har offerter ute både för att uppgradera en underdimensionerad LVVP till bergvärme och att sätta in en insats till öppna spisen. Att sätta in insatsen är jag fortfarande något tveksam till vad det skulle kunna ge i praktiken så jag har inte riktigt bestämt mig där ännu.
För att återgå till topic, att ha alternativa värmekällor som inte är beroende av el skulle jag säga är en bra ide, speciellt om du tycker att vi ska sluta importera el. Då om nån gång kommer vi ju få avstängningar...
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Har jag förstått rätt att elen prissätts efter marginaltillverkningen?

Dvs om sista kwh kostar 5kr att producera så kostar all el 5kr / kwh?

Eller är det den faktiska totala produktionskostnaden som drar iväg så högt? Jag misstänker att man själv kan med en elgenerator från Jula och svindyr bensin tillverka en kWh för långt under 10kr?

Om man tex tar bostadsmarknaden så prissätts ju den "i princip" efter "marginalprincipen", dvs finns en brist på ett par lägenheter så går -alla- lägenheter upp i pris. Men om tex McD får slut på hamburgare på lunchen och nån hungrig dåre kan betala 200 spänn för att få en burgare så kommer ju inte alla burgare kosta det.

Oavsett, det måste finnas några som tjänar enorma pengar på den prissättningsmodell som vi har. Den känns inte rimlig och liknar värsta sortens kartellbildning, bara det att detta verkar vara helt ok och accepterat. Tyvärr går ju inte elnätet av tekniska skäl att "dela upp", men det är nog det vi skulle behöva för att få en rimlig marknadsprissättning på el. Givetvis är nedläggningen av kärnkraft och bristen på gas (framförallt i europa) ett jätteproblem, men prissättningsmodellen är ett mera akademiskt / politiskt problem som borde gå att lösa. Jag har svårt att tro att alla elbolag är nöjda med att få 3 öre per kWh på nätterna, kanske skulle några vara mer intresserade att få betalt för elen även på natten?

Min förberedelse kommer iallafall bestå av att jag kommer försöka "ladda" varmvatten och öka värmen på natten (de billiga timmarna) och elda i min enda kamin på dagtid. Till nästa vinter är jag sugen på att återinstallera 1-2 kakelugnar (det har nog funnits i alla rum men tyvärr är alla utrivna). Jag är lite sugen på solceller, men mitt tak är inte så bra för det och antalet paneler skulle vara så lågt att det vintertid inte har någon större betydelse. Jag har ju elbil (och tibber) och har svårt att se att elen ska kosta 10kr/kWh även på natten, men skulle så bli fallet får jag åka (min gamla) fossilbil eller pendeltåg istället.

Det här med att "ladda" max under natten, jag är nog, om skillnaden är tex 1kr på natten och 7 på dagen, villig att köra tillskott på natten för att värmesystemet ska orka ta ikapp, COP är ca 3 så är elpriset mer än 3ggr dyrare på dagen så lönar det sig ju tillskott på natten om man slipper värma motsvarande på dagen. Men ur miljösynpunkt är det nog dumt. Det viktiga är att blocka tillskottet dagtid tror jag, och sänka tempen rejält.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Du har fortfarande inte svarat på frågan.

Vad är dåligt med att importera el?
I en väl fungerande marknad är det inte dåligt. Tycker du marknaden fungerar väl?
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
I en väl fungerande marknad är det inte dåligt. Tycker du marknaden fungerar väl?
Ja, det tycks den göra.
 
  • Haha
noone70
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
För att återgå till topic, att ha alternativa värmekällor som inte är beroende av el skulle jag säga är en bra ide, speciellt om du tycker att vi ska sluta importera el. Då om nån gång kommer vi ju få avstängningar...
Lite udda att du sätter likhetstecken med att vara oberoende av import och att vi ska sluta importera.
 
J JockeHX skrev:
Lite udda att du sätter likhetstecken med att vara oberoende av import och att vi ska sluta importera.
Vi är inte beroende av import. Vi kan anpassa konsumtionen till vad vi har tillgång till.

Att bygga kraftverk för att de kanske behövs någon gång om året är ekonomiskt vansinne.
 
  • Gilla
  • Haha
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
En rimlig justering av prissättningen borde vara att elen till slutkonsument i landet sätts av medelproduktionskostnaden plus en marginal, det då även inklusive den dyraste elen "på toppen". Inte att all el kostar som vad den sista kWh kostar att producera. Det är ju helt sjukt.

El som handlas "på börsen" utanför vårt nät med elområden kan då få handlas för, som idag, priset på den sista tillverkade kWh, då vi ju tvingas slå igång karlshamn för att kunna exportera om vi själva inte har nog kärn/vatten/vind för att exportera. Med ett sådan prissättning kan vi få köpa billig energi från grannländer när de har överskott, exportera energi (billigt) när vi har överskott. Men ansvaret att ha ett system som klarar peakar hamnar på varje land för sig, och får man lov till att importera el från ett land så kommer det bli dyrt om även det landet har "brist" just då.

Givetvis bör ev kostnad för importerad el räknas med i medlet.

Om elbolagen får handla el i Norge, transferera den via Sverige och sen sälja den dyrare i Norge, då borde jag få teckna avtal med flera elbolag, skaffa 2 mätare och en solcellspanel, sen köpa all el jag kan på huvudsäkringen på fastpris när det är lägre än rörligt och sälja som egenproducerad el, och tvärtom när rörligt är billigare än fastpris. Undrar om det finns nån färdig "apparat" som gör detta? Bättre än att minea bitcoins? Nackdelen är att man bara har 25A huvudsäkring.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, det tycks den göra.
Jamen då så! Härligt att höra!
 
  • Gilla
Odur och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vi är inte beroende av import. Vi kan anpassa konsumtionen till vad vi har tillgång till.

Att bygga kraftverk för att de kanske behövs någon gång om året är ekonomiskt vansinne.
Vi kan anpassa konsumtionen till vad vi har tillgång till! På med koftorna bara! Volvo ska förresten bygga batterifabrik i Mariefred och elkonsumtionen kommer vara dubbelt så hög inom en 10-årsperiod. Men Daniel tycker att vi bara anpassar oss.

Skönt Daniel :)
 
  • Haha
noone70
  • Laddar…
Hittade en bra bild som beskriver hur sjuk prissättningen är. Vi betalar altså för den där sista tunna stapeln, de som säljer vatten och vind får oerhört bra betalt för att sälja sin "billigt" tillverkade el om det råder en bristsituation. Man skulle nästan kunna tänka sig att man faktiskt gärna stänger ned en reaktor för att sen få 5ggr så mkt betalt från de kvarvarade 4 reaktorerna.

Illustration-s%C3%A5-s%C3%A4tts-elpriset.jpg
https://ei.se/konsument/el/sa-har-fungerar-elmarknaden
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
En rimlig justering av prissättningen borde vara att elen till slutkonsument i landet sätts av medelproduktionskostnaden plus en marginal, det då även inklusive den dyraste elen "på toppen". Inte att all el kostar som vad den sista kWh kostar att producera. Det är ju helt sjukt.

El som handlas "på börsen" utanför vårt nät med elområden kan då få handlas för, som idag, priset på den sista tillverkade kWh, då vi ju tvingas slå igång karlshamn för att kunna exportera om vi själva inte har nog kärn/vatten/vind för att exportera. Med ett sådan prissättning kan vi få köpa billig energi från grannländer när de har överskott, exportera energi (billigt) när vi har överskott. Men ansvaret att ha ett system som klarar peakar hamnar på varje land för sig, och får man lov till att importera el från ett land så kommer det bli dyrt om även det landet har "brist" just då.

Givetvis bör ev kostnad för importerad el räknas med i medlet.

Om elbolagen får handla el i Norge, transferera den via Sverige och sen sälja den dyrare i Norge, då borde jag få teckna avtal med flera elbolag, skaffa 2 mätare och en solcellspanel, sen köpa all el jag kan på huvudsäkringen på fastpris när det är lägre än rörligt och sälja som egenproducerad el, och tvärtom när rörligt är billigare än fastpris. Undrar om det finns nån färdig "apparat" som gör detta? Bättre än att minea bitcoins? Nackdelen är att man bara har 25A huvudsäkring.
Du blandar ihop saker som inte alls motsvarar varandra. El har olika pris på olika ställen. Men ett elavtal på fastpris gäller under förutsättning att du köper el på det både vid högpris och lågpris.

Vem ska bestämma vad elproducenten ska få betalt. Var finns incitamentet att producera det verkligen behövs?

Din okunskap om marknaden syns tydligt i dina förslag.
 
J JockeHX skrev:
Vi kan anpassa konsumtionen till vad vi har tillgång till! På med koftorna bara! Volvo ska förresten bygga batterifabrik i Mariefred och elkonsumtionen kommer vara dubbelt så hög inom en 10-årsperiod. Men Daniel tycker att vi bara anpassar oss.

Skönt Daniel :)
hahahaha volvo är lurade!
Det har nästan varit byggstopp i Sthlm området pga effekt-brist (iofs bara sthlm området då flaskhalsarna in till Shlm varit(och kanske fortfarande är om de inte byggts bort har inte koll längre ) .... och att då stoppa en elslukande-batteri fabrik i SE3 ..... hahahahaha
Och prissättningen i SE3 på elen sen ... om man jämför med Northvolts fabrik i Skellefteå ... "lurad var ordet" sa Bill, "Just det" sa Bull
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.