Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Varför är import av el så dåligt?

Vi är ju vana vid att nästan allt annat är importerat, eller beroende av importerade komponenter, det är ju ingen som höjer på ögonbrynen över det?
Nej vi är inte alls vana vid att allt är importerat, och du kanske inte höjer på ögonbrynen men vi är många som gör det
Det är historiskt sett ett nytt fenomen, för 20-30 år sen var vi mer eller mindre självförsörjande.
Sen varför är det dåligt med import? Det är bara se på EUs(och indirekt sveriges) beroende av import av rysk gas, komponenter till allt från värmepumpar till lastbilar, eller som under Coronadå vi hade en enorm brist på skyddsutrustning
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
G
D Daniel 109 skrev:
Vi är inte beroende av import. Vi kan anpassa konsumtionen till vad vi har tillgång till.

Att bygga kraftverk för att de kanske behövs någon gång om året är ekonomiskt vansinne.
Nästa vinter går hundra företag i konkurs och 1000 människor fryser ihjäl, men det va bara i några dar så det gör ju inget:thinking:
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vi är inte beroende av import. Vi kan anpassa konsumtionen till vad vi har tillgång till.

Att bygga kraftverk för att de kanske behövs någon gång om året är ekonomiskt vansinne.
och hur hade du tänkt att några miljoner nya elbilar som kommer rulla ut på våra vägar under de närmaste åren ska få elen till att ladda batterierna med :rofl::crysmile:
 
D
G OMathson skrev:
Nästa vinter går hundra företag i konkurs och 1000 människor fryser ihjäl, men det va bara i några dar så det gör ju inget:thinking:
Cashen måste in!
 
D Daniel 109 skrev:
Du blandar ihop saker som inte alls motsvarar varandra. El har olika pris på olika ställen. Men ett elavtal på fastpris gäller under förutsättning att du köper el på det både vid högpris och lågpris.

Vem ska bestämma vad elproducenten ska få betalt. Var finns incitamentet att producera det verkligen behövs?

Din okunskap om marknaden syns tydligt i dina förslag.
Vad är det rimliga att vattenkraftsel ska kosta så mycket mera om det saknas 1 kWh så karlshamn får köra den?

Jag håller med om att karlshamn måste få vad det kostar dem att starta för sin el, men jag som slutkonsument som köper en mix av el är det orimligt att betala kostnaden för karlshamn. Då skulle de hellre få stänga av min el i 2 minuter och jag fick betala 50 öre resten av tiden.

Liksom många andra verksamheter så kommer det fortfarande kunna vara mycket lönsamt att sälja el, även om man inte får ta 10kr/kWh för vattenkraft när det är brist. Jag kan garantera att marknaden skulle fortsätta sälja el även med ett annat prissättnignssytem.

Men, den som lever får se. Om du tror det system vi har idag kommer accepteras i längden (eftersom man inte kommet hinna bygga ut i den takt som behövs för att mätta efterfrågan, eller ens VILL bygga ut eftersom man genom att bygga ut pressar ned priset till låga nivåer) så kommer det väl förbli orört.

Jag tror vi kommer se att man tvingar fram en förändring hur el prissätts och beskattas. Allt annat vore orimligt.

Jag är givetvis inte allvarlig när jag exemplifierar med två mätare, men det allvarliga i det hela är att det är faktiskt så det verkar gå till i verkligheten, i det stora elsystemet, pga brist i överföringskapacitet och produktionsbrist.

Givetvis vill jag vi ska locka serverhallar och batterifabriker till Sverige, men om de är de som trycker upp energibehovet till att starta Karlshamn är det DE och inte JAG som borde betala det högre priset. Likaså om det är stiltje i Danmark, då är det DE och inte JAG som ska betala priset att ruska igång Karlshamn.

Jag skulle utan tvekan acceptera att betala ett pris som kurvan ovan, OM min första förbrukade kWh kostade som den billigaste tillverkade energin, och den sista kostade som den dyraste. Då kunde jag låta bli / spara några kWh och komma ned på ett lågt pris. Men iom att vi inte kan "låsa" vår energiförbrukning till ett visst antal kWh och sen få betala för det vi "drar över" är det en orimlig prissättning till slutkonsument.
 
  • Gilla
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Nej vi är inte alls vana vid att allt är importerat, och du kanske inte höjer på ögonbrynen men vi är många som gör det
Det är historiskt sett ett nytt fenomen, för 20-30 år sen var vi mer eller mindre självförsörjande.
Sen varför är det dåligt med import? Det är bara se på EUs(och indirekt sveriges) beroende av import av rysk gas, komponenter till allt från värmepumpar till lastbilar, eller som under Coronadå vi hade en enorm brist på skyddsutrustning
Gå in i vilken affär som helst, hittar du en produktkategori där alla valmöjligheter är tillverkade i Sverige, av enbart svenska råvaror, så ska jag göra en liten tyst applåd.

Edit: jag kan nog tom. äta upp min hatt.
 
J JockeHX skrev:
I en väl fungerande marknad är det inte dåligt. Tycker du marknaden fungerar väl?
Vilka tecken har du sett på att marknaden inte fungerar?

J JockeHX skrev:
Lite udda att du sätter likhetstecken med att vara oberoende av import och att vi ska sluta importera.
Inte lika udda som att importera något som man är självförsörjande på.

Edit: såvida ingen annan producerar samma vara billigare, och då får du ju ett lägre pris i alla fall, och det är ju där skon klämmer..
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vilka tecken har du sett på att marknaden inte fungerar?



Inte lika udda som att importera något som man är självförsörjande på.

Edit: såvida ingen annan producerar samma vara billigare, och då får du ju ett lägre pris i alla fall, och det är ju där skon klämmer..
Tecken på att marknaden inte fungerar: för få aktörer, för lite insyn, monopol, svenska kraftnäts kapacitetsavgifter som gör att en skillnad i pris mellan Norrland och skåne tidigare var i snitt 1-2 öre nu är flera kronor, importerade skyhöga priser utomlands, eventuella rullande avbrott i driften, inom kort kommer länder begränsa export för att deras nät inte ska kollapsa etc vilket leder till betydligt högre priser än vad vi har idag när Tyskland dammsuger all exporterad el.

I de flesta bemärkelser är att vara exportör en bra sak också. El är liksom inget annat än att elektroner flyttar på sig. Det är inte att vi kan välja mellan 15 olika tomatsorter. Utan el kan dagens samhälle inte finnas. Varför är du negativ till att vi enbart skulle exportera denna efterfrågade vara och inte importera den? Varför är det en dålig idé? Och som du själv skrev, om det skulle visa sig vara billigare utomlands stundtals kan man importera el.

Fråga en valfri tysk idag vad de tycker om nedlagd kärnkraft och importerad gas från Ryssland.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det fins inget monopol. Antalet stora aktörer är inte högt, men tillräckligt. Små aktörer kan verka på likvärdiga villkor. Kapacitetsavgifterna är ett nödvändigt ont i nuvarande nät.
 
J JockeHX skrev:
El är liksom inget annat än att elektroner flyttar på sig.
Mer att elektronerna "varjar" fram och tillbaka än att de faktiskt flyttar på sig
 
  • Gilla
Bangan och 2 till
  • Laddar…
Det är också rörelse.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är också rörelse.
ja de "rör"/vajar på sig fram o tillbaka i 50Hz. .. inte flöde a vattenslang
 
D Daniel 109 skrev:
Det fins inget monopol. Antalet stora aktörer är inte högt, men tillräckligt. Små aktörer kan verka på likvärdiga villkor. Kapacitetsavgifterna är ett nödvändigt ont i nuvarande nät.
Ska ringa Ellevio och hänvisa till dig när jag säger åt dem att jag vill byta nätleverantör. Nej vänta, Ellevio har tom en artikel på sin hemsida som ställer frågan "Varför är elnätet ett monopol?".

https://www.ellevio.se/privat/kunds...en/elmarknaden/varfor-ar-elnatet-ett-monopol/

Attans...
 
  • Gilla
  • Haha
mickewest och 3 till
  • Laddar…
Ja, elnäten är monopol. Men nu handlade det ju om el. Inte elnät.
 
M MrDizzy skrev:
Mer att elektronerna "varjar" fram och tillbaka än att de faktiskt flyttar på sig
[media]
Om jag hade adderat "fram och tillbaka" efter "flyttat på sig" hade jag inte fått se din coola video. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.