N noone70 skrev:
Suck, klart det importerades varar även för 30 år sen jag har inte påstått något annat!

Vem har snackat om att vara självförsörjande är det samma som Nordkorea, det är snarare tvärt om.

Se bara på vad som hände under Corona, brist på sjukvårdsutrustning(bla för länder såg till sina egna behov först och sket i sverige), kommunikationer som inte fungerar osv
Eller komponentbristen vi har nu som gör att folk kan inte flyttain i sina nya hus för det inte finns ventilationaggregat eller att biltillverkarna inte kan bygga bilar.

det om något ge Nordkorea vibbar och sån här är något som man tidigare bara sett på icke fungerande marknade (läs i diktaturer), men nu även i sverige eller EU
"Det jag beskrev är hur det var i sverige för 30 år sen, då var det svårt att hitta nått som inte var tillverkat i Sverige"

Så det där skrev du aldrig?

Jag tror inte vi kommer så mycket längre i diskussionen.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Suck, klart det importerades varar även för 30 år sen jag har inte påstått något annat!

Vem har snackat om att vara självförsörjande är det samma som Nordkorea, det är snarare tvärt om.

Se bara på vad som hände under Corona, brist på sjukvårdsutrustning(bla för länder såg till sina egna behov först och sket i sverige), kommunikationer som inte fungerar osv
Eller komponentbristen vi har nu som gör att folk kan inte flyttain i sina nya hus för det inte finns ventilationaggregat eller att biltillverkarna inte kan bygga bilar.

det om något ge Nordkorea vibbar och sån här är något som man tidigare bara sett på icke fungerande marknade (läs i diktaturer), men nu även i sverige eller EU
Tror du att det är realistiskt att vi är självförsörjande på allt? Även om vi inte hamnar på Nordkoreas nivå, så skulle det i alla fall bli en klart lägre nivå än i dag.
 
D Daniel 109 skrev:
Tror du att det är realistiskt att vi är självförsörjande på allt? Även om vi inte hamnar på Nordkoreas nivå, så skulle det i alla fall bli en klart lägre nivå än i dag.
Klart jag inte gör det, lådelcyklar och annat trams kan vi importera.

Men när det gäller mat(basbehov), energi. sjukvårdsutrustning och andra basala produkter ska vi antingen vara självförsörjande eller ha en god beredskap (som vi hade fram till 1990-ish) så vi klarar oss till dess vi lyckas få igång egen produktion och är självförsörjande.

plan for the worse, hope for the best
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
pågen var inget bra exempel de bygger i landskrona Landskrona stad - Bagerikoncernen Pågen etablerar sig i Landskrona
Jo, men deras första hands val gick inte
Med följd att det kostade samhället och företaget pengar. Men förmodligen även klimatet om man räknar med att deras förstahandsval till viss del handlade om att minska transportern
 
N noone70 skrev:
Klart jag inte gör det, lådelcyklar och annat trams kan vi importera.

Men när det gäller mat(basbehov), energi. sjukvårdsutrustning och andra basala produkter ska vi antingen vara självförsörjande eller ha en god beredskap (som vi hade fram till 1990-ish) så vi klarar oss till dess vi lyckas få igång egen produktion och är självförsörjande.

plan for the worse, hope for the best
Det är inte realistiskt att varje land ska ha läkemedels produktion för hela sitt behov. Visst håller jag med om att man inte kan köra” just in time” på så viktiga saker. Särskilt som de blir extra viktiga i en kris. Men full självförsörjning är inte vettigt.
 
N noone70 skrev:
Jo, men deras första hands val gick inte
Med följd att det kostade samhället och företaget pengar. Men förmodligen även klimatet om man räknar med att deras förstahandsval till viss del handlade om att minska transportern
fanns nog lite hinder oxså i malmö Malmöbesvikelsen efter Pågens expandering i Landskrona (expressen.se)
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Näe, eftersom det bara finns ETT elnät så tycker jag visst vi kan blanda ihop det.

Tänk om det fanns flera "nät" som tecknade avtal med olika leverantörer. Då skulle tex ett nät kunna välja bara kärnkraft, ha en annan prismodell och fortfarande kunna hålla frekvensen sålänge som kärnkraften räcker till deras anslutna kunder. Nu när allt är ihopkopplat tvingas man ju både sälja och köpa till aktörer som man kanske inte vill ha. Jag skulle i rådande läge kunna acceptera att få ett nät med bara "billig" energi mot att de kunde slå av nätet vid extrem brist. Då skulle de som absolut vill ha 100% täckning kunna få betala ett högre pris och ha garanterad leverans.
Skilj på elproduktion och transmission.
Du kan köpa kärnkraftsel om du vill. Inga problem. Och de som vill köpa fossilfri el kan köpa det.
Men det har inget med transmissionen att göra. Den kan transportera båda lika bra.

J JohanLun skrev:
Tänk om SL hade samma prismodell. Om ett pendeltåg blir fullt så blir kostnaden för alla som åker på det fulla tåget 5 ggr priset.
Ja, det är precis så flyget är. Olika priser vid olika avgångar.
Ganska naturligt.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
N Niclas8811 skrev:
Här hemma i Sverige är det många industrier som inte kunnat etablera sig på grund av effektbrist. Pågen i Malmö, Bender i Uddevalla för att ta två exempel. Många jobb som försvinner från Sverige.

Detta är styrande politikers fel men i grund och botten de svenskars fel som röstat fram nötterna.
Nej, det är fel.
I Pågens fall var det så att det lokala accessnätet inte var tillräckligt överdimensionerat så att Pågen omedelbart kunde få mer effekt.
Det är ingen effektbrist. Nätet uppgraderades sedan så att Pågen (eller andra) kan köpa mer effekt. Men då var Pågen inte intresserat.

Den som menar att det lokala accessnätet skall vara grovt överdimensionerat hela tiden får ju lova att betala för det också. Det kostar.

Hur mycket mer i nätavgift vill folk betala för att accessnätet skall vara grovt överdimensionerat?
Dubbla?
Femdubbla?
Tiodubbla?

Hur mycket vill ni betala för det?
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är inte realistiskt att varje land ska ha läkemedels produktion för hela sitt behov. Visst håller jag med om att man inte kan köra” just in time” på så viktiga saker. Särskilt som de blir extra viktiga i en kris. Men full självförsörjning är inte vettigt.
För läkemedel och medicinsk utrustning så är oftast fasta kostnader (t ex utvecklingskostnad) dominerande.

Skall det vara inhemsk produktion av sådant så lär priset på 100-1000 ggr högre.
Vill folket verkligen betala så mycket?

Vi talar om en rejäl sänkning av levnadsstandard och att sjukvården lär tvingas sluta med behandling av vissa sjukdomar. Det blir för dyrt helt enkelt.

För egen del tror jag då folk föredrar som det är idag.
 
  • Gilla
uplj
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Nätet uppgraderades sedan så att Pågen (eller andra) kan köpa mer effekt.
Nja, det är väl inte hela sanningen.
Det infördes ett system för frivillig bortkoppling (SWITCH) där företag kan få betalt för att flytta sin elanvändning till tider när belastningen i elnätet är låg.

Sedan fick Eon tillstånd att köpa effekttillgång från kraftvärmeverket Heleneholmsverket, som drivs/drevs med naturgas (dom ska köra med biogas men om dom gör det redan nu framgår inte.

Dessutom ska Svenska kraftnät vidta vissa tillfälliga åtgärder i stamnätet.
Eon Energidistribution räknar med att det ska göra det möjligt att öka uttaget från stamnätet med 100 MW.

https://www.nyteknik.se/energi/eon-nu-kan-alla-i-sodra-skane-fa-el-6976446
 
D daVinci skrev:
Nej, det är fel.
I Pågens fall var det så att det lokala accessnätet inte var tillräckligt överdimensionerat så att Pågen omedelbart kunde få mer effekt.
Det är ingen effektbrist. Nätet uppgraderades sedan så att Pågen (eller andra) kan köpa mer effekt. Men då var Pågen inte intresserat.

Den som menar att det lokala accessnätet skall vara grovt överdimensionerat hela tiden får ju lova att betala för det också. Det kostar.

Hur mycket mer i nätavgift vill folk betala för att accessnätet skall vara grovt överdimensionerat?
Dubbla?
Femdubbla?
Tiodubbla?

Hur mycket vill ni betala för det?
Det är inte en kostnadsfråga, klart man har Tagit höjd för ökat behov av effekt när nätet byggdes.
Problemet är konsekvensanalys eller brist på det. När politikerna i sin iver att lösa ”klimatkrisen” glömde bort att göra en konsekvensanalys av sina beslut att elektrifiera sverges bilflotta. Så har folk köpt elbilar och installerat laddboxar för glatta livet och vips så sitter vi där med aschlet i brevlåda och folk undrar varför[/QUOTE]
 
D daVinci skrev:
Skilj på elproduktion och transmission.
Du kan köpa kärnkraftsel om du vill. Inga problem. Och de som vill köpa fossilfri el kan köpa det.
Men det har inget med transmissionen att göra. Den kan transportera båda lika bra.


Ja, det är precis så flyget är. Olika priser vid olika avgångar.
Ganska naturligt.
Fast alla handlas på samma elbörs och går via samma nät, så jag ser inte hur jag ska kunna välja ett nät som BARA tex har kärnkraft, elektronerna vet inte varifrån de kommer och priset är bara en pappersprodukt.

Flyg är utsatta för konkurrens, dessutom kostar alla biljetter till samma avgång inte lika mycket, utan bulken är billigare än de sista platserna. Jag går absolut med på att betala ett högre pris för elen om jag en månad skulle använda mer än min prognos.

Det sjuka är om economybiljetten bokad 5 veckor i förväg skulle prishöjas retroaktivt till samma pris som des som bokar business bokad 3 dar innan om flyget blev fullt.
 
D daVinci skrev:
För läkemedel och medicinsk utrustning så är oftast fasta kostnader (t ex utvecklingskostnad) dominerande.

Skall det vara inhemsk produktion av sådant så lär priset på 100-1000 ggr högre.
Vill folket verkligen betala så mycket?

Vi talar om en rejäl sänkning av levnadsstandard och att sjukvården lär tvingas sluta med behandling av vissa sjukdomar. Det blir för dyrt helt enkelt.

För egen del tror jag då folk föredrar som det är idag.
Det är väl ingen som påstår det, men det ska finnas beredskapslager och en plan på hur vi ska göra om Corona 2.0 eller nått annat skit händer
 
N noone70 skrev:
Det är inte en kostnadsfråga, klart man har Tagit höjd för ökat behov av effekt när nätet byggdes.
Problemet är konsekvensanalys eller brist på det. När politikerna i sin iver att lösa ”klimatkrisen” glömde bort att göra en konsekvensanalys av sina beslut att elektrifiera sverges bilflotta. Så har folk köpt elbilar och installerat laddboxar för glatta livet och vips så sitter vi där med aschlet i brevlåda och folk undrar varför
[/QUOTE]
Det är inte elbilarna som är skulden till detta, det är nedläggning och ersättning av kärnkraft med vindkraft. Möjligen kan nya serverhallar och batterifabriker ha en viss inverkan, men min bild är att det är gammal tung industri och uppvärmning av hus som drar den mesta elen. Min elbil är bara en fjutt av min elanvändning hemma. 2/3 är värme och varmvatten.
 
  • Gilla
Bangan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.