Det var ett väldigt konstigt sätt att resonera på.
Har kaos medfört något bra tidigare?
Problemen är redan uppenbara, utan att sådana som er gör det ännu värre.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Jag personligen har noll intresse av att göda den inriktningen som kämpar för att samhället och komforten skall ta femton kliv tillbaka i tiden bara för att illa utförd politik under lång tid i hela Europa har satt oss i denna sits. Jag är fanken inte med på något "det är dags att ställa om"-tåg iaf. Lever med hopp och tron om att jag inte är helt ensam.
Dayangel

Vi har ett samhälle helt beroende av elkraft för att fungera.

Vi har även gjort oss beroende av en fungerande kommunikation för många funktioner i samhället, t.ex. betalningssystemet.

Dessutom så är även elsystemet och kommunikation ömsesidigt beroende av varandra.

De ca 45 år jag arbetat med elkraft som elektriker, ingenjör, forskare och lärare har jag ”slagits hårt” för att få samhället (medborgarna) att förstå alla dessa ömsesidiga beroenden, och att tillföra den kunskap och teknik jag kunnat, för att elkraften i samhället skall fortsätta fungera.

Jag har mött (och möter fortfarande) mycket okunskap och dåliga beslut från ekonomer, politiker, privatpersoner etc. etc.

Men inte hjälper det någonting, om jag i irritation över deras okunskap och dumma beslut, struntar i att arbeta vidare framåt, eller bli obstinat och börjar att motarbeta.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det var ett väldigt konstigt sätt att resonera på.
Har kaos medfört något bra tidigare?
Problemen är redan uppenbara, utan att sådana som er gör det ännu värre.
Även en skogsbrand kan vara renande. Vi är många som inte kan eller vill sänka våra energibehov och standarder. Bristen på el (unionmässigt sett) och priserna kan omöjligt fortsätta vara vad dom är länge till (år) så därför önskar jag mig en redig systemkollaps och en population som kräver en annan lösning. Några länder och individer kommer hamna i rejäl kläm men det kommer vara värt det i långa loppet.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Det var ett väldigt konstigt sätt att resonera på.
Har kaos medfört något bra tidigare?
Problemen är redan uppenbara, utan att sådana som er gör det ännu värre.
Så sådana som du ska rasera allt, sen när vi andra beklagar oss över vad ni ställt till med ska vi hålla käft?
 
  • Gilla
Andreas_Hansson och 3 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Dayangel

Vi har ett samhälle helt beroende av elkraft för att fungera.

Vi har även gjort oss beroende av en fungerande kommunikation för många funktioner i samhället, t.ex. betalningssystemet.

Dessutom så är även elsystemet och kommunikation ömsesidigt beroende av varandra.

De ca 45 år jag arbetat med elkraft som elektriker, ingenjör, forskare och lärare har jag ”slagits hårt” för att få samhället (medborgarna) att förstå alla dessa ömsesidiga beroenden, och att tillföra den kunskap och teknik jag kunnat, för att elkraften i samhället skall fortsätta fungera.

Jag har mött (och möter fortfarande) mycket okunskap och dåliga beslut från ekonomer, politiker, privatpersoner etc. etc.

Men inte hjälper det någonting, om jag i irritation över deras okunskap och dumma beslut, struntar i att arbeta vidare framåt, eller bli obstinat och börjar att motarbeta.
Om du med termen arbeta vidare framåt avser något i stil med den gröna vågen som lågmält antyder att du/jag/vi radikalt måste ändra vårt sätt att leva så får jag tyvärr göra dig besviken på att jag nära på motarbetar den typen av rörelse. Jag är inte alls med på det initiativet och drar självklart mitt strå till stacken för att få med mig gelikar längs vägen.
 
S SonnyListon skrev:
Så sådana som du ska rasera allt, sen när vi andra beklagar oss över vad ni ställt till med ska vi hålla käft?
Vad har sånna som jag raserat?
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Vad har sånna som jag raserat?
Take a wild guess...
 
  • Gilla
Martin_ och 1 till
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Du har säkert sett mig skriva det förr, jag hoppas faktiskt på lite allmän europeisk egoism och någon form av kollaps som förhoppningsvis kommer väcka mer opinion inom hela EU om att inte längre gå med på att göra avkall på vår standard. Att EU-byråkrater ex. skryter om hur lätt det var att gå med på 15% gasbesparing var ju nästan komiskt.. gick befolkningen i länderna med på den besparingen lättvindigt eller? Fick dom ens frågan? Bättre det blir kaos nu, det är iaf rättvist.
Det är väl inte fel att uppmana varman, hushåll eller verksamhet, att minska sitt gasförbruk! Det skulle anstå Sverige också att minska elförbrukningen och energiförbrukningen för vi slösar som bara den.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Tråkiga tider nu...
Angående elpriset saknar jag en djupare diskussion och konkreta förslag på hur man lindra krise/n/erna.
Det produceras tillräckligt med el i landet för industrins och befolkningens behov.
MEN exporten har drivit upp priserna pga en rejäl störning i marknadssystemet. Stor del av av energibehovet i Europa som tidigare täcktes av gas ska nu plötsligt ersättas av el.
Vad vi ser är en rejäl kris och störning i elmarknaden och det kan inte vara så att Sverige ska lösa övriga länders energibehov. Elbolagen tjänar multum nu.
Svensk el måste främst täcka landets behov först, sedan får elbolagen sälja el till utlandet om de så vill.
Staten bör agera kraftfullt och skulle kunna göra saker som att:
- Sätta pristak på elpriset för nationell bruk under denna kris.
- Tillfälligt eller permanent avskaffa de olika elområden. Detta då prissättningen spårat ur, typ av assymtrisk chock. Dessutom är uppdelningen ett sätt att "söndra och härska" så att svenskarna inte kan kräva schyssta elpriser.
- Begränsa exporten. Precis som man kan stänga gränserna vid kriser, bör man kunna stänga eller begränsa exporten.
- Att staten erbjuder subventioner för att köpa värmepumpar som de gör i Storbritannien.
- Politiskt tycker jag att det krävs en samlingsregering för att lösa energibehovet, (även för brottslighet, vård, boende, integration osv).

Jag tycker att denna kris är allvarlig då detta hotar många personers livssituation.
De höjda kostnaderna påverkar många branscher, hushållens ekonomi och folks livsvillkor.
Många äldre, sjuka eller med svag ekonomi har redan svårt att betala för uppvärmningen av sina hus.
Kombination av en chock i el/energipriser, hög inflation/höga räntor, hög belåning, lågkonjunktur och krig kan leda till tråkiga konsekvenser för mångas bostadssituation.
Jag tycker att det behövs konkreta reformer som funkar för alla.
Det verkar som att fler börjat inse allvaret och känna panik inför vintern.
 
  • Gilla
pondugh och 4 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är väl inte fel att uppmana varman, hushåll eller verksamhet, att minska sitt gasförbruk! Det skulle anstå Sverige också att minska elförbrukningen och energiförbrukningen för vi slösar som bara den.
Det var väl knappast någon uppmaning till att börja med. Det satt människor i kostym och bestämde det sedan levererades nyheten hem via memo tillsammans med skryt om hur lätt det var att komma överens. Hade de som faktiskt blir drabbade fått rösta hade nog utgången blivit en annan.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Macrodus: Elområdena är inte ett politiskt påhitt. De behövs efter som överföringskapaciteten är begränsad.

Att vi ska hindra fördelningen av en resurs som hela EU är i stort behov av är inte vettigt. Den typen av splitring är just vad Putin hoppas på.
Nu behöver EU samarbeta.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Macrodus: Elområdena är inte ett politiskt påhitt. De behövs efter som överföringskapaciteten är begränsad.

Att vi ska hindra fördelningen av en resurs som hela EU är i stort behov av är inte vettigt. Den typen av splitring är just vad Putin hoppas på.
Nu behöver EU samarbeta.
Fråga ett par stelfrusna tyskar eller skandinaver som hamnar hos fogden efter första elräkningen lagom till jul om de fortfarande vill sanktionera Putin sen. Om stödet för det inte redan är ett mediepåhitt så lär det åtminstone bli det :geek:
 
Jag föredrar att frysa och äta gröt än att Putin lyckas. Det är en liten uppoffring jämfört med vad Putins offer måste stå ut med. Man måste inte ha 23grader i alla rum och ta långa varma duschar dagligen.
 
  • Gilla
  • Älska
kirill2 och 7 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag föredrar att frysa och äta gröt än att Putin lyckas. Det är en liten uppoffring jämfört med vad Putins offer måste stå ut med. Man måste inte ha 23grader i alla rum och ta långa varma duschar dagligen.
Nu förutsätter jag ju dock att också du lever med insikt i att alla inte värderar allt precis likadant. Det blir väldigt intressant att se opinionen i unionen efter vinterns el- och prisslakt när det imploderar av sina egna sanktioner.

Ps. den gröna vågen kommer iaf få sig en rejäl törn. Gött.
 
  • Gilla
mickewest och 1 till
  • Laddar…
Nej, jag är fullt medveten om att många inte har förmågan att se längre än till sig själv.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.