J JockeHX skrev:
Även om vi får ersättningar från staten på ett eller annat sätt, eller om EUs intervention genom att frikoppla gasen från Nordpool, så kommer det vara effektbrist i Skåne som bara förvärras med lågt pris.

Därför kan jag nästan garantera att det blir en elransoneringskampanj direkt efter valet.
Varför säger alla att SE4 bara är Skåne?? Blekinge då? Småland?!
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Z Zlatje skrev:
Varför säger alla att SE4 bara är Skåne?? Blekinge då? Småland?!
Reflex :)
 
D Dayangel skrev:
Ja det är snudd på att man börjar tro på foliehattarnas profetia om att the Great reset kommer nu - ingen skall äga något, bara hyra och vara lyckliga.
Det är värre än så. Man behöver minst dubbla foliehattar för att hålla sig varm i vinter. ;)

conspiracy-theory.gif
 
  • Gilla
Dayangel och 1 till
  • Laddar…
Är det någon klok människa som kan förklara Bixias Framtid elavtal för mig? De beskriver det som en blandning mellan fast och rörligt men ger ändå ett förslag på månadskostnad baserat på min förbrukning ca 13 000 kWh.
I en annan tråd beskrevs avtalet så här
”Men framförallt kommer alternativ till fasta kontrakt att utvecklas där vissa delar av risken tas av kunden, som exempelvis Dala Kraft gör med sin elfond, Bixia med sitt framtid osv där tar kunderna profilrisken (få kunder som förstår detta såklart).”

vad innebär profilrisk? Och är Bixia Framtid fastprisavtal eller rörligt? Allt är rörigt just nu…
 
B
Bixia framtid är en fondhandlad produkt. Deras inköpare prissäkrar lite då och då när de tycker det är köpläge, till skillnad från ett rörligt pris.

Sen om de på bixia är bra eller dåliga på att undvika att köpa på pristopparna låter jag vara osagt. Det är lite samma dilemma som att försöka slå en indexfond på börsen med aktiv handel.
 
De anger 121 öre/kWh baserat på juli månad. Avtal är tillsvidare med 12 mån uppsägning. Borde vara bättre med rörlig, eller?
 
K Kjell_G skrev:
De anger 121 öre/kWh baserat på juli månad. Avtal är tillsvidare med 12 mån uppsägning. Borde vara bättre med rörlig, eller?
Efter som man inte vet exakt hur mycket kunderna ska konsumera varje timme så går det inte att prissäkra hela volymen. Då behöver elhandlaren lägga på en säkerhetsmarginal på fastprisavtal. Med det osäkra läge som är nu blir den marginalen ganska stor. Vad man gör är att prissäkra typ 70% och resten blir rörligt.
 
  • Gilla
Jaggatagga
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Flygblad, hot. Vad vet jag. Det kommer kallas energieffektivisering men företag och/eller hushåll måste dra ner sin förbrukning vid vissa timmar för att undvika elavbrott. Tror jag. Frågar du andra så säger de att det är högst osannolikt men jag personligen tror att det kommer bli ett sjukt kaos i vinter där vi inte kommer importera tillräckligt för att SE4 ska klara sig vissa timmar på dygnet.
De flesta har inte timavläsning eller ens dagsavläsning på mätarna väl? Går inte att mäta om någon följer ransoneringarna vissa timmar. Kommunen kan på sin höjd skicka runt gubbar och mäta inomhustemperatur och se om utomhuspooler är tömda.
 
J Jaggatagga skrev:
De flesta har inte timavläsning eller ens dagsavläsning på mätarna väl? Går inte att mäta om någon följer ransoneringarna vissa timmar. Kommunen kan på sin höjd skicka runt gubbar och mäta inomhustemperatur och se om utomhuspooler är tömda.
Jag tror inte de kan tvinga folk att dra ner sin förbrukning men det kommer piska/morot i någon form. Nyinstallerade elmätare har en ny feature där nätbolaget kan stänga av elen för enskilda hushåll, men jag tvivlar på att det kommer användas som medel i en elransonering.

https://ei.se/bransch/matning-av-el/funktionskrav-elmatare

"Det ska vara möjligt för elnätsföretaget att via elmätaren kunna spänningssätta och frånkoppla elanläggningar på distans."
 
  • Gilla
cbrolin
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Jag tror inte de kan tvinga folk att dra ner sin förbrukning men det kommer piska/morot i någon form. Nyinstallerade elmätare har en ny feature där nätbolaget kan stänga av elen för enskilda hushåll, men jag tvivlar på att det kommer användas som medel i en elransonering.

[länk]

"Det ska vara möjligt för elnätsföretaget att via elmätaren kunna spänningssätta och frånkoppla elanläggningar på distans."
Holy shit, jag har fel. Det är visst så de tänker sig att de ska göra för att koppla bort oss vid elbrist.

https://ei.se/download/18.d4c49f017...nskrav-på-framtidens-elmätare-Ei-R2015-09.pdf

Sidan 94:

5.14 Funktionskrav 10: Styrel på kundanläggningsnivå

Med funktionalitet enligt detta funktionskrav skulle styrelsmetoden i Sverige kunna utvecklas. Styrel definieras som ”identifiering och prioritering av samhällsviktiga elanvändare”69. Styrel bygger på att myndigheter, länsstyrelser, kommuner och elnätsföretag identifierar och planerar för hur samhällsviktiga elanvändare ska kunna prioriteras vid elbrist.

Styrel bygger idag på bortkoppling av utgående ledningar från fördelningsstationer. Bortkoppling sker enligt en planerad prioriteringsordning. Vid den senaste genomförda styrelsprioriteringen prioriterades ca 45 000 av Sveriges 5,3 miljoner kundanläggningar. En konsekvens av att man bryter på ledningsnivå är att många kunder som inte borde vara prioriterade ur ett samhällsperspektiv ändå kommer att få behålla strömmen i en nödsituation eftersom deras anläggning är ansluten till samma ledning som t.ex. ett sjukhus. I många mindre orter finns prioriterade användare på samtliga utgående linjer vilket i praktiken innebär att dessa orter inte kan bidra med att sänka eluttaget i en situation med elbrist. Genom detta funktionskrav möjliggörs styrelsprioritering på kundanläggningsnivå istället för på ledningsnivå.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Holy shit, jag har fel. Det är visst så de tänker sig att de ska göra för att koppla bort oss vid elbrist.

[länk]

Sidan 94:

5.14 Funktionskrav 10: Styrel på kundanläggningsnivå

Med funktionalitet enligt detta funktionskrav skulle styrelsmetoden i Sverige kunna utvecklas. Styrel definieras som ”identifiering och prioritering av samhällsviktiga elanvändare”69. Styrel bygger på att myndigheter, länsstyrelser, kommuner och elnätsföretag identifierar och planerar för hur samhällsviktiga elanvändare ska kunna prioriteras vid elbrist.

Styrel bygger idag på bortkoppling av utgående ledningar från fördelningsstationer. Bortkoppling sker enligt en planerad prioriteringsordning. Vid den senaste genomförda styrelsprioriteringen prioriterades ca 45 000 av Sveriges 5,3 miljoner kundanläggningar. En konsekvens av att man bryter på ledningsnivå är att många kunder som inte borde vara prioriterade ur ett samhällsperspektiv ändå kommer att få behålla strömmen i en nödsituation eftersom deras anläggning är ansluten till samma ledning som t.ex. ett sjukhus. I många mindre orter finns prioriterade användare på samtliga utgående linjer vilket i praktiken innebär att dessa orter inte kan bidra med att sänka eluttaget i en situation med elbrist. Genom detta funktionskrav möjliggörs styrelsprioritering på kundanläggningsnivå istället för på ledningsnivå.
Vänta bara tills de byter ut termen samhällsviktig elanvändare till god medborgare med rätt värdegrund. Ifrågasätter man och gläfser för mycket så blir det svart i kåken sen.
 
  • Gilla
  • Haha
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Ja det är snudd på att man börjar tro på foliehattarnas profetia om att the Great reset kommer nu - ingen skall äga något, bara hyra och vara lyckliga.
Tja, jag tror att det kan bli köpläge på el värmda hus till vintern/våren och en hektisk tid att hugga ved och konvertera den elvärmda kåken till vedeldning nästa sommar.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
N NielsenBau skrev:
[länk]

"Så som marknaden prissätter vinterns elpriser så får man räkna med ett rörligt elpris som är 3-4 gånger så högt som förra vintern (åtminstone i södra Sverige). För er som har ett rörligt avtal så innebär detta att om ni då hade enstaka månadsfakturor på 5.000 – 10.000 kr så lär motsvarande faktura denna vinter ligga på i storleksordningen 15.000 – 40.000 kr. För att inte hamna i ett hopplöst läge när vinterns elräkningar dimper ner brevlådan/inboxen så bör därför den genomsnittliga villaägaren redan nu sätta av en buffert på cirka 50.000 kr. Har man inte den möjligheten så är det en bra idé att börja prata med sin bank redan nu"
Folk i hus med direktverkande el borde få panik redan nu så de hinner göra något. Installera kamin och bunkra ved. Fast pris på ett år kostar 6 kr/kWh på EON i SE3 nu. Det är helt enkelt många villor som är oekonomiska att värma upp.
 
Redigerat:
Magnus E K
Alltså när bortkoppling väl är aktuellt så är priset redan på maxnivån så då är det snarast positivt att bli bortkopplad. Det kommer ju bara vara enstaka timmar i följd och dessutom när det är kallt ute så kyl/frys inte behövs.

Skulle sen nåt oväntat hända (typ fint besök) som gör att man bara måste ha el vet jag hur man kopplar in sig före elmätaren... (Fast här finns nog inget samhällsviktigt så hela stationen lär bli bortkopplad.)
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
F
D Dayangel skrev:
Det är ju anmärkningsvärt tyst om allt detta än så länge.. i korridoren snackas det fortfarande om fredagens padelmatch och Thailandsresan i februari liksom, den stora massan har inte förstått vilket blodbad det här blir. Frugans Q7:a och dotterns ridskola är liksom passé om 6 månader. Dags att vakna.

Vi snackar mest om Ukraina. Men alla bor i lägenheten förutom jag så de bryr sig inte när man förbrukar 2000kwh per år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.