J Jaggatagga skrev:
Bättre med högt pris än strömavbrott. Extremt dyrt driva smältverk och sjukhus och annat som inte kan ta avbrott på reservgeneratorer. Jag tror också många apparater skulle paja om det blev avbrott så återkommande.
Även om vi får ersättningar från staten på ett eller annat sätt, eller om EUs intervention genom att frikoppla gasen från Nordpool, så kommer det vara effektbrist i Skåne som bara förvärras med lågt pris.

Därför kan jag nästan garantera att det blir en elransoneringskampanj direkt efter valet.
 
F Fideliox skrev:
Visst men en 370 kostar 60k, en 730 ca 110k samt mer i installationskostnad och se över avluftning. Sen är jag osäker på ljudnivån så kanske bara sätter en LVVP istället, men det blir ännu dyrare såklart.
Svågern gjorde så. Och han är nöjd. Även om det bara blir ett frånluftssystem med fläkt. Så spar han på elkostnader.
 
F
S slurppe99 skrev:
Svågern gjorde så. Och han är nöjd. Även om det bara blir ett frånluftssystem med fläkt. Så spar han på elkostnader.
Satte en llvp menar du?
 
F Fideliox skrev:
Satte en llvp menar du?
Nej en Lvvp. Så att han kan använda sina vattenburna element. Samt att hans typ även värmer varmvatten. Då det finns sådana som inte värmer varmvattnet.
 
D Daniel 109 skrev:
Var har du lyckats teckna ett abonnemang med dagspris?
Trodde jag svarade på det häromdagen, något har blivit tok här. I vilket fall rättade jag mig och borde ha skrivit månadspris.
 
K
J JockeHX skrev:
Därför kan jag nästan garantera att det blir en elransoneringskampanj direkt efter valet.
Hur ska en sådan kampanj fungera?
 
K Kallebo skrev:
Hur ska en sådan kampanj fungera?
Flygblad, hot. Vad vet jag. Det kommer kallas energieffektivisering men företag och/eller hushåll måste dra ner sin förbrukning vid vissa timmar för att undvika elavbrott. Tror jag. Frågar du andra så säger de att det är högst osannolikt men jag personligen tror att det kommer bli ett sjukt kaos i vinter där vi inte kommer importera tillräckligt för att SE4 ska klara sig vissa timmar på dygnet.
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
Den här asterisken i slutet är lite jobbig:

*Som en konsekvens av att Ringhals 4 inte återstartar enligt plan ökar antalet timmar som Sverige är importberoende (än de 36 som gäller vid en normalvinter).
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Men det är ju ett omöjligt förhållningssätt när det gäller Sveriges agerande i EU...
EU är politik, inte en maskin.
https://www.varbergenergi.se/privat/tjanster/el/energilaget-just-nu/

"Så som marknaden prissätter vinterns elpriser så får man räkna med ett rörligt elpris som är 3-4 gånger så högt som förra vintern (åtminstone i södra Sverige). För er som har ett rörligt avtal så innebär detta att om ni då hade enstaka månadsfakturor på 5.000 – 10.000 kr så lär motsvarande faktura denna vinter ligga på i storleksordningen 15.000 – 40.000 kr. För att inte hamna i ett hopplöst läge när vinterns elräkningar dimper ner brevlådan/inboxen så bör därför den genomsnittliga villaägaren redan nu sätta av en buffert på cirka 50.000 kr. Har man inte den möjligheten så är det en bra idé att börja prata med sin bank redan nu"
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
N NielsenBau skrev:
[länk]

"Så som marknaden prissätter vinterns elpriser så får man räkna med ett rörligt elpris som är 3-4 gånger så högt som förra vintern (åtminstone i södra Sverige). För er som har ett rörligt avtal så innebär detta att om ni då hade enstaka månadsfakturor på 5.000 – 10.000 kr så lär motsvarande faktura denna vinter ligga på i storleksordningen 15.000 – 40.000 kr. För att inte hamna i ett hopplöst läge när vinterns elräkningar dimper ner brevlådan/inboxen så bör därför den genomsnittliga villaägaren redan nu sätta av en buffert på cirka 50.000 kr. Har man inte den möjligheten så är det en bra idé att börja prata med sin bank redan nu"
För ovanlighetens skull så tonar väl media ner det hela istället för att skrämma slag på människor helt och hållet.. det finns absolut inget som talar för att priserna inte blir minst 10 gånger förra vintern (tänker på elpristerminerna i Tyskland som nu ligger på ca 13-14kr/kWh Q1 2023). Då talar vi månatliga elräkningar på 50-100000kr och den här skitstormen kan fortsätta i flera år. Pärleporten är öppen, de med pengar kommer kunna fynda fastigheter i vår.

Ps. beakta även att det mesta som inte är passivhus kommer bli tämligen svårsålt med dom elpriserna också. Då sitter hushållen där med banklån som gått till elräkningen och en fastighet som ingen vill köpa, raka vägen till personlig konkurs.
 
  • Gilla
  • Arg
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
För ovanlighetens skull så tonar väl media ner det hela istället för att skrämma slag på människor helt och hållet.. det finns absolut inget som talar för att priserna inte blir minst 10 gånger förra vintern (tänker på elpristerminerna i Tyskland som nu ligger på ca 13-14kr/kWh Q1 2023). Då talar vi månatliga elräkningar på 50-100000kr och den här skitstormen kan fortsätta i flera år. Pärleporten är öppen, de med pengar kommer kunna fynda fastigheter i vår.

Ps. beakta även att det mesta som inte är passivhus kommer bli tämligen svårsålt med dom elpriserna också. Då sitter hushållen där med banklån som gått till elräkningen och en fastighet som ingen vill köpa, raka vägen till personlig konkurs.
Intervention kommer det bli på ett eller annat sätt, det här är ju direkt systemhotande. Svenska kraftnät borde redan imorgon presentera hur de ska göra med kapacitetsavgifterna. De kan inte i november säga att de ska börja återbetala pengar vid årsskiftet eller så, för då har redan företag och hushåll fått slå igen. Rimligtvis borde pengarna användas för att hålla nere priserna per kWh och inte återbetalningar i klumpsummor som kommer långt i efterhand.

Kombinerat med en elransoneringskampanj som också borde presenteras samtidigt som övriga europa nu håller på med.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Jag har svårt att se att inte företag och privatpersoner kommer att läggas ner och gå konkurs eller motsvarande efter vintern i stort antal.
Detta pga brist på tillräckligt stora sparkapital.
Det kommer att trigga följdeffekter på arbetsmarknad och bopriser. Och sedan har vi kostnadsökningarna för kommunerna ovanpå det.
 
  • Gilla
Dayangel
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Intervention kommer det bli på ett eller annat sätt, det här är ju direkt systemhotande. Svenska kraftnät borde redan imorgon presentera hur de ska göra med kapacitetsavgifterna. De kan inte i november säga att de ska börja återbetala pengar vid årsskiftet eller så, för då har redan företag och hushåll fått slå igen. Rimligtvis borde pengarna användas för att hålla nere priserna per kWh och inte återbetalningar i klumpsummor som kommer långt i efterhand.

Kombinerat med en elransoneringskampanj som också borde presenteras samtidigt som övriga europa nu håller på med.
Det är ju anmärkningsvärt tyst om allt detta än så länge.. i korridoren snackas det fortfarande om fredagens padelmatch och Thailandsresan i februari liksom, den stora massan har inte förstått vilket blodbad det här blir. Frugans Q7:a och dotterns ridskola är liksom passé om 6 månader. Dags att vakna.
 
  • Gilla
  • Haha
halper och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag har svårt att se att inte företag och privatpersoner kommer att läggas ner och gå konkurs eller motsvarande efter vintern i stort antal.
Detta pga brist på tillräckligt stora sparkapital.
Det kommer att trigga följdeffekter på arbetsmarknad och bopriser. Och sedan har vi kostnadsökningarna för kommunerna ovanpå det.
Ja det är snudd på att man börjar tro på foliehattarnas profetia om att the Great reset kommer nu - ingen skall äga något, bara hyra och vara lyckliga.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.