372 läst · 17 svar
372 läst
17 svar
Förbereda nytt badrum för tvättmaskin
Enligt Svensk Standard sätter man numera normalt dessa två uttag på ca 120-130 cm. De ska vara lätta att komma åt och bryta strömmen om man måste göra t.ex. service på maskinerna.
Avloppsrör A sätter bredvid, inte bakom, tvättmaskinen. Skulle annars göra att tvättmaskinen kommer en bit ut från väggen.
Avloppsrör A sätter bredvid, inte bakom, tvättmaskinen. Skulle annars göra att tvättmaskinen kommer en bit ut från väggen.
Jag skrev 120 cm eftersom Josth skrev så här innan:BirgitS skrev:
Sen angående det här:J Josth skrev:
så hade jag kanske för höga förhoppningar.BirgitS skrev:
Jag trodde att man tex skulle kunna gömma "allt" i kommoden (uttag för inkommande vatten, uttag för avlopp, samt eluttag). Då blev det helt osynligt innan man kopplade in tvättmaskinen. Sedan när det eventuellt ska kopplas in en tvättmaskin så kanske man kunde dra rören i något hölje liknande en kabelränna mellan kommoden och tvättmaskinen, så det blir snyggare. Något i stil med den här rörsockeln:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet dock inte om man kan/får dra elkabeln i den också (får man blanda vattenrör och elkabel i samma kabel/rör-ränna?), eller om den måste dras utanför/ovanför sockeln. Men borde kunna bli ganska diskret ändå om elkabeln är ovanpå rörsockeln.
Som sagt, det var bara en ide. Vet inte om det är görbart/tillåtet med en sådan lösning.
Redigerat:
Utanpåliggande vattenrör är rätt stora och ska sitta fast i väggen med rörklammer så det blir en väldigt klumpig sockel. Ser antagligen konstigare ut än ett vanligt utanpåliggande vattenrör.
Visst kan du dra en elkabel i en kabelkanal, men om det mindre synligt än en utanpåliggande eldosa, tycker jag är tveksamt.
Avloppsrör/slang är tjocka minst 50 mm diameter så det går ju inte att gömma dem i en sockel.
Visst kan du dra en elkabel i en kabelkanal, men om det mindre synligt än en utanpåliggande eldosa, tycker jag är tveksamt.
Avloppsrör/slang är tjocka minst 50 mm diameter så det går ju inte att gömma dem i en sockel.
Klicka här för att svara