Min bil drar i alla fall mera med släp i 80 än den gör i 110 utan släp men då har jag ett ganska stort släp 1,9 gånger 3,8 meter lastyta med alukåpa kör jag fort med släp så ökar förbrukningen ganska rejält men det är nog vinden som ställer till det.

Min släpvagn är ett öppet flak 750 kg. Vid tillfället jag skrev om då jag körde 30 mil var det olastat halva sträckan och under 200 kg på det i andra riktningen. Vägen jag åkte har ganska mycket 70 och 80 som hastighet. Så det blir inte mycket högre tempo utan släp. Som mest i somras har jag kört runt 35 mil utan att ladda. Då indikerade den ofta 15 mil återstående. Så 50 mil är nog inte alls orimligt. Men då var det inte heller speciellt långa sträckor i 100 eller snabbare.

J JohanLun skrev:
Nix, men av de som köper ny bil så är det nog det. Och de är ju just de som har råd att köpa ny bil som gör det och därmed styr vilka begagnade som finns om 2-3 år.
Ja, men att bilarna är begagnade betyder ju inte att fler har råd med dem. De som inte har råd med en bil som kostar 200 000 bryr sig ju inte om ifall bilen är ny eller begagnad, de har lika lite råd med den ändå.

N Nerre skrev:
Ja, men att bilarna är begagnade betyder ju inte att fler har råd med dem. De som inte har råd med en bil som kostar 200 000 bryr sig ju inte om ifall bilen är ny eller begagnad, de har lika lite råd med den ändå.
Det är nog mer ekonomiskt att köpa en ny bil än en begagnad för 200 000. Tänker på garantier, däck, reparationer, maskinskdeförsäkring.,

Och ignorerar helt den initiala värdeminskningen?

Om bilar som börjar närma sig 7-8 år börjar få kapacitetsproblem med batterierna så kommer det ju självklart att påverka begagnatpriserna även på nyare bilar. För om man vet att en bil blir nästintill värdelös om några år vill man ju inte gärna betala lika mycket som om man veta att man kommer kunna sälja den för 80% av inköpspriset om tre år.

N Nerre skrev:
För om man vet att en bil blir nästintill värdelös om några år vill man ju inte gärna betala lika mycket som om man veta att man kommer kunna sälja den för 80% av inköpspriset om tre år.
Självklart. Dummare än så är inte de flesta. Problemet är att du beskriver två extremer som aldrig kommer att inträffa. Du kommer garanterat aldrig att veta säkert när du köper en bil hur mycket den är värd om tre år. Men såväl 80% som 0% är extremer som normalt är helt fel.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det är nog mer ekonomiskt att köpa en ny bil än en begagnad för 200 000. Tänker på garantier, däck, reparationer, maskinskdeförsäkring.,
Men hur många har råd med en ny elbil? Om man behöver en stor bil är det inte mycket att välja på. För skojs skull så kollade jag lite på begagnade Teslor, för det är dom som eventuellt kan ersätta exempelvis en V70 även om de inte ens är i närheten av samma bagageutrymme.

Billigaste på Blocket ligger på 339000, 2014 Model S, 12000 mil.

N Nerre skrev:
Och ignorerar helt den initiala värdeminskningen?

Om bilar som börjar närma sig 7-8 år börjar få kapacitetsproblem med batterierna så kommer det ju självklart att påverka begagnatpriserna även på nyare bilar. För om man vet att en bil blir nästintill värdelös om några år vill man ju inte gärna betala lika mycket som om man veta att man kommer kunna sälja den för 80% av inköpspriset om tre år.
Det har visat sig i flera studier och i praktiken att batterierna i elbilar klarar sig betydligt bättre än man förväntade sig. Sen måste ju tillverkarna dra en gräns någon stans. T ex har de flesta bilar nybilsgaranti i ca 3 år, men de lever ju bevisligen längre än så. Samtidigt har batterier ofta 8 år/16000mils garanti, men de lär klara sig betydligt längre ändå. Undantag lär ju finnas, men det gör det ju på förbränningsmotorer också. Ny och billigare teknik är en annan sak, men jag tror att elbilar med hyfsad räckvidd kommer ha ett bra andrahandsvärde ett bra tag. Annars hade det inte varit så pass billigt att privatleasa elbilar idag. Deras kalkyler är ju baserade på ett restvärde när leasingen är slut.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Du kommer garanterat aldrig att veta säkert när du köper en bil hur mycket den är värd om tre år.
Ja, det har jag försökt säga länge, men de elbilsfrälsta säger ju att det är ingen fara med att köpa elbil till högt inköpspris eftersom den kommer ha bra andrahandsvärde.

• Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Men hur många har råd med en ny elbil? Om man behöver en stor bil är det inte mycket att välja på. För skojs skull så kollade jag lite på begagnade Teslor, för det är dom som eventuellt kan ersätta exempelvis en V70 även om de inte ens är i närheten av samma bagageutrymme.

Billigaste på Blocket ligger på 339000, 2014 Model S, 12000 mil.
Så är det, jag tycker det är lite dyrt för den årsmodellen och de milen. Men inte så mycket över en Mercedes eller BMW i storlek och prestanda likvärdig. Men jag förstår att det är dyrt om man jämför med vanlig familjebil.

Man bör titta på totalkostnaden, men visst finns det köpare som varken har råd eller får låna de beloppen. Men det beror kanske på andra prioriteringar.

• Gilla
Texan
  • Laddar…
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
men jag tror att elbilar med hyfsad räckvidd kommer ha ett bra andrahandsvärde ett bra tag.
Och då är vi där igen.

Jag ser två väldigt motstridiga uppgifter i tråden.

1. Elbilar kommer ha bra andrahandsvärde.

2. Det kommer finnas en massa billiga begagnade elbilar om några år.

Det går inte ihop, begagnade elbilar kan inte både vara billigare och ha bra andrahandsvärde.

N Nerre skrev:
Och då är vi där igen.

Jag ser två väldigt motstridiga uppgifter i tråden.

1. Elbilar kommer ha bra andrahandsvärde.

2. Det kommer finnas en massa billiga begagnade elbilar om några år.

Det går inte ihop, begagnade elbilar kan inte både vara billigare och ha bra andrahandsvärde.
Den som lever får se, men jag tvivlar på att biltillverkarna inte har backning i sina kalkyler. Sen hänger det ju på många faktorer. Höjs bränsleskatten ytterligare gynnar det ju andrahandsvärdet på elbilar. Ska vi slå vad om att den kommer gå ner? :cool:

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Ja, det har jag försökt säga länge, men de elbilsfrälsta säger ju att det är ingen fara med att köpa elbil till högt inköpspris eftersom den kommer ha bra andrahandsvärde.
Så långt allt väl. Men du säger mer än så. Du säger att elbilar kommer att vara värdelösa om några år därför att batterierna kommer att vara slut. Det är ett ganska extremt påstående till skillnad från att lite löst säga att andrahandsvärdet kommer att vara bra. Påpeka gärna ner de elbilsfrälsta säger orimliga saker. Men försök att skaffa dig tillräcklig insikt för att inte säga ännu mer orimliga saker själv.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Från Ny Teknik;

”Telematikföretaget Geotab erbjuder bland annat sina tjänster till fordonsflottor, och nu har de samlat bolagets statistik kring hur elbilarnas batterier degenererar över tid. Datan som sammantaget täcker 1,8 miljoner dagar kommer från 6 300 elbilar runt om i världen.

Den visar att batterierna i snitt tappar 2,3 procent av sin kapacitet om året. Det betyder att en elbil med en räckvidd på 241 kilometer efter fem år har tappat omkring 27 kilometer av den kapaciteten. Enligt Geotab innebär dock den årliga förlusten att de flesta batterier kommer överleva själva fordonets förväntade livslängd.”

Tekniken kommer förfinas ytterligare och det kommer garanterat att bli bättre än så.

• Gilla
jonjoh och 2 till
  • Laddar…
Efter att nya utsläppskrav införs 2025-2030 kommer vi nog se en brant ökning av elbilar och på sikt är det de som dominerar. Då blir det elbilsmarknaden som blir den ”normala” där fossilbilar sticker ut med låga värden, helt enkelt eftersom det blir för dyrt att driva och äga dem.

Många verkar tro att bara MP försvinner så kommer ”vanliga” bilar tillbaka. Det kommer inte hända, vägen är utstakad många år framöver. Inte bara i Sverige utan på alla de stora bilmarknaderna. Se bara hur hopplöst efter Volvo är på elbilsmarknaden, det är de stora (VW, GM, Toyota etc) som dominerar och de byter inte kurs.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.