Angående vätgas så kostar det 50-55 kWh el för att tillverka 1kg "grön" H2 via elektrolys, vätgas som ger ca 33 kWh el i en bil.
 
  • Gilla
nikasp och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
L largab skrev:
Angående vätgas så kostar det 50-55 kWh el för att tillverka 1kg "grön" H2 via elektrolys, vätgas som ger ca 33 kWh el i en bil.
Det är ju inte så illa. Det är ju en verkningsgrad på minst 60%.
Sen har väl bränslecellen i bilen en verkningsgrad på upp till max 70%, sen för den elektriska drivlinan så gissar jag på ca 90% verkningsgrad.

Det ger bilen en total verkningsgrad på ca 0,35%, vilket slår en bensinbil och ligger nära jämnt skägg med de bästa dieslarna, Ja de allra bästa dieselmotorerna med en duktig snålförare slår nog bränslecellsbilen nätt och jämnt.


Om man tillverkar elen till vätgastillverkningen med kärnkraft, kolkraft eller olja/gas så har det tillverkningsledet ca 30% verkningsgrad, så det ger hela cykeln bränsle->el->vätgas-> fordon en verkningsgrad på 11% för bränslecellsbilen.
Den rena elbilen hamnar istället på 0,27%

Tillverkas elen med solceller blir det istället 7% resp 18%

En modern bensinbil har ca 25-30% verkningsgrad och en modern diesel ca 30-35%.

Inga överföringsförluster alls har jag tagit med i dessa ungefärliga beräkningar (transporter av bränsle, överföringsförluster av el), inte heller har jag försökt räkna på slutförvar, bygge av och rivning av oljeplattformar eller återställande av stora kolkraftdagbrott etc., tillverkning av solceller etc.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Ju mer jag ser energipriser går upp och att en kWh el kostade 30 kr vid peaktime 19:00-20:00, I GB häromdagen så börjar jag inse att laddhybrid nog är the shit.
Om elpriset ska ligga på säg 10kr/kWh framöver när det inte finns någon kärnkraft längre. Då kommer kalkylen mellan elbil och bensinbil bli svår att få ihop.
Hur tänker ni?
 
Mikael_L
T tobbbias skrev:
Om elpriset ska ligga på säg 10kr/kWh framöver när det inte finns någon kärnkraft längre. Då kommer kalkylen mellan elbil och bensinbil bli svår att få ihop.
Hur tänker ni?
Då blir det tufft några månader medan alla pappersbruken och annan elintensiv industri läggs ner. Men sen har efterfrågan sjunkit såpass att det går att stå ut med elpriset igen. :whistle:
 
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Då blir det tufft några månader medan alla pappersbruken och annan elintensiv industri läggs ner. Men sen har efterfrågan sjunkit såpass att det går att stå ut med elpriset igen. :whistle:
Ja, det stängs väl ned en stund tills efterfrågan är hög nog att motsvara priset. Svårt att torka sig i stjärten med en iPad :) men vi får väl kanske en revival på bidén :) man kanske ska köpa på sig ett gäng bidér så man är beredd! Bra hedge.

Känns lite allmänt svajigt framöver faktiskt. Ingen el och ingen cement .. :seenoevil:
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är ju inte så illa. Det är ju en verkningsgrad på minst 60%.
Sen har väl bränslecellen i bilen en verkningsgrad på upp till max 70%, sen för den elektriska drivlinan så gissar jag på ca 90% verkningsgrad.

Det ger bilen en total verkningsgrad på ca 0,35%, vilket slår en bensinbil och ligger nära jämnt skägg med de bästa dieslarna, Ja de allra bästa dieselmotorerna med en duktig snålförare slår nog bränslecellsbilen nätt och jämnt.


Om man tillverkar elen till vätgastillverkningen med kärnkraft, kolkraft eller olja/gas så har det tillverkningsledet ca 30% verkningsgrad, så det ger hela cykeln bränsle->el->vätgas-> fordon en verkningsgrad på 11% för bränslecellsbilen.
Den rena elbilen hamnar istället på 0,27%

Tillverkas elen med solceller blir det istället 7% resp 18%

En modern bensinbil har ca 25-30% verkningsgrad och en modern diesel ca 30-35%.

Inga överföringsförluster alls har jag tagit med i dessa ungefärliga beräkningar (transporter av bränsle, överföringsförluster av el), inte heller har jag försökt räkna på slutförvar, bygge av och rivning av oljeplattformar eller återställande av stora kolkraftdagbrott etc., tillverkning av solceller etc.
Så illa är det inte. Mycket fel på procenten. 33kWh är inklusive bränslecellen. Jag får det till 62% verkningsgrad, inte 0.35%. Att tillverka bensin kostar ca 1.5kWh/ liter. Redan där är det helt kört för BEV-ICE jämförelsen till ELbilens fördel. Man kan ju styra H2 tillverkning till tider då det blåser/solar mycket. Då blir det billigt bränsle. Istället för att rea ut ELen på marknaden. Transport etc är lite minus. Mer komplexa bilar också minus.
Som komplement till batterier kanske. Lastbilar?!
Hoppas politikerna kan ta det obekväma beslutet att förbjuda nyförsäljning av ICE bilar. Ju förr dessutom bättre. Kan Norge så kan vi.
En väg framåt är ju att bostra bonus-malus mera. Då självdör den nyförsäljningen.

Rättelse: EL förbrukning för att framställa 1 l Bensin är minimal, < 0.1kWh. 1.5kWh var total energiförbrukning
 
Redigerat:
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
L largab skrev:
En väg framåt är ju att bostra bonus-malus mera. Då självdör den nyförsäljningen.
Mer bonus-malus, det finns applikationer där elbilen fortfarande inte funkar ekonomiskt eller räckviddsmässigt. Då får de som behöver det betala lite mer.

Sen tycker jag att tullar ska vara starkt differentierade. Fick jag bestämma skulle fossiler av äldre slag få betala en mycket högre tull. Sänk tull för elbilar till tex 20kr och höj till 150kr för fossilbilar. Men, ett undantag på säg en passage i veckan skulle tillåtas för normalt pris. Tex en fossilbil kostar första fyra gånger under samma månad 20kr men därefter 150kr. Gratis på helger. Då tvingar man över alla som dagligen kör bil till att åka kommunalt eller skaffa elbil. Men de som kör mycket få mil (tex hälsar på någon i stan då och då eller åker bil till sommarstugan) straffas inte. Dessutom borde det sättas upp tullar mellan malmarna (tullen på Essingeleden som är helt ologisk då man inte kör genom stan, då vore det inte ett dugg konstigare att tulla om man tex åker till eller från Södermalm). Det bästa vore en telematikenhet som loggar all körning och sen skatta för hur man kör. Fossilbilar som kör väldigt få mil per år är sannolikt bättre än om dessa förare skulle byta till en elbil som bara står stilla och rostar...
 
J JohanLun skrev:
Mer bonus-malus, det finns applikationer där elbilen fortfarande inte funkar ekonomiskt eller räckviddsmässigt. Då får de som behöver det betala lite mer.

Sen tycker jag att tullar ska vara starkt differentierade. Fick jag bestämma skulle fossiler av äldre slag få betala en mycket högre tull. Sänk tull för elbilar till tex 20kr och höj till 150kr för fossilbilar. Men, ett undantag på säg en passage i veckan skulle tillåtas för normalt pris. Tex en fossilbil kostar första fyra gånger under samma månad 20kr men därefter 150kr. Gratis på helger. Då tvingar man över alla som dagligen kör bil till att åka kommunalt eller skaffa elbil. Men de som kör mycket få mil (tex hälsar på någon i stan då och då eller åker bil till sommarstugan) straffas inte. Dessutom borde det sättas upp tullar mellan malmarna (tullen på Essingeleden som är helt ologisk då man inte kör genom stan, då vore det inte ett dugg konstigare att tulla om man tex åker till eller från Södermalm). Det bästa vore en telematikenhet som loggar all körning och sen skatta för hur man kör. Fossilbilar som kör väldigt få mil per år är sannolikt bättre än om dessa förare skulle byta till en elbil som bara står stilla och rostar...
Det där är lokal stockholmspolitik för att slippa bygga vägar. Parkeringar och vägar behövs än mer då alla kör BEV. Då går det inte skylla på lokala luftföroreningar.
Men idéerna är goda men är kanske skrivna med viss ironi!?
 
L largab skrev:
Det där är lokal stockholmspolitik för att slippa bygga vägar. Parkeringar och vägar behövs än mer då alla kör BEV. Då går det inte skylla på lokala luftföroreningar.
Men idéerna är goda men är kanske skrivna med viss ironi!?
Näe, ingen ironi. Tycker idén med att etanol bilar fick gratis tull var bra. Vissa har haft gratis parkering. Jag tycker det är ett rimligt sätt att få in skatt. Bättre än en hög årlig fordonsskatt... Sen hur skatten används och totalt skattetryck är en annan diskussion... :)
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
S

20 mil med 1500 kg husvagn på en Ioniq 5. Specad räckvidd är 48 mil.
 
  • Gilla
Bjober och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
"GM avråder elbilsägare att parkera nära andra bilar"

[länk]
Problemet verkar vara att GM valt att använda för stora battericeller. I alla fall enligt Elons twitter om det i början av månaden. Det är dyra läropengar och förhoppningsvis gör ingen om misstaget.

"Generally agree, but probability of thermal runaway is dangerously high with large pouch cells. Tesla strongly recommends against their use."

"Physics of large cells means distance from cooling loop to center of cell is high, so harder to prevent hotspots. Then, pressure & heat released from large cell in weak bag make it impossible to stop whole pack from burning. Pretty basic."

"Our new cell is 46mm diameter with steel shell & even that was huge challenge for propagation resistance"
 
W witten skrev:
Inplanering av ett snabbladdstopp kan också vara ett alternativ att titta på istället för ett bautabatteri.
Det är ju för övrigt så stora delar av tillverkarna tänker, dvs att batteriernas kapacitet kommer minska då tillgång på laddstationer ökar samt laddningstid minskar. Då finns det ingen anledning att utrusta bilarna med tunga och dyra batterier, så det är nog en trend som kommer vända.
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
L largab skrev:
Det där är lokal stockholmspolitik för att slippa bygga vägar. Parkeringar och vägar behövs än mer då alla kör BEV. Då går det inte skylla på lokala luftföroreningar.
Men idéerna är goda men är kanske skrivna med viss ironi!?
Problemet med parkeringsbrist i Stockholm är att hitta en parkeringsplats efter kl. 17 med en "vanlig" bil är nästan omöjligt. Att då hitta en med laddmöjligheter. Det är nog omöjligt...

En lösning på elproblemet är att skaffa garageplats. Dessutom slipper du jaga runt efter någon p-plats. Det bästa är att du ofta får en liten promenad till och från garaget....
 
Då jag har snöat in mig på vw's bilar så blir jag nog kvar där. Men det jag funderar på är de två nya modeller för el. Id 3&4 om jag minns rätt. Min fråga är hur är id 4 att köra och utrymmen. Idag kör jag tiguan och kommer gå över till golf kombi. Nu är det 3-4 år kvar tills jag ska byta , men jag är väldigt nyfiken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.