M Myckling skrev:
Oavsett om man gillar elbilar eller ej kommer vi för lång tid framöver att köra på el.
Att framtidens bilar skulle på el var väl nåt man "visste" redan för 50 år sen. Men det dröjde ju rätt länge innan det dök upp bilar som var nåt att ha. Och det lär dröja innan det dyker upp batteribilar som passar alla.

För mig, som kör bil kanske 3 gånger i månaden normalt, är det väldigt svårt att motivera elbil. Jag har bilen mest för långresor, 25% av min körsträcka är som sagt var sommarens campingsemester. Visst, alla kör inte som jag, men alla kör inte heller flera mil om dagen till jobbet.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Citroën C-Zero som kom 2009 och har 16kWh batteri och kom kanske 10-11 mil vid försiktig körning utan värme eller AC.
Den får man billigt idag.
En snabb sökning på Blocket indikerar att du menar att 100 000 för en sån liten bil är "billigt"? För samma pris verkar man få en V70 kombi i samma ålder.
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Nej, det har jag inte påstått. Jag har påstått att det är nåt som troligen kommer förekomma. Precis som det förekommer att kamkedjan går av på en bensinmotor eller att en dieselbil måste byta partikelfilter.
Precis, så återigen har du alltså valt att prata skit om elbilar för något som lika gärna drabbar ICE-bilar.
 
sunnis
N Nerre skrev:
Alltså, jag är elekotronikingenjör som har läst kurser om batteriteknik (dock för närmare 25 år sen). Jag förstår hur batterier fungerar kemiskt och förstår därmed hur svårt det är att korrekt avgöra ett batteris kapacitet och laddningsgrad.

Självklart så försöker elbilstillverkarna mörka dessa svårigheter, eftersom om folk var medvetna om det skulle de vara mer skeptiska mot biltillverkarnas batterigarantier.

Den som lever får se hur det ser ut om 10 år. Då får vi facit på om jag har rätt eller fel i mina farhågor att svårigheten att avgöra batteriets kvarvarande kapacitet kommer att påverka begagnatpriserna markant. Idag är elbilsvolymen alldeles för liten för att det ska märkas.
Ok, början på en konspirationsteori. Alltså :crysmile:(y)

Känns det lite som att du har upptäckt något nytt som ingen annan på planeten känner till?

Ska du övertyga mig och säkert fler så behöver du förankra dina upptäckter mer. ;)
 
  • Haha
largab och 1 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Ska du övertyga mig och säkert fler så behöver du förankra dina upptäckter mer. ;)
Sorry, jag är inte ute efter att övertyga de som redan är frälsta, jag är ute efter att ge de som inte är frälsta lite aspekter som de kanske inte tänkt på.

Har jag fel kommer ni som tror på högt andrahandsvärde bli glada, har jag rätt kommer ni bli besvikna.
 
N Nerre skrev:
Att framtidens bilar skulle på el var väl nåt man "visste" redan för 50 år sen. Men det dröjde ju rätt länge innan det dök upp bilar som var nåt att ha. Och det lär dröja innan det dyker upp batteribilar som passar alla.

För mig, som kör bil kanske 3 gånger i månaden normalt, är det väldigt svårt att motivera elbil. Jag har bilen mest för långresor, 25% av min körsträcka är som sagt var sommarens campingsemester. Visst, alla kör inte som jag, men alla kör inte heller flera mil om dagen till jobbet.
Lite festligt att vi snart är tillbaka där allting började en gång;)
http://emobility.se/startsida/elfordon/elbilen-pa-5-minuter/
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Självklart så försöker elbilstillverkarna mörka dessa svårigheter, eftersom om folk var medvetna om det skulle de vara mer skeptiska mot biltillverkarnas batterigarantier.
Det tror inte jag. Jag tror folk är mer intresserade av hur långt man faktiskt kommer med bilen på en laddning än om det är X% kvar av batteriets fulla kapacitet som nytt. Även om det är så att man egentligen skulle kunnat köra 60 mil på en laddning med nytt batteri, men tillvekaren säger 50 och ser till att man endast kan utnyttja 50 mil, så är det inte det viktiga. Om man efter 10 år kommer 45 mil är folk nöjda. Om de sen tror att batteriet håller 90% eller 75% av ursprunglig kapacitet spelar ingen roll.

Se bara på rostskyddsgarantierna som i de flesta fall är helt värdelösa, men ändå vill folk ha en 12 års garanti, snarare än 6 år, även om garantin inte gäller när den 4 år gamla bilen börjar rosta.

Eller bränsleförbrukningen. Folk köper bilen med på pappret lägst förbrukning och de flesta är nöjda, och upptäcker inte ens att bilen drar 10-40% mer än de tror, de tittar bara på sitt papper.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det vart en nolla för mycket.... :cool:
Det skulle vara 100000:-
Enligt dina egna uppgifter... Att det skulle kosta 100000:- att hyra toyotas bil i en månad. Men den går att köpa för 700000:- att köpa nytt.
Var kan jag köpa den för 700000 kr någonstans i Sverige? Jag hittar bara hyra gör 150 kr i timmen plus 2 Kr per km.
 
Mikael_L
N Nerre skrev:
En snabb sökning på Blocket indikerar att du menar att 100 000 för en sån liten bil är "billigt"? För samma pris verkar man få en V70 kombi i samma ålder.
Och vad för mopedbil, vad för båt, vad för flygplan får man för samma pengar.
Jag är inte intresserad av att jämföra med något annat objekt än den sort jag tänkt köpa.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och vad för mopedbil, vad för båt, vad för flygplan får man för samma pengar.
Jag är inte intresserad av att jämföra med något annat objekt än den sort jag tänkt köpa.
Men jämfört med en mopedbil är den ju både billigare och bättre :D
 
Mikael_L
N Nerre skrev:
Har jag fel kommer ni som tror på högt andrahandsvärde bli glada, har jag rätt kommer ni bli besvikna.
N Nerre skrev:
En snabb sökning på Blocket indikerar att du menar att 100 000 för en sån liten bil är "billigt"? För samma pris verkar man få en V70 kombi i samma ålder.
:crysmile:
 
A Avemo skrev:
Jag har i stort inte så mycket positivt att säga om informationssystemet i ID4. Men det går att se laddstatus i %. Var det en tidig ID3? Jag trodde att de skulle vara ganska lika.
Så bra. Jag fick bara upp det när jag var under 10 %. Bilen ifråga var ny, och jag tror som du att det ska vara samma system som ID4. Men det var inte läge att lära sig allt där och då och jag mindes det som att jag hört att VW bara visar återstående GOM-sträcka, men jag kan verkligen ha fel här.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det tror inte jag. Jag tror folk är mer intresserade av hur långt man faktiskt kommer med bilen på en laddning än om det är X% kvar av batteriets fulla kapacitet som nytt.
Det är ju en sak om man kommer 15 mil på en laddning när man köper bilen, en helt annan sak om man kommer 15 mil efter att ha ägt bilen i ett år.

För begagnade bilar så är det ju oftast inte mycket kvar av tillverkarens batterigaranti, och är det nåt tillverkare av elektronik lärt sig är det ju att det är smartare att göra grejer som pajar efter att garantin gått ut än att göra grejer som håller i evigheter.

Biltillverkarna är ju intresserade av att sälja bilar, men ju längre bilarna håller desto färre bilar får de sälja.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag är inte intresserad av att jämföra med något annat objekt än den sort jag tänkt köpa.
Men andra kanske är det.

De flesta brukar vara intresserade av att få "mest vara för pengarna".

V70:n i exemplet var en kombi, medans den där C-Zero är betydligt mindre.

Räckvidden på C-Zero undrar jag också hur bra den verkligen stämmer, det här testet verkade ju inte direkt lovande:
https://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-citron-czero-30553

Efter en hel natts laddning i Vi Bilägares redaktionsgarage var batteriet fyllt till brädden. Trots det indikerade färddatorn att den återstående räckvidden bara var 98 km. När värmen skruvades upp och elpatronen kopplades in, sjönk räckvidden till 60 km!
D.v.s. 6 mil räckvidd vintertid, när modellen var ny. Vågar man gissa på 4 mil för en begagnad?
 
N Nerre skrev:
Biltillverkarna är ju intresserade av att sälja bilar, men ju längre bilarna håller desto färre bilar får de sälja.
Ja dom har velat sälja bilar och säljarna har velat sälja service. Med elbilar kommer det inte bli mycket service i samma utsträckning som förr, om inte tillverkarna sett till att saker inte håller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.