Fairlane Fairlane skrev:
Så sant. Frågar är varför man överhuvudtaget fokuserar på 0-50
Kan vara något som efterfrågas i Kina. Jag jobbar mycket med kineser och de tänker väldigt annorlunda än vad vi gör många gånger....
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Jag tycker nog att såväl 0–50 och 0–60 som 80–120 är intressantare i sig än 0–100, men jämförelsesiffror är samtidigt bara intressanta om man faktiskt har något att jämföra med.

0–100 är vanligt och något man kan relatera till. Att i det läget bara visa något annat blir förvirrande, särskilt om man som i @Fairlanes exempel har olika alternativ varje gång.

Sen är det svårt att byta ut jämförelsetal. De som måste räkna miles per gallon har svårare att förstå förbrukning än vi som har liter/km. Inte främst för att SI-enheter är bättre, utan för att de har ett inverterat mått, men att byta till gallons per mile har visat sig vara hopplöst svårt.

Med elbilar är vi i vardagsspråket ofta inne och tassar på det här sämre måttet, och säger saker som att man kommer 40 mil på 77 kWh (eller vad man nu har för faktisk räckvidd och batteristorlek). Istället borde vi tala om förbrukning som kWh/km (eller ännu hellre joule per kilometer) om vi faktiskt vill förstå förbrukningen. Men den är kanske trots allt mindre intressant än räckvidden för de flesta elbilister.

Edit: ändrade tankevurpan diskuterad nedan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker nog att såväl 0–50 och 0–60 som 80–120 är intressantare i sig än 0–100, men jämförelsesiffror är samtidigt bara intressanta om man faktiskt har något att jämföra med.

0–100 är vanligt och något man kan relatera till. Att i det läget bara visa något annat blir förvirrande, särskilt om man som i @Fairlanes exempel har olika alternativ varje gång.

Sen är det svårt att byta ut jämförelsetal. De som måste räkna miles per gallon har svårare att förstå förbrukning än vi som har km/h. Inte främst för att SI-enheter är bättre, utan för att de har ett inverterat mått, men att byta till gallons per mile har visat sig vara hopplöst svårt.

Med elbilar är vi i vardagsspråket ofta inne och tassar på det här sämre måttet, och säger saker som att man kommer 40 mil på 77 kWh (eller vad man nu har för faktisk räckvidd och batteristorlek). Istället borde vi tala om förbrukning som kWh/km (eller ännu hellre joule per kilometer) om vi faktiskt vill förstå förbrukningen. Men den är kanske trots allt mindre intressant än räckvidden för de flesta elbilister.
Medhåll

men km/h? :thinking:
 
P Pin skrev:
men km/h? :thinking:
m/s? :geek:
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
m/s? :geek:
Hehe nu ser jag ju att det var dubbelfel :D det var inte SI jag störde mig på utan att du nämnde km/h i samband med bilens förbrukning i motsats till miles per gallon.
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Hur ser ni på värdeminskningen på en helt ny el eller laddhybrid? Kikat lite på en Mercedes A250E och den skulle passa perfekt med sin hyfsade räckvidd på el, problemet är att jag inte vet hur jag ska resonera kring köpet.

Har alltid varit emot leasing då det känns principiellt fel att "hyra" bilen men jag har börjat tänka om lite när det gäller just elbilar. Jag har verkligen ingen aning om hur andrahandsvärdet kommer se ut om några år framförallt med tanke på batteriet och har därför svårt att motivera ett köp. Verkar ligga runt 470' ny idag och jag skulle inte bli ett dugg förvånad om den ligger väsentligt lägre om några år med tanke på att det dels är en hybrid (kanske bensinmotorn är helt otänkbar om 3 år?) och sen just det där med batteriet.

Det känns som ett rätt bra läge att testa på att ha en elbil fast med en väldigt begränsad risk (självklart till en viss kostnad) och dessutom lockande att slippa bry sig om service/problem ett tag framåt.

Hur resonerar ni? Är leasing en bra ingång till el?
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
När vi köpte en Passat GTE för 2,5år sedan så fanns i princip kombi-elbilar som inte kostade skjortan.
Jag tänkte att om hybrider är "döda" när denna ska säljas, vad är inte då rena förbränningsbilar?
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
berisen berisen skrev:
Hur ser ni på värdeminskningen på en helt ny el eller laddhybrid? Kikat lite på en Mercedes A250E och den skulle passa perfekt med sin hyfsade räckvidd på el, problemet är att jag inte vet hur jag ska resonera kring köpet.

Har alltid varit emot leasing då det känns principiellt fel att "hyra" bilen men jag har börjat tänka om lite när det gäller just elbilar. Jag har verkligen ingen aning om hur andrahandsvärdet kommer se ut om några år framförallt med tanke på batteriet och har därför svårt att motivera ett köp. Verkar ligga runt 470' ny idag och jag skulle inte bli ett dugg förvånad om den ligger väsentligt lägre om några år med tanke på att det dels är en hybrid (kanske bensinmotorn är helt otänkbar om 3 år?) och sen just det där med batteriet.

Det känns som ett rätt bra läge att testa på att ha en elbil fast med en väldigt begränsad risk (självklart till en viss kostnad) och dessutom lockande att slippa bry sig om service/problem ett tag framåt.

Hur resonerar ni? Är leasing en bra ingång till el?
Vad är det för aspekt på batteriet som oroar dig? :) Jag tänker på att det sprids mycket FUD kring dem och att mycket som sägs inte stämmer.
 
  • Gilla
@ndreas
  • Laddar…
Instämmer med er båda. Skulle aldrig leasa en bil förut, utan köpa själv (gärna lite lätt beg). Men det är så många osäkerhetsfaktorer närmsta åren så plötsligt känns leasing intressant.

Hur många bra elbilar kommer ut till bra priser? Varje by generation blir bättre och billigare. Vill någon ha en gammal?
Dör fossiler/hybrider helt?
Byggs snabbladdning ut i takt eller blir det problematiskt?
Får vi kilometerskatt på elbilar som ger en tillfällig intressesvacka för el innan det går över?
Får alla effekttariffer som fördyrar laddningen hemma?
"Straffskatt" på fossilbilar/bränsle?

Det finns i vägskålen åt båda håll på tre års sikt. Osäkert!
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Håller med
Och till osäkerheten bidragen till elbilarna. minskar de borde beg priset öka och tvärtom. Även bonus malus för bensinbil spelar in, efter tre år är det ju normal skatt igen. Men allt detta kan ju ändras. Även elpriser och tillgänglighet och pris på laddare när man är ute och kör.
 
martin43 martin43 skrev:
Nej inga konkreta siffror tyvärr.
Men det verkar vara två saker på gång.
1. Fler bilar av samma spec nu "snart". Leasingerbjudande oklart. De kan inte höja hur som helst för då kan de inte sälja trodde en säljare (eftersom det ploppat upp billiga leasbara konkurrenter).
2. Uppdatering av modellen och större batteri. Troligen bortom årsskiftet. Batteri kostar riktiga pengar så där antar jag att det måste skilja i pris.
Det är lite intressant att så många har så låga privatleasingpriser, men få säljer bilarna riktigt billigt.
Om man antar att de följer varandras privatleasingpriser och alltid någon kör nåt erbjudande för att få in en bil på marknaden (och det är många nya kinesiska märken folk bara köper om de får en rejäl rabatt) så är det nog en riktig iaktagelse. Kan man leasa en hyfsad elbil för dryga 2000/månad är det svårt att få ut "nästan" lika bra bilar till mer än dubbla priset. Och på leasing är det ju ännu mer så att man "skiter i" om bilen har dålig kvalitet eller lågt andrahandsvärde, så egentligen borde premien (alltså rabatten) att köpa dessa bilar vara större, men det vågar man nog inte för då kan man inte prishöja sen.

Jag skulle helst köpa en bil, har leasat via jobbet ett tag. Tycker det blir för dyrt när man inte längre kör så många mil per år. Men jag börjar inse att det nog är ett privatleasingerbjudande som blir billigast om man ska ha elbil. Det går på en köpt bil aldrig att komma ned till 2000/månad för att köpa en bil och med höjda förmånsvärden så kommer en bil via jobbet att kosta mig mycket mera. Alternativet är att ha en äldre fossil. Men det känns inte rätt heller.

Ni som tecknat eller kollat på att teckna tex MG ZS, Ingår försäkring i de priserna (jag antar inte?) och om man drabbas av en skada, vad kostar det? För där har en bil via jobbet varit billigare, då vi haft "sänkt självrisk" (mot vagnskada som brukar vara 10.000) plus att självrisken dras på bruttolön. Så tex att byta en vindruta (som jag nästan fått göra på alla mina leasingbilar) kostar har jag för mig en knapp femhundring för mig, efter skatt, har jag för mig. Vad kostar en vindruta eller en liten buckla på ett sånt leasingerbjudande? För jag vet att de brukar vara rätt nitiska med allt som inte är "normalt slitage", dvs bucklor och sprickor i vindruta ska lagas på försäkring. Glastak på bilar har jag hört är en mardröm om de går sönder så de vill jag helst inte ha, hade det på en bil och tyckte inte det tillförde så mycket.

Ska man hitta ett sånt billigt erbjudande så inser jag att jag inte kommer kunna byta bil exakt när min nuvarande löper ut (i mars nästa år), så kanske ska skaffa en "byggbil" redan nu som interrimslösning, eller ta ett sånt där leasingerbjudande så fort nästa 2000kr elbil dyker upp... Och ha dubbla bilar några månader.
 
W witten skrev:
Vad är det för aspekt på batteriet som oroar dig? :) Jag tänker på att det sprids mycket FUD kring dem och att mycket som sägs inte stämmer.
Bra fråga faktiskt. Jag har läst några fall där batterierna tappat en del kapacitet efter relativt kort tid och att det kostade enormt mycket att få batteripaketet utbytt men om det gäller även bilar 2021/2022 har jag ingen aning om. Det känns bara som att det är mycket som kan hända med batterierna under dom första åren och det är ju en rätt viktig komponent i en elbil/hybrid men det kanske är helt obefogad rädsla men intressant att höra flera åsikter.

Fastnar jag totalt för el under dessa tre åren så har jag ju redan en laddbox installerad hemma troligen och då också lärt lärt mig lite mer och även batterierna har säkert hunnit utvecklas ännu mer.

martin43 martin43 skrev:
Varje by generation blir bättre och billigare. Vill någon ha en gammal?
Det här är jag också lite orolig för om jag skulle köpa. Det går sjukt fort just nu med utvecklingen av batterier och om tre år kanske dagens är rena skräpet som är långt efter standarden som finns då. Vem vet? Risken finns ju att andrahandsvärdet på en bil med en gammal batteristandard/teknik sjunker som en sten då nya är väldigt mycket vassare.

Samma utveckling har ju inte riktigt funnit på bensin/diesel även om dom också blir bättre för varje år som går såklart.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
berisen berisen skrev:
Det här är jag också lite orolig för om jag skulle köpa. Det går sjukt fort just nu med utvecklingen av batterier och om tre år kanske dagens är rena skräpet som är långt efter standarden som finns då. Vem vet? Risken finns ju att andrahandsvärdet på en bil med en gammal batteristandard/teknik sjunker som en sten då nya är väldigt mycket vassare.

Samma utveckling har ju inte riktigt funnit på bensin/diesel även om dom också blir bättre för varje år som går såklart.
Därför tror jag de minsta elbilarna är de som oavsett utveckling alltid kommer gå att sälja. De som köper en "stor" bil vill att den ska ha long range, kunna snabbladda, ha hygglig last och dragkrok. Många av bilarna som säljs idag har inte haft dessa egenskaper (och de som har haft det har varit väldigt dyra).

Småbilar körs ofta bara kortare sträckor. Är ofta en andrabil. Om den går 15, 25 eller 35 mil och om det går att lasta mycket är inte en stor fråga. Som andrabil kommer den funka ändå. Den kommer ändå vara dyrare än motsvarande annan småbil tror jag. Så där nånstans är botten. Så om småbilen kostar (efter bidrag) 180-250.000 (för el) istället för 130-190.000 (för bensin) så tror jag tappet de tre första åren inte blir så kännbart, oavsett.

Om mellanklassbilar med lite lastförmåga och range på 40+ mil kommer ned i 300-350.000 tror jag att de bilar som idag har dragkrok mm och kostar 6-700.000 kommer gå ned rätt rejält.
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Det är lite intressant att så många har så låga privatleasingpriser, men få säljer bilarna riktigt billigt.
Om man antar att de följer varandras privatleasingpriser och alltid någon kör nåt erbjudande för att få in en bil på marknaden (och det är många nya kinesiska märken folk bara köper om de får en rejäl rabatt) så är det nog en riktig iaktagelse. Kan man leasa en hyfsad elbil för dryga 2000/månad är det svårt att få ut "nästan" lika bra bilar till mer än dubbla priset. Och på leasing är det ju ännu mer så att man "skiter i" om bilen har dålig kvalitet eller lågt andrahandsvärde, så egentligen borde premien (alltså rabatten) att köpa dessa bilar vara större, men det vågar man nog inte för då kan man inte prishöja sen.

Jag skulle helst köpa en bil, har leasat via jobbet ett tag. Tycker det blir för dyrt när man inte längre kör så många mil per år. Men jag börjar inse att det nog är ett privatleasingerbjudande som blir billigast om man ska ha elbil. Det går på en köpt bil aldrig att komma ned till 2000/månad för att köpa en bil och med höjda förmånsvärden så kommer en bil via jobbet att kosta mig mycket mera. Alternativet är att ha en äldre fossil. Men det känns inte rätt heller.

Ni som tecknat eller kollat på att teckna tex MG ZS, Ingår försäkring i de priserna (jag antar inte?) och om man drabbas av en skada, vad kostar det? För där har en bil via jobbet varit billigare, då vi haft "sänkt självrisk" (mot vagnskada som brukar vara 10.000) plus att självrisken dras på bruttolön. Så tex att byta en vindruta (som jag nästan fått göra på alla mina leasingbilar) kostar har jag för mig en knapp femhundring för mig, efter skatt, har jag för mig. Vad kostar en vindruta eller en liten buckla på ett sånt leasingerbjudande? För jag vet att de brukar vara rätt nitiska med allt som inte är "normalt slitage", dvs bucklor och sprickor i vindruta ska lagas på försäkring. Glastak på bilar har jag hört är en mardröm om de går sönder så de vill jag helst inte ha, hade det på en bil och tyckte inte det tillförde så mycket.

Ska man hitta ett sånt billigt erbjudande så inser jag att jag inte kommer kunna byta bil exakt när min nuvarande löper ut (i mars nästa år), så kanske ska skaffa en "byggbil" redan nu som interrimslösning, eller ta ett sånt där leasingerbjudande så fort nästa 2000kr elbil dyker upp... Och ha dubbla bilar några månader.
Privatleasa elbil för 2000kr/månad ? Det finns ju inte ens en enda skruttbil för det priset, missuppfattar jag dig?
 
Om de uppfinner ett fantastiskt batteri i morgon som kapar priserna ned 20% kommer det fantastiska batteriet i bilen du har nu inte att bli sämre.

Köp så stort batteri att du fortfarande är nöjd efter 8% degradering, sen planar det ut nästan helt resten av bilens livslängd.

Du tänker nog på ett konstigt inslag på tv förra året där en bmw-ägare ville byta till ett nytt batteri för att återställa kapaciteten till nyskick. Man kan inte jobba så, bättre köpa större batteri från början.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.