P Pin skrev:
Men då låter det som det är jobbet som är off och inte din bostad.
Lite så är det. Men det byggdes ju på den tiden det lönade sig att bo i glesbygd =) Men man hade ju önskat lite bättre kommungubbar som ser att det ändå är en ort som drar in en stor del till deras kassa.
Tex så är järnvägen mindre än 100 meter från alla företagen och det var nog 95% som skrev på om tågstopp och tror att de från de andra företagen skrev alla under. Det hade ju varit drömmen att bara sätta sig på ett tåg och ta det lugnt.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Men det är väl fortfarande bara 400 V, så mängden laddare som Kia och Hyundai kommer kunna utnyttja sin maxeffekt på måste vara väldigt begränsat.

Eller har vi 800 V-laddare i någon omfattning?
Men de borde väl även kunna maxa på en 400 V laddare som kan ge 250 kW? Eller funkar det inte så? Måste de ha 800 V för att komma upp i sin maximala laddeffekt?
 
W witten skrev:
Men de borde väl även kunna maxa på en 400 V laddare som kan ge 250 kW? Eller funkar det inte så? Måste de ha 800 V för att komma upp i sin maximala laddeffekt?
De är begränsade till 300A ström vilket gör att spänningen måste vara 800V för att nå 239kW laddeffekt (vilket är den specade max laddeffekten).

Ionitynätverket har 800V laddare!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är en rolig fixering vid @Nerre:s kombiönskemål. Klart han kan få vilja ha en kombi och beklaga att det inte finns sådana elbilar (om han nu beklagar det, känns kanske inte som el är vad han främst vill ha). Jag har också flera mer eller mindre irrationella krav på en bil, som dragkrok. Även om jag inte nyttjar den ofta vägrar jag ha en bil som inte minst kan dra ett 750-släp.

Så det är klart @Nerre ska ha en kombi. Det är hans pengar och hans val! :)(y)
Nerre får köra vad han vill, det gör inte elbilen sämre för oss andra.

Men, kanske orkar en elbil dra en CombiCamp tältvagn. Utan att veta skulle jag tro en elbil plus tältvagn utan problem går att campa 2 veckor med en familj på fyra.

Att elbilen är dyrare än en 15 år gammal Opel eller vad det kan vara Nerre kör, det kan nog bara tiden lösa. Om 10-15 år går det nog att få en leaf eller liknande rätt billigt. Det går ju aldrig att jämföra en ny Tesla med en gammal Opel. Lika lite som man kan jämföra en ny Porsche med en gammal Opel. Kanske kan man jämföra en gammal Leaf med en gammal Opel. Frågan är om det är bra eller dåligt om leafen är dyr att köpa som begagnad?
 
Jag delar motviljan mot Opel. Tydligen har de gått och blivit lönsamma igen efter 20 år på dekis så de lär väl finnas ett tag till.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag delar motviljan mot Opel. Tydligen har de gått och blivit lönsamma igen efter 20 år på dekis så de lär väl finnas ett tag till.
Som gammal Saab ägare så var det ju till hälften Opel, men jag hade hellre sett nån saab-psa eller fiat-alfa-saab. Saabarna var ju baserade på samma komponenter men fanken så mycket roligare. Men det Peugout och Citroën behövde var inte ett till märke för kufar, utan nåt stramt och trist och tyskt.
 
J JohanLun skrev:
Som gammal Saab ägare så var det ju till hälften Opel, men jag hade hellre sett nån saab-psa eller fiat-alfa-saab. Saabarna var ju baserade på samma komponenter men fanken så mycket roligare. Men det Peugout och Citroën behövde var inte ett till märke för kufar, utan nåt stramt och trist och tyskt.
PSA har ju nu samma ägare som Opel o Opels småbilar osv överlappar ju, och satsningen på Insignia osv har väl gått sådär , även om både den o syskonet sista 9-5 försökte vara premium.

Långt ifrån BMW-utmanare , men hoppas någon del inom PSA-Opel lyckas med elbilarna o komma framåt , Citroën Ami är ju iaf annorlunda gjord , om än ingen personbil, hoppas den kommer till Sverige, har ju iaf lådor för allt smått man handlar för bygg
 
hsd
S sinclairhacker skrev:
PSA har ju nu samma ägare som Opel o Opels småbilar osv överlappar ju, och satsningen på Insignia osv har väl gått sådär , även om både den o syskonet sista 9-5 försökte vara premium.

Långt ifrån BMW-utmanare , men hoppas någon del inom PSA-Opel lyckas med elbilarna o komma framåt , Citroën Ami är ju iaf annorlunda gjord , om än ingen personbil, hoppas den kommer till Sverige, har ju iaf lådor för allt smått man handlar för bygg
Numera heter bolaget Stellantis
 
J JohanLun skrev:
Men, kanske orkar en elbil dra en CombiCamp tältvagn. Utan att veta skulle jag tro en elbil plus tältvagn utan problem går att campa 2 veckor med en familj på fyra.
Problemet är att då är man begränsad till 80 km/h, och jag trivs inte med att ligga som en stoppklots på vägarna.

Att elbilen är dyrare än en 15 år gammal Opel eller vad det kan vara Nerre kör, det kan nog bara tiden lösa.
Ingen av mina bilar har köpts 15 år gammal, däremot har de köpts 2-7 år gamla. När jag köper bil så tittar jag först och främst på vad jag har råd att köpa (inte köra, köpa). Kostnaden för att köra bilen blir med min årliga körsträcka så pass liten att den inte trumfar kapitalkostnaden.

Det man får titta på är alltså: Vad får man för 120 000-150 000?
 
N Nerre skrev:
Problemet är att då är man begränsad till 80 km/h, och jag trivs inte med att ligga som en stoppklots på vägarna.
Nånting kommer man att behöva offra, hellre lite tid än hela vår planet. Jag tror du kan vänja dig vid att köra 80 under 200 mil. Troligen är bara en del av de 200 milen 110 väg?
Ingen av mina bilar har köpts 15 år gammal, däremot har de köpts 2-7 år gamla. När jag köper bil så tittar jag först och främst på vad jag har råd att köpa (inte köra, köpa). Kostnaden för att köra bilen blir med min årliga körsträcka så pass liten att den inte trumfar kapitalkostnaden.

Det man får titta på är alltså: Vad får man för 120 000-150 000?
Nog måste väl även du räkna -lite- på ägandekostnad, eller totalkostnad?
Nu minns jag inte din körsträcka, men låt oss förenkla ekvationen, 1000 mil om året och 10kr lägre kostnad per mil. Har du bilen i 5 år så är det 50.000. Troligen har dessutom elbilen något högre andrahandsvärde även när du säljer den. Vad får man för 150.000+50.000? Kanske inte en beg elbil med krok idag. Men förmodligen om 2-3 år.

Men jag håller med. Med tillräckligt kort körsträcka per år är det faktiskt även bättre för miljön att du kör en fossilbil (ett tag till) och nån annan kör elbil. För alla begagnade fossiler kan ju inte skrotas här och nu. Nån ska köra dem. Helst då nån som kör väldigt lite. Därför är det löjligt att fokusera på veteranbilar och mopeder och sådant när vi pratar CO2, för jämfört med nya bruksbilar så körs de så korta sträckor att det kvittar. Kanske de förorenar på annat sätt, men inte heller det är nåt problem. De få gånger jag hamnar bakom nån veteranare så nästan njuter jag av att få andas in lite retro-avgaser. ;)

MEN det viktiga här. Dessa ekvationer är viktigast att de som köper nya bilar gör. Det är att få ut många nya elbilar som gör att många som kör begagnat sen får chansen att köra på el. Om 5 år så kommer du kanske komma fram till att bästa köpet är en beg elbil. :) och sitta där i 80 med en combicamp. :D
 
  • Gilla
hobbs och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Som liten åkte jag på campingsemester med min mamma och pappa och två syskon i en Opel Kadett troligen modell D. Det är ingen stor bil kan jag lova, men det gick bra då. Idag fungerar sånt såklart inte. På samma sätt åkte vi 5 killar (varav en var 2 meter lång) till Göteborg från Stockholm, med packning för en vecka med min första bil, en VW Golf modell 1. Den bilen är var 370 cm lång, att jämföra med dagens VW Polo som är 407 cm. Sånt går inte heller idag.
Eller varför inte jämföra med bilar som körs i resten av Europa, ofta klart mindre bilar.

Sen är jag inte heller sugen på att ha en för liten bil, eller en bil som inte uppfyller samtliga mina behov, eller nära på, men jag har blivit lite mindre krävande med åren. Som singel körde jag Saab 9-5 kombi, för den räckte ju nästan alltid till. När jag blev äldre och bildade familj med två barn så var bilen mindre, motsvarande en Saab 9-3 kombi istället. Ska jag köpa en bil som uppfyller samtliga mina tänkbara behov så får det nog bli någon lastbil, med plats för 7 passagerare, men någon sådan finns väl inte ens.
 
  • Gilla
crappyusrname och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Som liten åkte jag på campingsemester med min mamma och pappa och två syskon i en Opel Kadett troligen modell D. Det är ingen stor bil kan jag lova, men det gick bra då. Idag fungerar sånt såklart inte. På samma sätt åkte vi 5 killar (varav en var 2 meter lång) till Göteborg från Stockholm, med packning för en vecka med min första bil, en VW Golf modell 1. Den bilen är var 370 cm lång, att jämföra med dagens VW Polo som är 407 cm. Sånt går inte heller idag.
Eller varför inte jämföra med bilar som körs i resten av Europa, ofta klart mindre bilar.

Sen är jag inte heller sugen på att ha en för liten bil, eller en bil som inte uppfyller samtliga mina behov, eller nära på, men jag har blivit lite mindre krävande med åren. Som singel körde jag Saab 9-5 kombi, för den räckte ju nästan alltid till. När jag blev äldre och bildade familj med två barn så var bilen mindre, motsvarande en Saab 9-3 kombi istället. Ska jag köpa en bil som uppfyller samtliga mina tänkbara behov så får det nog bli någon lastbil, med plats för 7 passagerare, men någon sådan finns väl inte ens.
Det finns massor av folk som inte har bil, eller som till vardags åker pendeltåg, buss eller cykel. Jag tror vi alla kan anpassa oss till mindre bilar. Men det är klart. Om vi inte måste kommer vi inte. Antingen måste vi för att rädda världen. Eller för att privatekonomin inte tillåter. Troligen blir det för många för att politikerna tvingas rädda världen genom att göra den stora, tunga, törstiga fossilbilen som klarar allt och lite till att inte klara hushållsbudgeten (=skatta bort den). Jag ska nog ta och provköra några småbilar och se om jag står ut. Jag är rätt tålig då jag alltid gillat och kört gamla bilar som hobby.

Tesla gjorde ju en genialisk grej att gå på de som faktiskt har råd. Jag tror Dacias Spring på nåt sätt är motsatsen, de går på de som inte har råd med en vanlig bil och gör elbilen billigare än en vanlig småbil. Nånstans därimellan finns nog den bil som fyller mina behov. Teslan har jag inte råd med. Osäker om jag vågar köpa en 5 år gammal elbil... Tekniken har gått mycket framåt under dessa år... Att köpa en 2021 elbil 2026 kommer jag garanterat att våga.

Jag tror jag ska se filmen "who killed the electric car" igen (tror jag den hette), det var nog 10 år sen jag såg den. Om GMs elbil som (nästan) alla utom GM älskade.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Som liten åkte jag på campingsemester med min mamma och pappa och två syskon i en Opel Kadett troligen modell D. Det är ingen stor bil kan jag lova, men det gick bra då.
Jag måste säga att jag tvivlar starkt på att ni bodde i tält i 2 veckor. Hade ni inga ombyteskläder? Sovsäckar? Madrasser att sova på? Köksutrustning för matlagning? Campingbord och stolar? (Vi har hittills använt mina föräldrars campingbord från 70-talet.)
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Jag måste säga att jag tvivlar starkt på att ni bodde i tält i 2 veckor. Hade ni inga ombyteskläder? Sovsäckar? Madrasser att sova på? Köksutrustning för matlagning? Campingbord och stolar? (Vi har hittills använt mina föräldrars campingbord från 70-talet.)
Du får tro vad du vill. Klart vi hade ombyte, men inte 14 par strumpor per person. Vi (eller snarare mamma) tvättade kläder. Vi hade ett triangiakök, de tar inte så extremt mycket plats. Madrasser hade vi också, luftmadrassar och där finns ett smart knep, man tömmer de på luft innan man stoppar de i bilen så tar de mindre plats. Vi var cirka 10, 9 och 3 år, så vi tog väl inte extremt med plats och det packades på golvet vid våra fötter också.

Som sagt, jag gillar själv kombi och jag vill gärna ha utrymmet, men det är mycket man vill ha och allt blir ändå en kompromiss. För er så är det såklart inte rätt att köpa elbil just nu, men för många andra, även campare, så behöver det inte alls vara omöjligt.
 
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vi hade ett triangiakök, de tar inte så extremt mycket plats.
Ett trangia till 5 personer? Inte ens våra scouter klarar sig med ett kök på 5 personer.

Vi har också ett Trangia, men jag har tre grytor i det (istället för de vanliga två), och dessutom två stycken folielock (för att kunna ha lock över grytorna även när stekpannan används). Och sen ett Biltema spindelkök för de gånger man vill ha dubbla lågor.

Och det funkar med nöd och näppe till 4 personer. Koka pasta till 4 personer på ett trangia är nästintill omöjligt om man inte gör det i två omgångar.

Som sagt, jag gillar själv kombi och jag vill gärna ha utrymmet, men det är mycket man vill ha och allt blir ändå en kompromiss. För er så är det såklart inte rätt att köpa elbil just nu, men för många andra, även campare, så behöver det inte alls vara omöjligt.
Det går precis lika bra att campa med elbil som det går för elbilsfrälsta att åka kollektivt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.