Stefan N Stefan N skrev:
Ja, diesel va ju i princip det enda som backade i sverige till förmån för el.
[bild]
Undra hur många droppar Etanol dom ~4600 bilarna kommer tankas med.

Dags att täcka till kryphålet kanske...
 
BigR
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du får vänta ett antal år till innan du kan skaffa elbil.
Ja det verkar som man får gnaga på gammelbilen ett tag till. Det blir svårt att få det att funka med förbrukning runt 4kWh/mil som jag tolkar @Johannes Carlsson . Svårt att se en rimlig vinterresa med stora kåpsläpet på 40-50 mil i vintriga norrbotten.

Det är ingen som faktiskt själv kör/kört skotersläp med elbilen på vintern? Jag får alltid höra "kompis" eller "kompis kompis".
 
Mikael_L
Jag har en kompis som har Tesla OCH skotrar.
Jag kan kolla om han provat än.
Dock tror jag inte att turen med skotersläp är så fruktansvärt lång i hans fall, gissar på typ max 20 mil.
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
BigR BigR skrev:
Ja det verkar som man får gnaga på gammelbilen ett tag till. Det blir svårt att få det att funka med förbrukning runt 4kWh/mil som jag tolkar @Johannes Carlsson . Svårt att se en rimlig vinterresa med stora kåpsläpet på 40-50 mil i vintriga norrbotten.

Det är ingen som faktiskt själv kör/kört skotersläp med elbilen på vintern? Jag får alltid höra "kompis" eller "kompis kompis".
Jag har aldrig hört om någon, vilket iofs inte betyder så mycket. Men det är nog inte rätt biltyp för det du beskriver om du inte råkar ha väldigt bra placerade snabbladdare efter rutten och kan tänka dig att stanna och ladda några gånger.
 
Redigerat:
BigR BigR skrev:
Ja det verkar som man får gnaga på gammelbilen ett tag till. Det blir svårt att få det att funka med förbrukning runt 4kWh/mil som jag tolkar @Johannes Carlsson . Svårt att se en rimlig vinterresa med stora kåpsläpet på 40-50 mil i vintriga norrbotten.

Det är ingen som faktiskt själv kör/kört skotersläp med elbilen på vintern? Jag får alltid höra "kompis" eller "kompis kompis".
4kWh är väl typ MAXvad den skulle dra om det är både kallt och du har största släpet eller en husvagn.

Skotersläp med kåpa är ju låga och relativt aerodynamiska så man kanske kan klara sig på 3kWh/mil men det blir ändå bara 25mil räckvidd.
Bodde jag i Luleå och ofta körde med skotersläp till Hemavan hade jag inte köpt en elbil för ändamålet även om det går utmärkt
 
BigR
W witten skrev:
Jag har aldrig hört om någon, vilket iofs inte betyder så mycket. Men det är nog inte rätt biltyp för det du beskriver om du inte råkar ha väldigt bra placerade snabbladdare efter rutten och kan tänka dig att stanna och ladda några gånger.
Ja, det är både för glest och för kort räckvidd för att jag ska vara bekväm. Det ska ju finnas lite marginal när man svänger in för laddning. Jag kör inte inte på reservtanken med bensinaren heller. Men surt är det att vänta, jag hade tänkt att det här var min sista bensinbil.
 
K
N Nerre skrev:
Får man in hela spånskivor i en Model Y? Försökte hitta bredd och djup på bagageutrymmet men hittar bara volym-mått.

Jag minns att när farsan köpte en av sina gamla Fordar (minns inte om det var Taunusen eller Granadan) så valde han den istället för en Volvo (gissar på att det var 240 på den tiden) eftersom man tydligen inte fick in en hel spånskiva i Volvon. (Han kompis brukade tråka honom för det och tyckte det var töntigt kriterium för att välja bil.)
Tänkte att han kanske kunde tänka sig att ta släpvagnen även de fem milen när han ändå kör 100 mil med släp den veckan 😉

/Krille
 
BigR
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
4kWh är väl typ MAXvad den skulle dra om det är både kallt och du har största släpet eller en husvagn.

Skotersläp med kåpa är ju låga och relativt aerodynamiska så man kanske kan klara sig på 3kWh/mil men det blir ändå bara 25mil räckvidd.
Bodde jag i Luleå och ofta körde med skotersläp till Hemavan hade jag inte köpt en elbil för ändamålet även om det går utmärkt
Åja, måttligt aerodynamiskt 🙂 . Tunga skotrar, dunkar och annan utrustning och dessutom slalomutrustning, I bilen sitter fyra personer med packning. Det blir redan idag virvel i tanken så man blir less på tankning. Släpvagn med tippfunktion och öppet flak, parkerad utomhus, snöfläckar på marken, molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kanske skulle man försöka ge sig på att hyra en Model Y för en fjällenresa för att iallafall få doppa tårna så man vet på riktigt.
 
  • Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
BigR BigR skrev:
Åja, måttligt aerodynamiskt 🙂 . Tunga skotrar, dunkar och annan utrustning och dessutom slalomutrustning, I bilen sitter fyra personer med packning. Det blir redan idag virvel i tanken så man blir less på tankning. [bild]
Kanske skulle man försöka ge sig på att hyra en Model Y för en fjällenresa för att iallafall få doppa tårna så man vet på riktigt.
Ja det kan vara en bra start.

Har du provat att beräkna din resa i A better route planner?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Det är framförallt två skäl till att vi inte dragit upp skotern till fjällen (40 mil) med elbilen än:

1. Vi behöver antagligen göra två laddstopp för att vara på säkra sidan, och det är försvinnande få laddstationer som är anpassade till bilar med påkopplade släp.

2. Vi måste ändå köra två bilar, då vi oftast är för många för en, och/eller så vill sällskapet åka dit/hem olika dagar. Då kan lika gärna dieseln få dra släpet, för att slippa punkt ett.

Men jag betraktar det bara som en tidsfråga innan det blir av ändå.
 
BigR
W witten skrev:
Ja det kan vara en bra start.

Har du provat att beräkna din resa i A better route planner?
Jag provade den nu. Bra tips. Den var väldigt optimistisk 😄.
 
BigR
B bakterie skrev:
Det är framförallt två skäl till att vi inte dragit upp skotern till fjällen (40 mil) med elbilen än:

1. Vi behöver antagligen göra två laddstopp för att vara på säkra sidan, och det är försvinnande få laddstationer som är anpassade till bilar med påkopplade släp.

2. Vi måste ändå köra två bilar, då vi oftast är för många för en, och/eller så vill sällskapet åka dit/hem olika dagar. Då kan lika gärna dieseln få dra släpet, för att slippa punkt ett.

Men jag betraktar det bara som en tidsfråga innan det blir av ändå.
Det är en viktig punkt. Att häkta av släpet för att ladda skulle vara en praktisk mardröm. Jag hoppas det kommer fler laddstationer med drive-through som på vanlig mack.
 
richardtenggren
Jag körde lite med mitt släp igår, landsväg och stadstrafik, drog ~2,5 kWh/mil enligt bilen, då har jag takbox på också, men hade bara ett litet 750-släp (L0750U) med lite byggskräp lastat.
 
  • Gilla
BigR och 1 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Verkar inte vara lovande med rostskyddsgaratin på en tessla.
[länk]
Något som inte är bra med en Tesla? Måste vara fake news! ;)
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.