1 550 674 läst · 24 936 svar
1551k läst
24,9k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Verkar inte vara lovande med rostskyddsgaratin på en tessla.
https://www.google.com/url?sa=t&sou...MQFnoECA8QBQ&usg=AOvVaw03epuIimTQw1cxZvA7d1LZ
https://www.google.com/url?sa=t&sou...MQFnoECA8QBQ&usg=AOvVaw03epuIimTQw1cxZvA7d1LZ
Redigerat:
Ja det verkar som man får gnaga på gammelbilen ett tag till. Det blir svårt att få det att funka med förbrukning runt 4kWh/mil som jag tolkar @Johannes Carlsson . Svårt att se en rimlig vinterresa med stora kåpsläpet på 40-50 mil i vintriga norrbotten.Mikael_L skrev:
Det är ingen som faktiskt själv kör/kört skotersläp med elbilen på vintern? Jag får alltid höra "kompis" eller "kompis kompis".
Jag har aldrig hört om någon, vilket iofs inte betyder så mycket. Men det är nog inte rätt biltyp för det du beskriver om du inte råkar ha väldigt bra placerade snabbladdare efter rutten och kan tänka dig att stanna och ladda några gånger.BigR skrev:
Ja det verkar som man får gnaga på gammelbilen ett tag till. Det blir svårt att få det att funka med förbrukning runt 4kWh/mil som jag tolkar @Johannes Carlsson . Svårt att se en rimlig vinterresa med stora kåpsläpet på 40-50 mil i vintriga norrbotten.
Det är ingen som faktiskt själv kör/kört skotersläp med elbilen på vintern? Jag får alltid höra "kompis" eller "kompis kompis".
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 307 inlägg
4kWh är väl typ MAXvad den skulle dra om det är både kallt och du har största släpet eller en husvagn.BigR skrev:
Ja det verkar som man får gnaga på gammelbilen ett tag till. Det blir svårt att få det att funka med förbrukning runt 4kWh/mil som jag tolkar @Johannes Carlsson . Svårt att se en rimlig vinterresa med stora kåpsläpet på 40-50 mil i vintriga norrbotten.
Det är ingen som faktiskt själv kör/kört skotersläp med elbilen på vintern? Jag får alltid höra "kompis" eller "kompis kompis".
Skotersläp med kåpa är ju låga och relativt aerodynamiska så man kanske kan klara sig på 3kWh/mil men det blir ändå bara 25mil räckvidd.
Bodde jag i Luleå och ofta körde med skotersläp till Hemavan hade jag inte köpt en elbil för ändamålet även om det går utmärkt
Ja, det är både för glest och för kort räckvidd för att jag ska vara bekväm. Det ska ju finnas lite marginal när man svänger in för laddning. Jag kör inte inte på reservtanken med bensinaren heller. Men surt är det att vänta, jag hade tänkt att det här var min sista bensinbil.W witten skrev:
Tänkte att han kanske kunde tänka sig att ta släpvagnen även de fem milen när han ändå kör 100 mil med släp den veckan 😉N Nerre skrev:Får man in hela spånskivor i en Model Y? Försökte hitta bredd och djup på bagageutrymmet men hittar bara volym-mått.
Jag minns att när farsan köpte en av sina gamla Fordar (minns inte om det var Taunusen eller Granadan) så valde han den istället för en Volvo (gissar på att det var 240 på den tiden) eftersom man tydligen inte fick in en hel spånskiva i Volvon. (Han kompis brukade tråka honom för det och tyckte det var töntigt kriterium för att välja bil.)
/Krille
Åja, måttligt aerodynamiskt 🙂 . Tunga skotrar, dunkar och annan utrustning och dessutom slalomutrustning, I bilen sitter fyra personer med packning. Det blir redan idag virvel i tanken så man blir less på tankning.Johannes Carlsson skrev:
4kWh är väl typ MAXvad den skulle dra om det är både kallt och du har största släpet eller en husvagn.
Skotersläp med kåpa är ju låga och relativt aerodynamiska så man kanske kan klara sig på 3kWh/mil men det blir ändå bara 25mil räckvidd.
Bodde jag i Luleå och ofta körde med skotersläp till Hemavan hade jag inte köpt en elbil för ändamålet även om det går utmärkt
![Släpvagn med tippfunktion och öppet flak, parkerad utomhus, snöfläckar på marken, molnig himmel.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/748/748326-11fe69907eb7cdef922b47fede6f5eb5.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske skulle man försöka ge sig på att hyra en Model Y för en fjällenresa för att iallafall få doppa tårna så man vet på riktigt.
Ja det kan vara en bra start.BigR skrev:
Åja, måttligt aerodynamiskt 🙂 . Tunga skotrar, dunkar och annan utrustning och dessutom slalomutrustning, I bilen sitter fyra personer med packning. Det blir redan idag virvel i tanken så man blir less på tankning. [bild]
Kanske skulle man försöka ge sig på att hyra en Model Y för en fjällenresa för att iallafall få doppa tårna så man vet på riktigt.
Har du provat att beräkna din resa i A better route planner?
Det är framförallt två skäl till att vi inte dragit upp skotern till fjällen (40 mil) med elbilen än:
1. Vi behöver antagligen göra två laddstopp för att vara på säkra sidan, och det är försvinnande få laddstationer som är anpassade till bilar med påkopplade släp.
2. Vi måste ändå köra två bilar, då vi oftast är för många för en, och/eller så vill sällskapet åka dit/hem olika dagar. Då kan lika gärna dieseln få dra släpet, för att slippa punkt ett.
Men jag betraktar det bara som en tidsfråga innan det blir av ändå.
1. Vi behöver antagligen göra två laddstopp för att vara på säkra sidan, och det är försvinnande få laddstationer som är anpassade till bilar med påkopplade släp.
2. Vi måste ändå köra två bilar, då vi oftast är för många för en, och/eller så vill sällskapet åka dit/hem olika dagar. Då kan lika gärna dieseln få dra släpet, för att slippa punkt ett.
Men jag betraktar det bara som en tidsfråga innan det blir av ändå.
Det är en viktig punkt. Att häkta av släpet för att ladda skulle vara en praktisk mardröm. Jag hoppas det kommer fler laddstationer med drive-through som på vanlig mack.B bakterie skrev:Det är framförallt två skäl till att vi inte dragit upp skotern till fjällen (40 mil) med elbilen än:
1. Vi behöver antagligen göra två laddstopp för att vara på säkra sidan, och det är försvinnande få laddstationer som är anpassade till bilar med påkopplade släp.
2. Vi måste ändå köra två bilar, då vi oftast är för många för en, och/eller så vill sällskapet åka dit/hem olika dagar. Då kan lika gärna dieseln få dra släpet, för att slippa punkt ett.
Men jag betraktar det bara som en tidsfråga innan det blir av ändå.
![richardtenggren](https://static.byggahus.se/forum/avatars/s/100/100084.jpg?1437381240)
richardtenggren![Premium Premiumikon: Skruvdragare](/forum/styles/main/premium/skruvdragare.svg)
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 602 inlägg
richardtenggren![Premium Premiumikon: Skruvdragare](/forum/styles/main/premium/skruvdragare.svg)
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 602 inlägg
Jag körde lite med mitt släp igår, landsväg och stadstrafik, drog ~2,5 kWh/mil enligt bilen, då har jag takbox på också, men hade bara ett litet 750-släp (L0750U) med lite byggskräp lastat.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 954 inlägg