useless useless skrev:
Senaste 7 dagarna har jag använt bilen 4 gånger.
- Torsdag: Köpte 20 spånskivor som jag lastade in i bagaget. 5 mils resa
- Söndag: Åkte till Östersund med släpvagn och lite prylar, därefter till Sundsvall. Totalt 75 mil med kortare stopp för "proviantering" i Hagaström, Birsta och Östersund.
- Tisdag: Hem igen från Sundsvall med bil och släp. 25 mil, inget stopp. Mellan -22 och -17 mest hela vägen
- Onsdag: Till Östersund fram och tillbaks (utan släpvagn). Totalt 89 mil med 5 minuters stopp i Söderhamn, en kvart i Östersund och middag igen på snabbmatsrestaurang i Söderhamn. 10-15 minus upp längs kusten. 15-20 minus till Östersund och tillbaks. Sen bara några minus, men snödrev, tillbaks längs kusten.

Vilken elbil ska jag satsa på som i alla fall löser 95% av dessa resor?
Om du faktiskt är intresserad av elbil så skulle jag säga att en Tesla Model Y LR skulle fungera så länge du kan tänka dig att ta några fler pauser på din resor.

Är exemplet ovan en "vanlig vecka" för dig - d v s du kör 10 000 mil per år (200 mil/veckan)?

/Krille
 
Får man in hela spånskivor i en Model Y? Försökte hitta bredd och djup på bagageutrymmet men hittar bara volym-mått.

Jag minns att när farsan köpte en av sina gamla Fordar (minns inte om det var Taunusen eller Granadan) så valde han den istället för en Volvo (gissar på att det var 240 på den tiden) eftersom man tydligen inte fick in en hel spånskiva i Volvon. (Han kompis brukade tråka honom för det och tyckte det var töntigt kriterium för att välja bil.)
 
useless useless skrev:
Senaste 7 dagarna har jag använt bilen 4 gånger. /…/ Vilken elbil ska jag satsa på som i alla fall löser 95% av dessa resor?
Finns ganska många. Det kommer att bli billigare per km då du kommer kunna ladda en försvarlig del av elen hemma. Men det kommer att ta längre tid än det gör med avgasbilen.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Får man in hela spånskivor i en Model Y? Försökte hitta bredd och djup på bagageutrymmet men hittar bara volym-mått.

Jag minns att när farsan köpte en av sina gamla Fordar (minns inte om det var Taunusen eller Granadan) så valde han den istället för en Volvo (gissar på att det var 240 på den tiden) eftersom man tydligen inte fick in en hel spånskiva i Volvon. (Han kompis brukade tråka honom för det och tyckte det var töntigt kriterium för att välja bil.)
Det är 95cm brett mellan hjulhusen och typ 98 ovanför. Men baksätet fällt och stolen längst fram är det 203cm, så en 900 bred skiva går väl in om den får sticka ut lite där bak
 
BigR
All
N Nerre skrev:
Får man in hela spånskivor i en Model Y? Försökte hitta bredd och djup på bagageutrymmet men hittar bara volym-mått.

Jag minns att när farsan köpte en av sina gamla Fordar (minns inte om det var Taunusen eller Granadan) så valde han den istället för en Volvo (gissar på att det var 240 på den tiden) eftersom man tydligen inte fick in en hel spånskiva i Volvon. (Han kompis brukade tråka honom för det och tyckte det var töntigt kriterium för att välja bil.)
Garanterat Taunusen. Granadan sväljer universum.

Vad drar en Model Y / hur långt kommer man, om man kopplar på ett kåpsläp lastat med två Lynx 49 och kör i snömodd och -20C? Det är mitt usecase som bilen ska stödja.
 
useless useless skrev:
0,7 l/mil utan och 0,9 med. Släpvagnen är tvåaxlad med flak och lämmar, ingen kåpa.
då drar släpet inte så farligt ändå, typ som takbox. Fast bilen är väl lite törstig utan släp ;)

En Model y med samma släp på den körningen i -20 skulle nog dra 3,8 eller något sånt, Man vet ju inte förens man testat
 
D
BigR BigR skrev:
All

Garanterat Taunusen. Granadan sväljer universum.

Vad drar en Model Y / hur långt kommer man, om man kopplar på ett kåpsläp lastat med två Lynx 49 och kör i snömodd och -20C? Det är mitt usecase som bilen ska stödja.
Med släp har jag ingen aning men kompisen körde till Sälen, -28 genom Dalarna, 3 pers och packning, laddade vid -24, förbrukningen var 2,1kWh/mil
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
D djac skrev:
Med släp har jag ingen aning men kompisen körde till Sälen, -28 genom Dalarna, 3 pers och packning, laddade vid -24, förbrukningen var 2,1kWh/mil
Vad är samma sträcka sommartid, 1,6kWh/mil?
 
BigR BigR skrev:
All

Garanterat Taunusen. Granadan sväljer universum.

Vad drar en Model Y / hur långt kommer man, om man kopplar på ett kåpsläp lastat med två Lynx 49 och kör i snömodd och -20C? Det är mitt usecase som bilen ska stödja.
Björn Nyland körde 1000km challenge med Model Y Performance och Circle K´s största hyrsläp. Den drog 3,7kWh/mil. Sen kanske +0,5 för att det är kallt och lite mindre -0,5 för att du har ett bättre släp med mindre luftmotstånd
 
D
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vad är samma sträcka sommartid, 1,6kWh/mil?
Förmodligen, det är ju lite lägre hastigheter på de vägarna.
 
Mikael_L
BigR BigR skrev:
Vad drar en Model Y / hur långt kommer man, om man kopplar på ett kåpsläp lastat med två Lynx 49 och kör i snömodd och -20C? Det är mitt usecase som bilen ska stödja.
Du får vänta ett antal år till innan du kan skaffa elbil.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Ja, diesel va ju i princip det enda som backade i sverige till förmån för el.
Statistik över registrerade nya bilar i 2023, uppdelat på drivmedelstyper, med jämförelse till 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Fast elhybriderna bör nog räknas in som bensin där?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Allt utom el och biogas minskade ju, där den senare bara stod still
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.