image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite bilder på installationer som jag gjort. Knepet är som sagt att gräva djupt intill grunden för att få slangen rakt upp på fasaden.
 
S
Fråga:

"Silverpinnen ser ut att "sluta" utan att gå in i väggen?

Bifogar bild som visar mina förutsättningar. Med en kant (nivåskillnad) om ca 1 cm att ta sig förbi.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
"Silverpinnen" är ett kabelskydd format som ett "U". Bakom skyddet är utgångshålet, borrat snett neråt inifrån. Där träs slangen in, och slutar i väggen bakom CPE:n alternativt fiberbox.
I ditt fall hade jag börjat borra ca 20 cm ovanför golvlist (om du nu ska ha utrustningen där) med tillräcklig lutning för att hamna nedanför putsen med utgångshålet. Från putskanten ner under mark sätter du då kabelskyddet med slangen bakom. Du får då jacka ur din marksten så att kabelskyddet "får plats".
 
  • Gilla
Spanarn10
  • Laddar…
På vårt område är det normalt borrat så hålet mynnar under marken. Dvs inget synligt kabelskydd.
 
Japp, funkar bra det också. Beror iofs lite förutsättningarna. I ett villaområde i Stigtomta jag var inblandad i hamnade nog 80% av hålen under mark.
 
S
Aha, då förstår jag - att det är ett kabelskydd på bilden, vilket då "döljer" borrhålet/vinkeln.

Vi är oxå inne på det, att inte gå upp på den putsade fasaden.
Funderingen då är hur det ser ut i sulan/plattan. Har för mig att det är L-block. Å ingen armering.
 
S
Lutningen (45 grader) betyder såklart att hålet på insidan av (ytter)väggen blir 45 graders vinkel. D v s kabeln kommer inte att "titta rakt fram" utan uppåtvinklat.

Vi har fått nada information från gräv/installationsfirman så egentligen vet jag inte om detta är rätt - men det får jag anta, med tanke på 45-graderstipsen (och våra egna tankar).

Vet inte heller ngt om hur utrustningen/hårdvaran som skall monteras på väggen ser ut.
 
  • Gilla
Martin_p
  • Laddar…
Anledningen till att man vill ha en vinkel uppåt är att man ska kunna slinga in fibern i uttaget/CPE:n utan en skarp böj på fibern.

Fibern avslutas (oftast) antingen i ett fiberuttag, tex så här

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


eller rakt in i CPE:n, tex så här.

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Funkar denna lösning?

Jag inväntar fiberinstallatörer och tänkte förbereda med hål in i huset för dem. Pem-slang är redan nedgrävd och mynnar i fasadmätarskåpet. "Bakom" skåpet, på insidan av huset, har jag en installationsgarderob där jag tänkte sätta uttaget. Det optimala tycks ju vara att gå med genomföringen typ 45 grader uppåt genom väggen, bland annat av kondensskäl. Men på grund av att varmvattenberedaren sitter i vägen i installationsgarderoben behöver dock jag gå med röret snett nedåt, omkring 15 grader. Det innebär ju att böjen blir ganska snäv just här, omkring 90+15=105 grader. Å andra sidan har jag ju fasadmätarskåpets "djup" att ta till för böjradien. Eftersom skarven sker i fasadmätarskåpet tänker jag också att jag slipper den fula fiberskarvboxen...

Kan detta vara en lösning som fungerar?
 
Du kan ju prova att böja en PEM-slang efter aktuell radie innan du borrar, den kan man böja ungefär "lagom hårt". Knäcker du PEM-slangen är det för tvär böj.

Jag gjorde så när jag gjorde genomföring, den är dragen genom en gammal ventil och som ett uppochnervänt U, fiberducten kommer alltså underifrån från marken och sen inne i huset går den istället neråt längs källarväggen. Sitter det en PEM-slang så är det enkelt att trycka i ducten bara.
 
Man brukar säga att för tubslang så klarar man av att blåsa kurvor med krökningen av en snusdosa ungefär.

Med för tvära kurvor så blir friktionen för stor.

Vad det skall vara för fiberkabel kommer jag dock inte ihåg, men jag har hört en fiberblåsare rekommendera att böjen inte skall vara mindre än krökningen på en frisbee på 32mm slang.
 
Jag har installerat fiber till huset, grävde ner den själv. Får jag göra avdrag?
Borrade snett inifrån ut, inga 45 grader men snett borrade jag, det är mest för vatten avrinningen skull, så det ej tränger in vatten. Tätare även med silikon utvändigt och invändigt. Att den ej kan böjas mycket är väl idag en ganska smal sak, kan säga att installatören böjde den rätt kraftigt i källaren och in till väggen, nästan 90 grader. Absolut inga bekymmer här i alls fall. Tydligen en ny variant av fiber som tål mer än den äldre versionen enligt honom. Har ej haft några störningar och får 100/100, inga problem. Nöjd med fiber installationen och värt de 9000:- det kostade. Hade ADSL 12/1 innan. Fungerade över förväntan, men med 2 X1or och streaming av film så sackade det en del.

Installerad fiberanslutningsenhet på en vägg med synliga kablar och silikontätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
tanaris
  • Laddar…
Multimode-fiber (som är vanligast vid avstånd upp till 500 meter) har en böjradie på bara några centimeter så de tål en hel del. Singlemodefiber som används vid längre avstånd är mycket känsligare och har betydligt större böjradie och ju snävare man böjer, desto mer ökar dämpningen i kabeln. Fördelen med singlemodefiber är att den har betydligt högre kapacitet och använder man multiplexning med olika ljusvåglängder så når man åtskilliga gigabit i hastiget.
 
Det främsta problemet är väl egentligen inte böjradien på fibern utan att om slangen böjs för hårt blir det ett veck så det blir stopp?
 
Nerre skrev:
Det främsta problemet är väl egentligen inte böjradien på fibern utan att om slangen böjs för hårt blir det ett veck så det blir stopp?
Det som gör det svårt att prata om böjradie är att det är beroende på vilken radie som själva kabeln har.
Är det en fiber med bara det primära skyddet på så kan radien vara snäv då böjradien är typ 50 gånger kabelradie. Lägger man då sedan på ett hårt sekundär skydd som är 4 mm istället för 0,5 mm så ändras ju kabelns minimum radie från 25 mm till 200 mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.