Ja, jag känner inte heller igen att man drar mycket multimode-fiber i dukt. Men det var längesedan jag var i branschen, och jag var aldrig så nära just konsumentdelen heller. Ericsson tillverkade inte ens någon multimodefiber för fast förläggning vad jag kommer ihåg.
 
Demmpa skrev:
Ganescha lär ha singelmode-fiber.
Dels känner jag igen enheten, dels har den en F-kontakt i nedre högra hörnet.

[länk]

[länk]

[länk]
Vad betyder det?
 
  • Gilla
magda136
  • Laddar…
trattalask
Demmpa skrev:
Om du vill köpa en egen fiberpatchkabel så måste det vara rätt sorts kabel och rätt sorts kontakter och rätt sorts skarvblock.

Här är lite info om fiber
[länk]
En fröjd att läsa! Jag vet inte hur många gånger jag har fått tjata om detta på diverse leverantörer och tekniker, kunskapen är enormt bristfällig även bland många s.k. experter inom IT. Tvätta fibern innan installation, alltid. =)
 
Men detta är då vid installationen? Den kontakten rör man ju aldrig igen, typ. När dom gjort sin installation så kollar man hastigheten. Är den då vad man betalar för så är ju allt OK. Finns ingen anledning att pilla där som privatperson. Eller? Jag kan inte se någon anledning för mig att göra något där i alla fall.
 
Ganescha skrev:
Men detta är då vid installationen? Den kontakten rör man ju aldrig igen, typ. När dom gjort sin installation så kollar man hastigheten. Är den då vad man betalar för så är ju allt OK. Finns ingen anledning att pilla där som privatperson. Eller? Jag kan inte se någon anledning för mig att göra något där i alla fall.
Nej, det är helt riktigt. På de system där man öht har en kontakt i sin CPE så skall slutkunden aldrig rör den öht. (På vissa system så svetsas fibern direkt i CPEn, men det är inte så vanligt längre. Tror jag skall jag tillägga).

Så medelanvändaren behöver inte fundera på det. Och blir det skit så får man helt enkelt skicka ut en tekniker.
 
95% ska ju ha 100mbits enligt regeringen. Ser inte mobiltbredband är riktigt bredband, har data begränsning och sen inte stabil hastighet.

Men för vissa räcker det (det som använder internet till betala räkningar och har inte äldre barn). Föresten idag kommer barn efter om dom inte har bra nät hemma :)
 
Hej om man ska renovera och måste ur med fibern från väggen är det möjligt, dvs att den klipps och senare svetsas om? Som jag fattat lindar man upp överlängd så det finns lite extra.

Hur mycket längd går åt vid en omsvetsning ?
 
Fibern i sitt inre plasthölje sig är ju väldigt tunn. Rulla den inte med mindre radie än en gammal snusdosa, annars riskerar du att bryta av glastrådarna. Nu snusar jag inte, med så sa de till mig vad gäller dragning genom huset. r ≈ 10 cm.

Det finns säkert någon installatör här som vet bättre, men lägg undan en meter om du kan. I mitt fall kommer jag ner via vinden in till "media konverterargarderoben" och övrig utrustning, så jag har säkert ett par meter slinga där på vinden. Är ju amatör, så extra marginaler hör till!
 
Snusdosor är inte stora som tallrikar. De har en radie på 3,5cm inte 10.
 
Redigerat:
  • Gilla
Grillo och 1 till
  • Laddar…
M MWave skrev:
Hej om man ska renovera och måste ur med fibern från väggen är det möjligt, dvs att den klipps och senare svetsas om? Som jag fattat lindar man upp överlängd så det finns lite extra.
Fiberinstallationer kan göras på många olika sätt, och även kunder hos samma bolag kan ha olika installationer. Följaktligen kan det vara svårt att tipsa om bästa lösningen i just ditt fall.
Ta några bilder på dina prylar och lägg upp här, och även om du har någon kopplingsbox på fasaden, så kanske någon här kan ge bra råd. Ta gärna kontakt med nätbolaget också, de kan ha råd om hur du bäst går tillväga.
 
Naturligtvis! Har semester och kopplar av...
 
Fasadbox kan jag välja om jag vill ha, tänkte skippa det med tanke på att det är fult, lätt att koppla ur fibern (sabotage). Fibern ska gå in genom ytterväggen sen ca 3m i ett vprör till en garderob. Där tänkte jag ha en övergångsboxen för att i framtiden lättare kunna flytta mediaomvandlaren vid behov. Om jag förstått rätt sätter man då en standardkabel mellan övergångsbox och mediaomvandlare som går att byta ut mot en längre?

Är det dumt att skippa fasadboxen, antar att det alltid går att göra en extra skarv där om man behöver den i framtiden?

Förlorar man något på en extra skarv på fibern?
 
D Daniel 109 skrev:
Snusdosor är inte stora som tallrikar. De har en radie på 3,5cm inte 10.
Det jag fått höra är radie som en CD-skiva, då är det snarare 5cm radie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.