Nerre skrev:
Jo, i fallet med fiber så är det ju oftast öppet mede leverantör också, nätägaren sätter då bara en managed switch och sen är det leverantören som eventuellt ger kunden en "trådlös router" eller nåt.

Jag tror inte att det är så vanligt att de kör olika VLAN på de olika portarna ens, skaffar nån triple play så är det leverantören av det som levererar en router som delar upp VLANen på olika portar. Att burken har flera LAN-portar beror bara på att det blir billigast och enklast så.
Ja, det vet jag inte längre. Det var så förr (min egen är t ex en sådan, och i det fallet tom utan någon VLAN-låda), men idag säger min operatör att det blivit vanligare att CPEn själv faktiskt gör VLAN även i stadsnät. "Det skall ju ändå göras" typ. (Jag jobbar inte med wirelinegrejjor längre, så jag kan inte kolla försäljningsstatistiken. :))
 
Burken är mycket riktigt en managed switch.

En anledning till att det finns flera portar är att man skall kunna köpa olika tjänster från olika leverantörer. Det krävs då en taggad VLAN-port per leverantör.

(Edit: Enligt uppgift ska det gå att köra dd-wrt på den, så man kan nog hitta på en del hyss..)
 
Många villor har redan bredband via koaxialkabel och de medger hastigheter idag upp till 200/10 Mbit. Har man en sådan så vinner man inte så mycket på att installera fiber.
 
c_olsson skrev:
Många villor har redan bredband via koaxialkabel och de medger hastigheter idag upp till 200/10 Mbit. Har man en sådan så vinner man inte så mycket på att installera fiber.
Jo, man vinner i upplänk och latens. Och iom att allt idag skall lagras i "molnet," dvs på någon annans dator, så blir upplänken allt viktigare. Ju fler interaktiva tjänster (exv spel över internet) som blir populära desto bättre/lägre latens behöver man. Den teknik som används i koaxialnäten medger typiskt inte ens i närheten av symmetriska bandbredder vilket ju ditt exempel visar. 200/10 är ju en "hutlös" skillnad som iofs fungerar för icke-interaktiva "konsumera"-tjänster. Pga av en delad access till en TDMA-tjänst så blir också latensen dålig och variabel, vilket gör att många som spelar spel i USA faktiskt har två anslutningar. En xDSL för spel och en kabelmodem för allt annat (dessa har typiskt högre eller inga "caps").

Sedan så har vi också framtidsosäkerheten. Det byggs inga nya koaxialbaserade nät idag och skälet till att det går att köra internet över dem öht är att man hade så mycket kabel liggande för kabel-TV nät att det var intressant att fulhacka ihop något som gjorde IP-trafik möjligt. Dock, både koax och kabel-TV är på väg ut, så hur länge ett en sådan investering kommer att fortsätta att underhållas är en s.k. "bra fråga". Det råder mycket större osäkerhet om framtiden för sådana nät än vad det gör för fiberbaserade dito. (Dessa är ju extremt framtidssäkra). Inte så att kabelnäten är akut utrotningshotade pss som koppar-accessen för xDSL, men de ligger nog realistiskt sett bara något decennium efter. Det kan gå fort på slutet.
 
D
Hej,

En liten fundering.
Vi kommer under hösten att få fiber indraget till huset och de har varit här och gjort projektering och bestämt datum för inblåsning av fibern.

Jag ville dock inte ha fiberkonvertern på samma ställe som installationskillarna så vi kom överens om att de lämnar av lite ductslang till mig som jag kan dra dit jag vill ha all utrustning.

Detta innebär då att jag kommer från anslutningspunkt i mark gå upp på vinden och dra slangen via kanalisation ner dit jag har patchpaneler etc.

Min fundering är då hur jag skall göra själva installationen på vinden för att få det så bra som möjligt.

Jag kan antingen göra det enkelt för mig och enbart hänga upp kabeln i takbjälkarna med hjälp av vanlig klammer.
Eller så kan jag göra det lite mer besvärligt men snyggare där jag borrar hål i varje bjälke och förlägger slangen där under isoleringen.

Hur hade ni gjort?

MvH Dejntan
 
Känner igen mig väl i ditt resonemang. Valde själv placering inomhus och hur slangen kom in i huset. Enklast och bäst för mig är inte alltid samma sak för installatörerna. Vi hade Eltel och det var helt smärtfritt och enkelt att ha med dem att göra.

Jag tycker inte du ska borra hål i vare sig bjälkar eller takstolar. Vill du göra en riktigt snygg installation kan du sätta upp en kabelstege längs takstolarna. Snyggt och enkelt, speciellt om du behöver ändra, lägga till eller laga något senare.

Böj inte slangen mer än runt en snusdosa.

Jag har min fiberkonverter högst upp i en garderob. Från den har jag sedan gått tillbaka upp på vinden med Cat 6 kabel och ner på olika ställen i huset. Ingen synlig kabelinstallation trots att jag har 7 anslutningspunkter. Fundera och planera innan hur du vill ha det. Wi-Fi i alla ära, men kabel upplever jag som mer stabilt.
 
D
Kabelstege hade varit det bästa. Var hittar man sånt till bra pris? Man vill ju alltid försöka hålla nere kostnaden så det får ju inte sticka iväg för mycket.
 
Byggvaruhandel, Jula, Bauhaus...
 
Dejntan skrev:
Kabelstege hade varit det bästa. Var hittar man sånt till bra pris? Man vill ju alltid försöka hålla nere kostnaden så det får ju inte sticka iväg för mycket.
Skall du bara dra en kabel så är det ju lite overkill med en kabelstege (öht lite overkill med kabelstege i enfamiljsvilla). Spika upp en bräda/läkt istället, så kan du klamra kabeln på den, eller använda buntband, det går lika bra.

Kostnad, 3.15:-/meter för läkt på Byggmax... :)
 
  • Gilla
Dejntan
  • Laddar…
D
Det fick bli enklast möjliga lite läkt och klammer duger gott.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gjorde en annan lösning. Jag satte ett skåp över fiberboxen sedan drog jag nätverkskabel i alla gamla telefonuttag i kåken som gick i väggarna. (sparade bara det första teleuttaget)
 
  • Gilla
Dejntan och 1 till
  • Laddar…
Fibern är på väg in i villan. IP-only (eller snarare deras UE) kommer gräva på tomten och dra fibern genom ytterväg. Där efter montera fibermottagaren. Vid fibermottagaren får man sedan placera sin router.
Det jag har hört så kan man köra allt trådlöst men bör har kabel till TV.
Frågor.
1, Vad bör man tänkta på gällande placering av fibermottagaren (huset är platta på mark så det går inte att komma in via källare , torpargrund mm till centrum av villan)?
2, Kabel till TV. Vi har TV apparater lite varstans i huset (vardagsrum, ovanvåningen, uterum, kök, kontor) och man kan ju inte dra till alla dessa. Lösning?
 
Du KAN dra en kabel från "fibermottagaren" till din router, så den MÅSTE inte stå där.

Det man behöver tänka på är att fibern inte kan böjas hur mycket som helst, det måste alltså vara en relativt "rak" kabelväg in till "fibermottagaren". Sen beror det ju lite på vad de sätter upp, är det bara en mediaconverter eller är det (vilket är vanligare) en VLAN-kapabel switch med fiberinterface? Är det en switch så är det kanske olika utgångar på den för TV respektive internet, då behövs det alltså olika nätverk för TV respektive internet.

Och att dra kabel till alla TV-apparater är inget problem, det har vi gjort. Förr drog man ju TV-antennkabel till alla TV-apparater.

Kabel är i princip alltid bättre än trådlöst när det gäller latens och störningar, vi har kabel draget till alla enheter som inte är portabla: HTPC-burkar vid varje TV, stationära datorer, stationära arbetsplatser för bärbara datorer, accesspunkter, Xbox etc.
 
  • Gilla
Vaxtorp
  • Laddar…
Ta in fibern där det ger dig största möjlighet att dölja eländet OCH samtidigt gå vidare med kabel till anslutningar. Antal och placering efter tycke och smak. Dock är det bra att dra kabel av minst CAT 6 kvalitet, då är det förberett för väldigt hög bandbredd. Tänk på att du behöver starkström där du ska placera boxarna.

Du har ett (begränsat) antal anslutningar på routern och vill du ha fler behöver du skaffa en switch. Matcha switchens bandbredd med kablagets. I min anslutning behövs en box per TV.

Personligen gillar jag konceptet fast anslutning kontra Wi-Fi, men det är synnerligen personligt. Finns nog lika många synpunkter som läsare. Har du barn som avser att ägna sig åt on-line spel kan en fast lina vara att föredra, om inte annat för att själv få lite bandbredd kvar på den trådlösa uppkopplingen.

Man kan diskutera hur stor bandbredd man egentligen behöver, men skillnaden mellan min fasta lina till datorn som ger omkring 92-95 Mbit/sek jämfört med Wi-Fi till de bärbara som ger betydligt mindre. Jag har inte uppgraderat till den senaste ac-standarden för routern. Alla trådlösa anslutare delar med alla.
 
  • Gilla
Vaxtorp
  • Laddar…
Vaxtorp skrev:
Fibern är på väg in i villan. IP-only (eller snarare deras UE) kommer gräva på tomten och dra fibern genom ytterväg. Där efter montera fibermottagaren. Vid fibermottagaren får man sedan placera sin router.
Det jag har hört så kan man köra allt trådlöst men bör har kabel till TV.
Frågor.
1, Vad bör man tänkta på gällande placering av fibermottagaren (huset är platta på mark så det går inte att komma in via källare , torpargrund mm till centrum av villan)?
2, Kabel till TV. Vi har TV apparater lite varstans i huset (vardagsrum, ovanvåningen, uterum, kök, kontor) och man kan ju inte dra till alla dessa. Lösning?
Jo, som andra har sagt så kan man dra kabel till allt, men det behöver ju inte vara enkelt eller snyggt... Att efterinstallera kabel i ett redan befintligt hus är en konst. Så tänk på att du har 90m kabel att leka med mellan uttagen (kabeln måste dras i ett stjärnnät dvs punkt-till-punkt) så om du måste gå upp på vinden, tre varv runt skorstenen, ner i ett rum och tillbaka upp på vinden i nästa, så är det typiskt inga problem. Det är ingen skillnad på 3m kabel eller 83m. Det fungerar precis likadant (tom vad gäller fördröjning).

Och att ha lite fast nätverk fungerar ju dessutom bättre ihop med ett trådlöst, det blir nämligen mycket lättare att få bra täckning om du har lite frihet i var du placerar dina trådlösa accesspunkter. De behöver ju nämligen en kabel fram till sig.

Så vad gäller placeringen så är det som andra sagt. Det är ju smartast om du kan få in allt på ett ställe, dvs både att fiber kommer in där, du har din korskopplingspanel för fast nätverk, switch till den samma osv.

Utan att veta mer om precis vad det är för utrustning som terminerar din fiber (fiber konverter eller switch med VLAN-taggade portar för exv. TV, Internet, Telefoni), vad du skall ha för tjänster, hur ditt hus ser ut, osv. osv. så är det svårt att bli mer konkret än så.
 
  • Gilla
Vaxtorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.