4 150 läst · 31 svar
4k läst
31 svar
För kort sladd till tvättmaskin
Fast att byta kabel till en apparat är oftast relativt enkelt, och svårt att misslyckas med. Det som kan strula är om det är svårt att överhuvudtaget komma åt inkopplingen.A AG A skrev:
Men bara som en varning till trådskaparen. Detta med att tvinna ihop trådar. Det blir farligt om det går någon större ström i trådarna. Det blir isåfall varmt med risk för brand. Trådarna oxiderar med tiden, det kanske verkar fungera i någon vecka eller månader. Sedan blir det dålig kontakt pga oxidering.
Många får för sig att det är OK att tvinna eftersom det finns toppskruvar typ Torix, där man tvinnar ihop trådar i en plast topp. Den där toppen är mer avancerad än den ser ut. Inne i den finns en konisk fjäder med kanter som skär in lagom i trådarna man tvinnar. Det gör att det blir en gastät koppling mellan fjäderns vassa kanter och trådarna man tvinnar. Det oxiderar inte där fjäderns kanter skär in i tråden. Så det är två helt olika saker att tvinna trådar bara med fingrarna eller med en toppklämma. Och som amatör äår det lätt att misslyckas med dessa tvinnade kopplingar.
Men numera används i huvudsak kopplingsklämmor i stil med Wago.
Och som flera varit inne på- Även med korrekta klopplingsklämmor, så måste en skarv dels vara helt skyddad i en dosa eller liknande. Det får inte gå att komma åt de enkelisolerade trådarna (en tråd med bara ett lager isolering skall man betrakta som lika "farlig" som en naken koppartråd), dessutom måste det alltid finnas dragavlastning på en lös kabel mot dess inkoppling. Drar du i kabeln så får det inte bara vara kopplingsklämmorna som skall ta upp kraften.
Hej,H hempularen skrev:Fast att byta kabel till en apparat är oftast relativt enkelt, och svårt att misslyckas med. Det som kan strula är om det är svårt att överhuvudtaget komma åt inkopplingen.
Men bara som en varning till trådskaparen. Detta med att tvinna ihop trådar. Det blir farligt om det går någon större ström i trådarna. Det blir isåfall varmt med risk för brand. Trådarna oxiderar med tiden, det kanske verkar fungera i någon vecka eller månader. Sedan blir det dålig kontakt pga oxidering.
Många får för sig att det är OK att tvinna eftersom det finns toppskruvar typ Torix, där man tvinnar ihop trådar i en plast topp. Den där toppen är mer avancerad än den ser ut. Inne i den finns en konisk fjäder med kanter som skär in lagom i trådarna man tvinnar. Det gör att det blir en gastät koppling mellan fjäderns vassa kanter och trådarna man tvinnar. Det oxiderar inte där fjäderns kanter skär in i tråden. Så det är två helt olika saker att tvinna trådar bara med fingrarna eller med en toppklämma. Och som amatör äår det lätt att misslyckas med dessa tvinnade kopplingar.
Och som flera varit inne på- Även med korrekta klopplingsklämmor, så måste en skarv dels vara helt skyddad i en dosa eller liknande. Det får inte gå att komma åt de enkelisolerade trådarna (en tråd med bara ett lager isolering skall man betrakta som lika "farlig" som en naken koppartråd), dessutom måste det alltid finnas dragavlastning på en lös kabel mot dess inkoppling. Drar du i kabeln så får det inte bara vara kopplingsklämmorna som skall ta upp kraften.
Tack för ditt svar. Jag har beställt en ny kabel till tvättmaskinen. Verkar inte vara allt för problematiskt att byta den, men som du säger så är det lite problematiskt att komma åt.
Mvh,
Så här ser sladden utA Adam IR skrev:
Ja kommer du bara åt, så är det ju svårt att misslyckas med den.
Utmärkt!A Adam IR skrev:
Jag hade börjat ett inlägg med att det troligen är särskilda kontakter och inga plintar man bara kan skruva fast kabeln i, men nu vet vi hur det är och eftersom du klokt nog skaffade en originalkabel med färdiga kontakter så slipper du risken för felkoppling eller glapp.
Se bara till att den befintliga dragavlastningen blir rätt monterad så inte kabeln kan ryckas ur maskinen.
Har inte tummen mitt i handen men det här har varit något helt nytt för mg. Har tagit en del tid och kraft att skaffa all information jag behövt.MultiMan skrev:
Utmärkt!
Jag hade börjat ett inlägg med att det troligen är särskilda kontakter och inga plintar man bara kan skruva fast kabeln i, men nu vet vi hur det är och eftersom du klokt nog skaffade en originalkabel med färdiga kontakter så slipper du risken för felkoppling eller glapp.
Se bara till att den befintliga dragavlastningen blir rätt monterad så inte kabeln kan ryckas ur maskinen.
Roligt att du nämner i dragavlastningen för det är ju där jag är nu. Kabeln som redan som berget i den redan befintliga dragavlastningen. Hur får jag lös den utan att förstöra den så jag kan använda den till min nya kabel som kommer om ett par dagar.
Dragavlastningen liknar den på bilden nedan.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 662 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 662 inlägg
Nej, även för att få ur den ur plåten den sitter i (med kabel i dvs).Centano skrev:
Om man knipsar sladden på ena sidan och använder den andra änden för att dra ur kabeln ur dragavlastningen så funkar det säkert att peta ur den med en skruvmejsel, men det går lika bra med fingrarna då....
Edit: jag har lagt 7-8 år av mitt yrkesliv på att reparera restaurangmaskiner, och det satt såna där på flertalet av maskinerna vi arbetade med....
Ingenting är svårt/omöjligt om man vet hur man gör.H hempularen skrev:Fast att byta kabel till en apparat är oftast relativt enkelt, och svårt att misslyckas med. Det som kan strula är om det är svårt att överhuvudtaget komma åt inkopplingen.
MEN, tycker du att det är en god ide' att säga att det är lätt att byta kabel på en tvättmaskin. Till en person som först tänkt förlänga kabeln genom att tvinna ihop dem?
Du måste väl ändå förstå att rekomendationen till hjälp kan skilja beroende på personens kunskap och erfarenhet.
Inget ont om dig TS. Ingen kan vara bäst på allt. Det är inte så många som har tillräcklig kunskap för ett sådant här problem.