Min sladd till tvättmaskinen är för kort.
Kan jag köpa en liten stump och tvinna ihop med sladden för att sen koppla in i sockerbitarna?

MVH,

• Elektriska kablar installerade i en väggdosa på en kaklad vägg, med lösa kabeländar och anslutningsklämmor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det korta svaret är nej.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det korta svaret är nej.
Kan jag köpa sockerbitar som jag fäster i den för korta sladden. Köpa en stump sladd och fästa båda ändarna i sockerbitarna?

Fairlane
A Adam IR skrev:
Min sladd till tvättmaskinen är för kort.
Kan jag köpa en liten stump och tvinna ihop med sladden för att sen koppla in i sockerbitarna?

MVH,
Välkommen till forumet.

Nej så kan du inte göra. Rent elektriskt skulle det fungera, men det finns ett antal problem med det.

1. Man tvinnar inte ihop två sladdar. Man kopplar lämpligen i en kopplingsklämma (det som du kallar sockerbit)
2. Kopplingen ska ske i en kopplingsdosa för att du ska ha dubbla skydd, inte fritt bakom en tvättmaskin.

En längre sladd till tvättmaskinen är en väg. En annan är att sätta en kopplingsdosa på väggen och koppla en sladd från den till dina "sockerbitar" och sen ansluta tvättmaskinen i din nya kopplingsdosa.

Och så för formalias skull, arbetet är behörighetskrävande.

D
Fairlane Fairlane skrev:
Välkommen till forumet.

Nej så kan du inte göra. Rent elektriskt skulle det fungera, men det finns ett antal problem med det.

1. Man tvinnar inte ihop två sladdar. Man kopplar lämpligen i en kopplingsklämma (det som du kallar sockerbit)
2. Kopplingen ska ske i en kopplingsdosa för att du ska ha dubbla skydd, inte fritt bakom en tvättmaskin.

En längre sladd till tvättmaskinen är en väg. En annan är att sätta en kopplingsdosa på väggen och koppla en sladd från den till dina "sockerbitar" och sen ansluta tvättmaskinen i din nya kopplingsdosa.

Jag tror att man utan behörighet får manipulera tvättmaskiner och andra apparater, inkl sladdförlängning. De ingår inte i den fasta installationen.

D datja skrev:
Jag tror att man utan behörighet får manipulera tvättmaskiner och andra apparater, inkl sladdförlängning. De ingår inte i den fasta installationen.
Det man ser på bilden är en fast installation.

Hade det varit ett uttag och en stickpropp på kabeln hade problemet varit lätt att lösa.

Ett annat problem som det pratas om ibland, är att vissa tvättmaskinstillverkare nekar garanti om man klippt sladden...

• Gilla
Conqvist och 2 till
  • Laddar…
D datja skrev:
Men det krävs behörighet för att få koppla in den i dosan...

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D
B BrokenArrow skrev:
Men det krävs behörighet för att få koppla in den i dosan...
Inte om TS har ett uttag där ovanpå dosan.

Nå, ursäkta att detta detta togs upp.

Men till TS: vore det möjligt att byta ut anslutningskabeln mot en lagom lång?

Flytta tvättmaskinen lite närmre dosan.

• Gilla
  • Haha
ibrakadabra och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Välkommen till forumet.

Tusen tack för svaret. Jag tror det blir till att köpa helt ny sladd och koppla direkt in i maskinen.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
D datja skrev:
Inte om TS har ett uttag där ovanpå dosan.

Nå, ursäkta att detta detta togs upp.

Men till TS: vore det möjligt att byta ut anslutningskabeln mot en lagom lång?
Det är nog det enklaste alternativet. Har hittat anslutningskabel från återförsäljaren som ska passa.
Kan eventuellt vara lite pilligt men borde klara av.

• Gilla
datja
  • Laddar…
Ring en elektriker.
Du känns inte stabil för detta jobb.

A Adam IR skrev:
Tusen tack för svaret. Jag tror det blir till att köpa helt ny sladd och koppla direkt in i maskinen.
Köp lite mer sladd, så knyter du bara på lite mer😀.
Nej, man varken tvinnar eller knyter ihop några sladdar. Än mindre försöker man byta sladd till maskinen.
Man ringer en elektriker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.