J jonte59 skrev:
Hej vi hade en försäljare från Energihem här igår och vi skulle få betala 220 000 för 13st 3 glasfönster och 3st altandörrar med mörkläggning i hälften av fönster-dörrar.Det var deras bästa Pvc fönster med 40 års garanti. Bestämde vi oss direkt så fick vi ner det till 190 000 för då kunde dom samtransportera med andra beställningar.
Jag börjar dock ångra mig för det gick för snabbt och det känns inte bra. Har man rätt att ångra sig? och ifall man inte får det,är priset ok eller det är för dyrt?
Dom gör allt snickeriarbete och sätter plåt utvändigt samt kör bort dom gamla fönsterna.Priset är efter rot.
Hej
Man får ju inte skriva vad som helst, så googla Energihem/ Varmthem.
Se även Facebookgruppen " Varmthem, tyck vad du vill".
Läs noga...

De har en ruta de vill att du ska kryssa i, där du avsäger dig din ångerrätt. Om jag minns rätt, är det den blanketten de fyller i när de kommer och mäter och gör själva beställningen.
Gå in och kolla bolaget och följ upp namnet i styrelsen.
Se upp !

• Gilla
jonte59
  • Laddar…
Du ska ”maila” och skriva att du ÅNGRAR avtalet. Hälsningar Konsumentvägledaren

• Gilla
jonte59 och 1 till
  • Laddar…
J jonte59 skrev:
Vi har nu ångrat köpet.Det var bara att skicka in våra uppgifter på mejl så tar dom bort köpet enligt kundtjänst..Tack för hjälpen till alla som svarat.
Hej igen.
Skicka alltid på papper och rek.
Läs vad jag skrev förut, så förstår du varför.
Bry dig inte om vad de " säger".
I rätten håller inte det. Blir ord mot ord.
Och mail är lätt trycka bort eller förfalska.

• Gilla
jonte59
  • Laddar…
A
J jonte59 skrev:
Hej vi hade en försäljare från Energihem här igår och vi skulle få betala 220 000 för 13st 3 glasfönster och 3st altandörrar med mörkläggning i hälften av fönster-dörrar.Det var deras bästa Pvc fönster med 40 års garanti. Bestämde vi oss direkt så fick vi ner det till 190 000 för då kunde dom samtransportera med andra beställningar.
Jag börjar dock ångra mig för det gick för snabbt och det känns inte bra. Har man rätt att ångra sig? och ifall man inte får det,är priset ok eller det är för dyrt?
Dom gör allt snickeriarbete och sätter plåt utvändigt samt kör bort dom gamla fönsterna.Priset är efter rot.
De sämsta affärerna man själv gjort är de under press och rabatt om snabb affär.
En bil för länge sedan blev jag pressad och var stressad själv. Ångrade mig i flera år sedan varje gång jag körde.

Skriv att du ångrar och vill avbeställa i samma mail så har du garderat dig.
Hälsningar konsumentvägledaren

• Gilla
jonte59
  • Laddar…
% #^%###%#5 skrev:
Hon försökte nog bara göra sitt jobb på bästa sätt skulle jag tro. Tänker du så om alla vars varor och tjänster du inte gillar? /:
Jag är helt på det klara att jag framstod som översittare eller nedvärderande utifrån mitt inlägg. Men jag vill förtydliga att mitt bemötande alltid är med respekt för individen och hens arbetsuppgift.

I det här fallet blev det påträngande trots att jag var väldigt artig och tydlig. När hon fattade att jag inte ville ha fönster så började hon snegla på uthuset och frågade om jag inte var rädd för de nya energilagarna och att solceller på taket vore något. Hon gav sig verkligen inte fast jag bad henne att gå. Det var då jag stängde dörren.

Mot bakgrund av hennes bemötande och det hon sa så var det inga större problem att dra slutsatsen att det är ett pajas-företag. Argumenten var rent av bedrövliga.

Tillägg: jag älskar solceller och solvärme. Så att jag inte gillar hens varor är ditt antagande. Visst hade jag gärna satt in nya fönster för att slippa måla de gamla, men att jag skulle kunna spara pengar på att byta är ren lögn. Det går aldrig att räkna hem med den låga energiförbrukningen jag har. Inte ens utifrån mjuka värden då jag inte upplever att vi har något oönskat drag från de befintliga fönsterna.

• Gilla
garvin och 3 till
  • Laddar…
G Goran177 skrev:
Som någon tidigare säger så låter det VÄLDIGT dyrt, skulle säga att pvc fönster ink standard montage så ska du räkna med det kostar ca 7-8000 kr st ex moms, så alltså max 10000 ink moms, sen ska ju rotavdraget bort från det
Ja du bör definitivt försöka komma ur detta avtal
ROT får du aldrig på material, bara på arbetskostnader.

L larka742 skrev:
Ska vara 14 dagars ångerrätt. Dock om de nu påbörjat nåt är det en sak, men de lär inte gjort så mycket på en knapp dag liksom...

Om kunden ångrar distansköpet | För företagare | Konsumentverket

När du säljer varor eller tjänster på distans till konsument,
till exempel via nätet, genom telefonförsäljning
eller hembesök är du skyldig att lämna 14 dagars ångerrätt.
Har de påbörjat något, t ex projektering eller planering, inom de 14 dagarna är det på egen risk. Ångerrätten vid distansköp kommer de inte undan.

• Gilla
snartjul
  • Laddar…
A
B Bengt Svejdur skrev:
Nja, i teorin kanske. Men inte i... ;)

J jonte59 skrev:
Du kan inte köpa fönster för 200 000kr på impuls. Du ska absolut ta in flera offerter från företag du känner till o litar på. Fråga kollegor och vänner om referenser. Titta på olika märken och jämför. Fundera sedan på vad du vill ha för fönster.
Vilket U-värde vill du ha? Lågt är bra men kostar ofta mer än du sparar. Ska de ha ventiler och behöver de vara öppningsbara? Fasta fönster kostar nästa hälften så mycket som öppningsbara. Där kan man spara många tusenlappar.
Vilken färg och stil vill du ha på fönstren? Spröjs?
Finns mycket att ta ställning till. De ska dock sitta där i många år.

• Gilla
jonte59 och 2 till
  • Laddar…
B Bengt Svejdur skrev:
Vet det mycket väl, men arbetskostnaden är ju ca 50 % av kostnaden vid rena standard fönster

F fusion skrev:
Energihem, är inte det samma klantar som drev Varmt Hem ? 40 års garanti , vad är den värd när det blir konkurs....
Jo, det var därför jag skrev ovan,,,googla på både Energihem och Varmthem, läs historik. Undersök företaget, så ni inte går på samma blåsning som vi andra vid deras senaste konkurs. Och inte bara google, kolla på Facebook...finns grupp där.

J jonte59 skrev:
Köp inte PVC-fönster!!!!

• Gilla
  • Älska
lynx_se och 4 till
  • Laddar…
N
I länken ovan, bl a detta:
Gamla fönster jämfört med nya
Hur står sig då gamla fönster i förhållande till nya? Vid Lunds Tekniska Högskola genomfördes ett forskningsprojekt under 1998 där man jämförde tre olika fönster avseende dess U-värde. Det första (I) var ett 1880-talsfönster med enkla ytterbågar och lösa innerbågar, det andra (II) var ett kopplat 1930-talsfönster. Dessa jämfördes med ett enluftsfönster (III) från 1980-talet bestående av ett isolerpaket med tre rutor och luftspalter. De båda gamla fönstren var orenoverade, saknade tätningslister, hade dålig passning mellan båge och karm och bortfallet kitt. Man gjorde först en mätserie i detta utgångsskick i en värmelåda. Därefter renoverades de båda äldre fönstren och försågs med nya tätningslister. En ny mätserie gjordes. Beräkning av resultatet gav följande U-värden:

Åtgärd 1880 1930 1982
Befintligt skick 2.44 2.56 1.83
Renoverat 2.07 2.26

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.