Det finns ett fult ”knep” vissa dörrförsäljare tar till, som kan vara bra för er att känna till.

De knackar på och försöker såklart sälja in sin produkt lite lätt, men de bokar in ett möte då ni ska få mer info eller se produkter eller liknande. När ni sedan ingår avtal på detta möte gäller inte distansköpslagen, eftersom det var ett inbokat möte och inte en dörrförsäljare.

Åtminstone jag blev överraskad när jag fick reda på det. Man tycker ju att det borde gå som ”dörrförsäljning” ändå.

Detta är info jag fick för flera år sedan (av en som var ganska insatt i att kränga saker i dörr med fula metoder), så det kanske har ändrats.

Nappa aldrig på erbjudandet utan att fundera över natten. Särskilt när det är så stor summa. Och ta alltid fler offerter om du är minsta osäker på kostnaden.

Såg att det löst sig för TS, jätteskönt.

• Gilla
  • Wow
Kung Louie och 8 till
  • Laddar…
Kräv att få skriftligt att avtalet skall anuleras.

• Gilla
jonte59
  • Laddar…
J jonte59 skrev:
Hej vi hade en försäljare från Energihem här igår och vi skulle få betala 220 000 för 13st 3 glasfönster och 3st altandörrar med mörkläggning i hälften av fönster-dörrar.Det var deras bästa Pvc fönster med 40 års garanti. Bestämde vi oss direkt så fick vi ner det till 190 000 för då kunde dom samtransportera med andra beställningar.
Jag börjar dock ångra mig för det gick för snabbt och det känns inte bra. Har man rätt att ångra sig? och ifall man inte får det,är priset ok eller det är för dyrt?
Dom gör allt snickeriarbete och sätter plåt utvändigt samt kör bort dom gamla fönsterna.Priset är efter rot.
Ett tips är att kolla omdömen på trustpilot och Google. I det här fallet helt bedrövligt.

• Gilla
jonte59 och 1 till
  • Laddar…
Energihem, är inte det samma klantar som drev Varmt Hem ? 40 års garanti , vad är den värd när det blir konkurs....

• Gilla
lynx_se och 5 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Har du inte avtalat bort ångerrätten i kontraktet har du 14 dagars ångerrätt enligt distansavtalslagen
Den är icke disponibel så går inte att avtala bort. Och att säga upp ett avtal inom 24h får anses om rimlig tidsfrist för att de inte ska hinna börja

• Gilla
bHANS och 1 till
  • Laddar…
Nanny Fine
D eidlert skrev:
Det finns ett fult ”knep” vissa dörrförsäljare tar till, som kan vara bra för er att känna till.

De knackar på och försöker såklart sälja in sin produkt lite lätt, men de bokar in ett möte då ni ska få mer info eller se produkter eller liknande. När ni sedan ingår avtal på detta möte gäller inte distansköpslagen, eftersom det var ett inbokat möte och inte en dörrförsäljare.

Åtminstone jag blev överraskad när jag fick reda på det. Man tycker ju att det borde gå som ”dörrförsäljning” ändå.

Detta är info jag fick för flera år sedan (av en som var ganska insatt i att kränga saker i dörr med fula metoder), så det kanske har ändrats.

Nappa aldrig på erbjudandet utan att fundera över natten. Särskilt när det är så stor summa. Och ta alltid fler offerter om du är minsta osäker på kostnaden.

Såg att det löst sig för TS, jätteskönt.
Tidsbokat eller inte spelar ingen roll.
Tex alla fastighetsmäklare bokar tid o besöker dig hemma, men man har ändå alltid 14 dagars ångerrätt (om man inte avsagt sig den)

• Gilla
jonte59 och 1 till
  • Laddar…
Nanny Fine
Niklasloow Niklasloow skrev:
Den är icke disponibel så går inte att avtala bort. Och att säga upp ett avtal inom 24h får anses om rimlig tidsfrist för att de inte ska hinna börja
Ångerrätten går visst att avtala bort.

• Gilla
searayn och 1 till
  • Laddar…
Som någon tidigare säger så låter det VÄLDIGT dyrt, skulle säga att pvc fönster ink standard montage så ska du räkna med det kostar ca 7-8000 kr st ex moms, så alltså max 10000 ink moms, sen ska ju rotavdraget bort från det
Ja du bör definitivt försöka komma ur detta avtal

• Gilla
jonte59 och 1 till
  • Laddar…
N
Skicka rekommenderat brev. Satsa på att renovera de befintliga fönstren. Snyggare och sänker inte värdet på bostaden.

• Gilla
jonte59 och 2 till
  • Laddar…
O Oxymoron skrev:
Varifrån?
Sparfönster.se. Ingår i Inwido-koncernen (Elitfönster etc.) och tillverkas i en av deras fabriker i Baltikum.

E
Köp inget av detta företag! Gör en enkel sökning innan köp är ett tips

• Gilla
jonte59
  • Laddar…
  • Gilla
bHANS
  • Laddar…
J jonte59 skrev:
Tack för alla era snabba svar.Det står i avtalet ser jag nu att vi har 14 dagars ångerrätt.Era inputs har varit värdefulla och jag skall genast ringa och ångra mig.
Gör det även skriftligt så ni har en kopia.

Nanny Fine
Niklasloow Niklasloow skrev:
Nej alla krav (kring ångerrätten) som har negativ effekter mot kunden har ingen juridisk möjlighet att verkställas.

Källa: [länk]

Dock har ångerrätten lite motkrav, som tex att det är en tillverkingsvara som börjat tillverkats.
Du skrev att ångerrätten inte går att avtala bort. Det ärende du länkar till styrker inte ditt generella påstående, utan hänvisar till ett specifikt fall.

Ångerrätten GÅR att avtala bort. Om du tex beställer en tjänst, så kan man avtala att utförandet av tjänsten ska påbörjas direkt och därmed avtala bort ångerrätten. Läs Distansavtalslagen paragraf 11:1.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Dom var här och knackade på också. Vilka förbannade pajaser! :mad: De försökte kränga på mig nya fönster också utan någon som helst kunskap i området. Jag förklarade upprepade gånger att jag inte var intresserad. Men hon fortsatte.

När jag ledsnade började jag ställa motfrågor som hon inte kunde besvara till värmeenergi, negativa effekter på ventilation och hur hon menade att vår energiförbrukning med de nya fönstren skulle kunna räknas in då vi redan har en väldigt låg förbrukning..

Till slut, efter ett otroligt artigt bemötande från mig, så stängde jag dörren i ansiktet på henne.
Hon försökte nog bara göra sitt jobb på bästa sätt skulle jag tro. Tänker du så om alla vars varor och tjänster du inte gillar? /:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.