Visa bilaga 633518

Ja okej då antar jag det vettigaste är att göra som Useless skrev då och sätta fast fönster, ha fall på fönsternischen och sen ett draperi eller liknande för att slippa det värsta stänket.

Hade nog föredragit ett PVC-fönster med den lösningen men det vet jag inte ens om Outline/Elitfönster har dock.
 
  • Skärmdump av byggregler med krav och rekommendationer för placering av fönster i våtutrymmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
olabroberg olabroberg skrev:
Ja okej då antar jag det vettigaste är att göra som Useless skrev då och sätta fast fönster, ha fall på fönsternischen och sen ett draperi eller liknande för att slippa det värsta stänket.
Går det inte att använda en U-dusch?
Då sitter ju båda duschdörrarna på samma väg och fönstret hamnar på utsidan av duschdörrarna.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Går det inte att använda en U-dusch?
Då sitter ju båda duschdörrarna på samma väg och fönstret hamnar på utsidan av duschdörrarna.
Tror det kan bli lite tajt faktiskt, sen är jag inte alls förtjust i såna eller duschkabiner.
Tar nog hellre mina chanser med Useless lösning isåfall :D
 
Jag har iaf bytt fönstret till ett PVC. Mattan ligger sitter på fönstersmygen. O sedan har vi silikon mot fönsterram o smyg.
 
C Cortous skrev:
Jag har iaf bytt fönstret till ett PVC. Mattan ligger sitter på fönstersmygen. O sedan har vi silikon mot fönsterram o smyg.
Du har inte lust o skjuta av en bild på det? :)
 
Ett pvc fönster torde väl vara enklast.........Sambons päron har ett fönster som mer eller mindre är i duschen. Lite mer mot motstående vägg dock men i vilket fall som helst. Det är ett träfönster från när huset byggdes 1975 typ och visst, det ser tråkigt ut. Ommålat en gång tror jag. Men nån direkt katastrof är det inte. Det blir ju fuktigt såklart och färgen påverkas men är det välventilerat i övrigt så torkar det ju.
 
S Stefan1972 skrev:
Ett pvc fönster torde väl vara enklast.........Sambons päron har ett fönster som mer eller mindre är i duschen. Lite mer mot motstående vägg dock men i vilket fall som helst. Det är ett träfönster från när huset byggdes 1975 typ och visst, det ser tråkigt ut. Ommålat en gång tror jag. Men nån direkt katastrof är det inte. Det blir ju fuktigt såklart och färgen påverkas men är det välventilerat i övrigt så torkar det ju.
Jo exakt.
Jag vet inte riktigt vart den stora risken ligger. Är det att fönstret ruttnar upp eller att det kryper in fukt i väggen.

Men oavsett. Just nu lutar jag åt lösningen med ett fast PVC-fönster och sen eventuellt nått huckle man kan dra för som lite extra skydd.
Problemet blir väl att hitta ett PVC-fönster som är, till utseendet, likt Outlines fasta fönster.
 
Enklast och billigast: en rullgardin anpassad för dusch/badrum
 
Fast allt beror ju på vad man vill skydda? Hela fönstret mot direktsprut av vatten? Sällan nåt som händer med fasta duschar antar jag? Fukten i sig tar sig ju innanför såna skydd också.
 
BirgitS
olabroberg olabroberg skrev:
Jag vet inte riktigt vart den stora risken ligger. Är det att fönstret ruttnar upp eller att det kryper in fukt i väggen.
Försäkringsbolagen är nog mest oroade för att det blir fukt inne i väggen för det kan bli väldigt dyra skador innan det upptäcks.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.