H Hasse C skrev:
Vet att du låst planlösningen. Jag hade bytt plats på dusch och bad. Då minskar risk för stänk på fönstret. Dessutom är det trevligt att logga i badet och titta ut genom ett öppet fönster (lite beroende av hur det ser ut utanför såklart)
Snedtak där badet är så därför blev det så för jag hade oxå gärna haft det så
 
  • Gilla
Hasse C
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Hm..... Lär ju vara en källa till mögel! Räcker att du någon gång drar upp rullgardinen då den är lite fuktig för att den ska bli full av härliga svarta prickar och lukta underbart :thinking:
Inte bara det men en av orsaken att vi behåller fönstret är för att nyttja ljuset. Om vi sätter en rullgardin blir det nog att man aldrig tar upp den
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det blir en riskkonstruktion i vilket fall och golvläggaren lär vilja skriva en avvikelserapport där hen frånskriver sig ansvar.

Händer något så får du alltså inte hjälp av ditt försäkringsbolag eller från golvläggaren.

Åter till frågan. :rofl: Du borde få ett bättre fäste med mattan mot ett pvc fönster. Men jag anser fortfarande att du måste skydda fönstret mot vattenbegjutning. Riskerna är alldeles för stora om någon händer.
Ett fönster sitter monterat med en spalt runt om. Det innebär också att det rör sig lite.

Vad är det för storlek på fönstret och hur högt från golv?
Fönstret är ett 12x13 fönster sitter 800mm från golvet o ca 90mm från väggen
 
Är planen för dubbelduschen också låst eller går det att ändra på? Med endast en dusch, den högra, borde ju risken minska för att alltför mycket vatten hamnar i fönstret.
 
C Cortous skrev:
Fönstret är ett 12x13 fönster sitter 800mm från golvet o ca 90mm från väggen
Ok. Då kommer fönstret garanterat bli utsatt för vattenbegjutning. Tänk dig skjutdörrar till en garderob. En skena på golvet och en i taket. En glasskiva som du drar fram framför fönstret när ni ska duscha eller bada. Problemet blir att komma åt att göra rent på baksidan. Då måste du lyfta bort skivan.

Kan en lösning vara att flytta dörren?
Kan en lösning vara att ha kommoden mot sneväggen eller slår man i skallen?

Det blir en risk att ha duschen så nära fönstret. Sen kan man givetvis fundera på hur ofta ni kommer vara 2 som duschar samtidigt?

Jag tror på den vikbara duschväggen jag länkade till tidigare. Men helst borde du tänka om enligt min mening. Handdukstorken borde lika gärna kunna byta plats?
 
Tänkte att jag bumpar denna tråden istället för att skapa en ny då jag sitter med exakt samma problem.

Hur jag än gör så kommer fönstret hamna mitt i duschen. Det går liksom inte att göra något åt.
Eftersom det inte verkar rekommenderat att ha fönster i den våtzonen, oavsett material på fönstret, så hade jag en idé;

Skulle man inte kunna riva ut hela fönstret och istället mura upp med glasblock?
 
Jag har funderat på en variant, som jag dock inte byggt. Om man behåller ett normalt öppningsbart fönster men adderar en silikon monterad glasskiva i tätskiktet. Fönstret måste vara öppningsbart utifrån och det uppfyller inga standarder. Men det borde bli en bra lösning.
 
A
olabroberg olabroberg skrev:
Tänkte att jag bumpar denna tråden istället för att skapa en ny då jag sitter med exakt samma problem.

Hur jag än gör så kommer fönstret hamna mitt i duschen. Det går liksom inte att göra något åt.
Eftersom det inte verkar rekommenderat att ha fönster i den våtzonen, oavsett material på fönstret, så hade jag en idé;

Skulle man inte kunna riva ut hela fönstret och istället mura upp med glasblock?
Hur ansluter du tätskiktet så att du får det tätt?Annars är det väl inte så dumt.
 
Scouten skrev:
Hur ansluter du tätskiktet så att du får det tätt?Annars är det väl inte så dumt.
Nej jag har ingen aning. Vet faktiskt inte ens hur man går tillväga när man sätter tätskikt :).

Jag förstod det som att ett av problemen med att ha ett fönster där skulle vara att det vill röra på sig pga temperaturförändringar och annat och att det då skulle vara problem att få det tätt.

Antog då att det skulle vara enklare att få det tätt om man murar upp glasblock.

Men jag spånar bara.
 
Jag tänker mig att man limmar glasskivan mot tätskiktet med silikon.
 
olabroberg olabroberg skrev:
Tänkte att jag bumpar denna tråden istället för att skapa en ny då jag sitter med exakt samma problem.

Hur jag än gör så kommer fönstret hamna mitt i duschen. Det går liksom inte att göra något åt.
Eftersom det inte verkar rekommenderat att ha fönster i den våtzonen, oavsett material på fönstret, så hade jag en idé;

Skulle man inte kunna riva ut hela fönstret och istället mura upp med glasblock?

Det borde finnas enklare sätt att hindra att man sprutar vatten mot fönstret?
Ett draperi fäst uppe vid taket?
En glasskiva lite större än fönsternischen? Den behöver inte limmas fast för att stoppa vattenstänk.
 
useless useless skrev:
Det borde finnas enklare sätt att hindra att man sprutar vatten mot fönstret?
Ett draperi fäst uppe vid taket?
En glasskiva lite större än fönsternischen? Den behöver inte limmas fast för att stoppa vattenstänk.
Jo det finns säkert många bra lösningar.
Grejen är den att jag ska byta fönster inom snar framtid och därför klurade jag lite på ifall man inte skulle strunta i det fönstret och istället sätta glasblock.
Inte för det kanske blir direkt billigare utan för att jag inbillar mig att det är lättare att få det tätt.

Nått öppningsbart fönster känner jag inte heller behov av då jag har FTX samt att det fönstret som sitter där idag har jag nog öppnat max 1 gång/år. :D
 
Rickard.
Enklast är alltid att ta bort fönstret.

Vattenstänk är bara en sak men duschar man nära blir det mycket kondens på vintrarna som kan ställa till besvär.
 
Vad ska du ha för ytskikt? Matta eller keramik?
Byt fönstret till ett fast fönster. I nischen sätter du tätskikt ut mot fönsterkarmen. Om botten på nischen lutar lite inåt blir det ännu bättre. Sen hänger du ett draperi framför så man inte spolar vatten där.
 
useless useless skrev:
Vad ska du ha för ytskikt? Matta eller keramik?
Byt fönstret till ett fast fönster. I nischen sätter du tätskikt ut mot fönsterkarmen. Om botten på nischen lutar lite inåt blir det ännu bättre.
Detta är väldigt mycket i planeringsstadiet men tanken är väl våtrumsmatta på golv och kaklade väggar.

Jag tänker ju att om man kan sätta glasblock så de livar med väggen på insidan så borde det ju knappt gå att få det tätare samtidigt som man behåller ljusinsläppet?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.