32 266 läst · 290 svar
32k läst
290 svar
Följ med i badrumsrenoveringen
Isolera mer.
Nu handlar det ju inte om att bila ur hela grundkonstruktionen, i ditt fall en liten yta som knappast kommer påverka den övriga konstruktionen. Det dom behöver göra är att bryta köldbryggan och den kapilära kraften under ifrån och från sidorna. Det löser man genom att bila ur plattan. Grusa och isolera. Sen om dom väljer att isolera med 30cm standard p100 cellplast eller med ngt som håller ett bättre isolvärde är upp till dom, det kan ju vara berg 10cm under plattan.M Mjärn skrev:
Här bilade jag ut 25m2 av 40m2, grusade och isolerade. Har för mig det blev ca 20cm grus, och 25cm isolering. 50mm 300skiva i botten och 2st 100mm standard cellplast. Ett jävla jobb men det blev skönt om fötterna 
Här bilade jag ut 25m2 av 40m2, grusade och isolerade. Har för mig det blev ca 20cm grus, och 25cm isolering. 50mm 300skiva i botten och 2st 100mm standard cellplast. Ett jävla jobb men det blev skönt om fötterna 
Okej han sa iallafall att man absolut inte ska bila bort grundplattan. Svårt för mig att säga emot det. Jag vet inte vad jag ska säga för att få dem att göra det.F Fjonken skrev:Nu handlar det ju inte om att bila ur hela grundkonstruktionen, i ditt fall en liten yta som knappast kommer påverka den övriga konstruktionen. Det dom behöver göra är att bryta köldbryggan och den kapilära kraften under ifrån och från sidorna. Det löser man genom att bila ur plattan. Grusa och isolera. Sen om dom väljer att isolera med 30cm standard p100 cellplast eller med ngt som håller ett bättre isolvärde är upp till dom, det kan ju vara berg 10cm under plattan.
Jag fröstår att många tycker att det är konstigt alltihopa. Jag tackar för era inputs. Min granne har ett likadant hus som jag och de har gjort exakt samma som min firma ska göra. Och grannen har sagt att det inte kostar för mycket för honom och han är nöjd med golvvärmen. Så vi kan släppa diskussionen om golvvärmen nu. Jag kommer bara må dåligt om jag går runt och tänker mer på den biten och samtidigt veta att jag inte kan påverkaF Fjonken skrev:
Nackdelen med att publicera hela renoveringen på ett forum. Du kommer få feedback på varje steg som kommer skapa huvudbryM Mjärn skrev:Jag fröstår att många tycker att det är konstigt alltihopa. Jag tackar för era inputs. Min granne har ett likadant hus som jag och de har gjort exakt samma som min firma ska göra. Och grannen har sagt att det inte kostar för mycket för honom och han är nöjd med golvvärmen. Så vi kan släppa diskussionen om golvvärmen nu. Jag kommer bara må dåligt om jag går runt och tänker mer på den biten och samtidigt veta att jag inte kan påverka![]()
Ja haha. Men jag är tacksam för det! Är värdefull information att få, men visst skapar det viss huvudbry om min firma säger emot människor i tråden. Men någonstans får jag lita på firman jag valt. Arbetsledaren utstrålar iallafall kunskap, så jag får helt enkelt släppa oron kring isoleringen och hoppas att det blir bra. Annars kommer all energi gå åt att tänka på något som inte kommer ändras ändå.S Sthlm_ skrev:
.
Haka inte upp dig på isoleringstjockleken för du verkar vara medveten om den ökade driftskostnaden, i renoveringar måste man allt som oftast kompromissa så det dina hantverkare gör är ingett ovanligt när det kommer till isoleringen..M Mjärn skrev:Ja haha. Men jag är tacksam för det! Är värdefull information att få, men visst skapar det viss huvudbry om min firma säger emot människor i tråden. Men någonstans får jag lita på firman jag valt. Arbetsledaren utstrålar iallafall kunskap, så jag får helt enkelt släppa oron kring isoleringen och hoppas att det blir bra. Annars kommer all energi gå åt att tänka på något som inte kommer ändras ändå.
Problemet enligt mej är TS får betala i all framtid med högre uppvärmningskostnad av golvvärmen för att byggaren vill spara tid, material och i slutändan, pengar. Sedan kan det kanske vara svårt att få ändring på detta eftersom tjockleken på isoleringen inte verkar vara specad i offerten.R Rejäl skrev:
Möjligt. Om jag lider av kostnaden så får jag helt enkelt stänga av golvvärmen och lägga en snygg matta på golvet på vintrarna. Jag släpper detta nu. Men tack för omtanken och rådenjanwide skrev:
Men lite såhär får man se det det är många som har förklarat och upplyst TS om detta, han gör ett medvetet val men ändå så fortsätter folk att drälla in med kommentarer kring TS val…janwide skrev:
Det är väl ändå hans val och ingen annans!