Tur att man inte jobbar med badrumsrenoveringar. Det måste vara rätt stressande att få sitt arbete dagligen upplagt i ett nätforum med uppmaningen att alla ska försöka hitta fel på det. Hur många av oss som har helt andra jobb skulle vilja arbeta under de förutsättningarna?

• Gilla
  • Haha
Christer G.V. och 12 till
  • Laddar…
Eller så är det motiverande? Har man rent mjöl i påsen så borde det väl vara så. Det är nog ungefär så som en skribent känner sig som publicerar texter. Man får vara noggrann helt enkelt så att det inte finns så mycket att klaga på.

• Gilla
Bujin och 2 till
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Tur att man inte jobbar med badrumsrenoveringar. Det måste vara rätt stressande att få sitt arbete dagligen upplagt i ett nätforum med uppmaningen att alla ska försöka hitta fel på det. Hur många av oss som har helt andra jobb skulle vilja arbeta under de förutsättningarna?
Kom igen. Jag är helt okunnig och man läser ständigt om saker som blir fel i badrum. Därför är det bra att få hjälp här. Det är ju bara om det är uppenbara fel som jag är ute efter. Snickarna är säkert hur duktiga som helst.

• Gilla
JohnFr och 3 till
  • Laddar…
Tomture61
Är ingen expert men rörskarvar på vatten i en vägg är inte ok .
Om det är hårdlött 🤔

H
M Mjärn skrev:
Kom igen. Jag är helt okunnig och man läser ständigt om saker som blir fel i badrum. Därför är det bra att få hjälp här. Det är ju bara om det är uppenbara fel som jag är ute efter. Snickarna är säkert hur duktiga som helst.
Gå in på t.ex. BKR.se och läs branschreglerna. Det tar lite tid men det är det värt. Det gjorde vi av 2 orsaker, dels ha lite koll på att de gjorde rätt men också för att förstå vad hantverkarna pratade om vilket visade sig vara guld värt. Vi hade en bra dialog och vi förstod varandra vilket gjorde att allt flöt friktionsfritt.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om det är hårdlött 🤔
TS har ju skrivit att de ska bytas till PEX.

Tomture61
useless useless skrev:
TS har ju skrivit att de ska bytas till PEX.
PEX är rör i plast .

PEX är rör i plast .
Ja, jag trodde ditt tidigare inlägg avsåg kopparrören som syns i väggen. Enligt TS ska de bytas ut och då får vi utgå ifrån att det blir på ett godkänt sätt utan inbyggda skarvar.

Om det är hårdlött 🤔
Ska ha pex-rör så det är lungt

Tomture61
M Mjärn skrev:
Ska ha pex-rör så det är lungt
Vet ej vad du har för grund i ditt hus .
Själv har jag betongplatta så alla kall / varmvattenrör utgår från ett ställe i huset .
Det är PEX RiR dvs har ett ställe som är inspekterbart med ett skvallerrör .
Inga skarvar ngn stans som inte är inspekterbara .

Bra regel ang säkert vatten , fick själv god användning av just detta . En mutter till en koppling blev spräckt vid installationen , 15 år senare blev vi fundersamma över varför det droppade vatten vid en anslutning i badrummet .
Vattnet droppade ned i yttre röret på PEX ,15 år senare letade det sig ut i den lägre anslutningen i badrummet 🙄

M Mjärn skrev:
Okej. Det är en jättestor firma som ska göra jobbet. Jag gissar att de har koll på detta och bara fixar det. Eller bör man ligga på och tala om att detta är ett önskemål?
Va inte naiv bara och tro att bara för att det är hantverkare så blir det rätt, har ofta fått säga att de är inte där för att tänka, då blir det fel.
Utan var som en igel på dem och hela tiden bevaka. Annars kan det bli genväg efter genväg.

S Skräddarnsvägg skrev:
Va inte naiv bara och tro att bara för att det är hantverkare så blir det rätt, har ofta fått säga att de är inte där för att tänka, då blir det fel.
Utan var som en igel på dem och hela tiden bevaka. Annars kan det bli genväg efter genväg.
Därför lägger jag upp bilder här så att folk som kan mer än mig kan hjälpa mig att ha ett öga på processen

Trodde att de skulle bila idag men snickarn gjorde annat. Men det spelar ju ingen roll. Reglade lite i tak och ingång.

• Rum under renovering med isolering, reglar i taket och verktygslåda på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plasttäckt regelverk under byggnation i hemmet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
Som röris ska det bli intressant att se hur dom löser vattnet skarvfritt. Vad är det för rum bakom alla vattenrör? Ser att det fördelas även dit och måste bytas också
Tyvärr är det inte alltid det går att lösa skarvfritt...

• Gilla
Tomture61
  • Laddar…
M _Mannen skrev:
Som röris ska det bli intressant att se hur dom löser vattnet skarvfritt. Vad är det för rum bakom alla vattenrör? Ser att det fördelas även dit och måste bytas också
Tyvärr är det inte alltid det går att lösa skarvfritt...
Det ska vara pex-system så det behövs inga skarvar. Kommer sättas ett fördelarskåp. Rummet på andra sidan är tvättstuga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.