S
1. Uppenbart har städningen varit otillräcklig. Att gå igenom hela lägenheten med extrem noggrannhet för att hitta fler platser med dålig städning är mer jobb än det är värt. Därav en ganska kort lista.

2. Att hitta en professionell städfirma på "jourtid" för att städa en lägenhet är dyrt. Det är faktiskt inte speciellt dyrt med 2500 kr.

3. Kontraktet har ovanligt låga krav på flyttstädningen. Det är under all kritik att inte kunna leva upp till det. En normal flyttstädning tar enligt hyresgästföreningen 6 till 8 timmar. Detta torde vara en mindre lägenhet, men jag tvivlar på att TS lagt en fjärdedel av det.
 
  • Gilla
Blueztar och 6 till
  • Laddar…
C
Dessutom står ingenting om påföljden om nivån på rengöringen inte är till upplåtarens belåtenhet.
Skulle vilja påstå att hyresvärden inte har något att hämta här.
 
  • Gilla
vcx och 6 till
  • Laddar…
Nja. P. 19 talar ju trots allt om att lägenheten ska vara tillgänglig för nästa hyresgäst vid lunch utflyttningsdagen. Utifrån det kan man ju sluta sig till att eventuell reststädning måste ske skyndsamt och till jourpris.

Jag tror väl egentligen också att det blir svårt och stökigt för uthyraren att vinna det här, men sannolikt finns liknande fall att gräva fram. Kombinationen dålig städning, studenter och viljan att testa gränser gör mig nästan säker på att det finns gott om liknande fall, om än mest från första instans.

Risken man löper för att vägra betala är monetärt rätt liten. Går det till rättegång blir det småmål, vilket innebär att en förlust max kan ge att motparten får ersättning för någon enstaka timme för juridiskt biträde utöver det tvistiga beloppet.

Själv kan du å andra sidan också max få någon timmes ombudskostnad ersatt. Kanske känner du någon juriststudent som skulle hjälpa dig för att det är kul, kanske kan du företräda dig själv. Annars kan du alltid ge upp och betala den dag det kommer en domstolsstämning. Innan dess riskerar du just ingenting så länge du bestrider alla krav.
 
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nja. P. 19 talar ju trots allt om att lägenheten ska vara tillgänglig för nästa hyresgäst vid lunch utflyttningsdagen. Utifrån det kan man ju sluta sig till att eventuell reststädning måste ske skyndsamt och till jourpris.
Man måste ju inte flytta ut samma dag som någon annan ska flytta in, det kunde man ju gjort innan dess.
Sen tycker jag att den punkten verkar bara gälla om man flyttat ut måndagen efter helg.

Skit samma, i mitt badrum blir det dammigt/smutsigt av sig själv utan att man ens varit där på flera dar..
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
D Dilato skrev:
jag [tycker] att den punkten verkar bara gälla om man flyttat ut måndagen efter helg.
Ja, men meningarna i den kan nog läsas oberoende av varandra och det borde rimligen vara två olika punkter. Att det bara skulle finnas en inflyttningstid om inflyttningsdagen blir förskjuten verkar osannolikt.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
P
Tycker det låter att vara satt i system på många studentboenden.. man letar på nåt att gnälla på , vilket det i dom flesta fall finns även när det varit flyttstäd av firma på plats redan så hittas även då anmärkningar och räkningar skickas ut mer eller mindre systematiskt. kompisen fick till och med bilder som inte ens var från rätt lägenhet mailade.. med smuts kvar som "bevis"
Bestrid
Vill man samla lite bevis så googlar man på om ev ny hyresgäst ens flyttat in , då det ju är krav från skatteverket att skriva sig där man bor.. Ofta är det ju lite halvtomt över sommaren i många studentlägenheter och inte sällan så är det inte ens omstädat innan nästa flyttar in.. ens i dom fall där det faktiskt har flyttat in ny hyresgäst.. Vad detta spelar för roll?
Ja jour flyttstäd om det inte ens har gjorts en flyttstäd utan man bara fakturerar för flyttstäd under jourtid men samma smuts fanns kvar i lägenheten när nästa hyresgäst flyttar in så blir det rätt tydligt fusk.. och hittepå faktura

Sen kan man ju verkligen ifrågasätta om det verkligen behövs en komplett ny flyttstäd när en trasa och 5 min löser anmärkningarna

Bestrid skiten som felaktigt och se om dom ens tänker tanken på att driva det vidare, jag tvivlar och tror dom sänder ut dessa i stor omfattning till alla som flyttar ut och hoppas på att folk betalar utan att bråka
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
då det ju är krav från skatteverket att skriva sig där man bor.
Sanning med modifikation.
Jag har bott på studieorten utan att vara skriven på den adressen, detta är godkänt av Skatteverket efter utredning. Under hela utbildningstiden så åkte jag hem på fredagen (lunchtid) (4h restid uppdelad på tre bussar) och jobbade varje fredagskväll (17-23, ledare på ungdomsgård).
 
Googlade på SGS studentbostäder och recensionerna från hyresgäster var inte nådiga, flera har tagit upp dessa krav om "bristfällig städning" trots att de lämnat rummen i bättre skick än när de fått dem.
Verkar som att SGS sätter i system att debitera för dålig städning för att klämma sina hyresgäster på lite extrapengar när de lämnar.
Ett oseriöst företag i så fall som bör uppmärksammas för tvivelaktiga metoder.
Säger som andra skrivit till TS, bestrid!
 
  • Gilla
vcx och 7 till
  • Laddar…
S
Varför skall TS bestrida när han mer eller mindre erkänt att han inte städat väl på de aktuella platserna? Det han ifrågasätter är bara den höga timpengen.

Situationen hade varit helt annorlunda om han hävdat att han hade gjort en perfekt städning.
 
  • Gilla
Namnethär och 2 till
  • Laddar…
K
Har TS städar öht är ju frågan. Dvs finns saklig grund för bestridan
 
S STB skrev:
Varför skall TS bestrida när han mer eller mindre erkänt att han inte städat väl på de aktuella platserna? Det han ifrågasätter är bara den höga timpengen.

Situationen hade varit helt annorlunda om han hävdat att han hade gjort en perfekt städning.
För att man borde få en chans att göra om istället för en räkning direkt...
 
  • Gilla
  • Haha
Namnethär och 3 till
  • Laddar…
När jag studerade för 30 år sedan åkte jag på samma sak, men då var det enda klagomålet att fönstrena inte var ordentligt rengjorda. Det var inte fönsterglaset det handlade om utan de underkände att jag inte hade torkat av fönsterramen (alltså sidorna på utsidan av fönstret) när jag tvättade fönstren. Detta var i en kommunägd lägenhet på studentorten, så det var nog inte direkt kopplat till studenter.

Det var bara att bita i det sura äpplet och ta kostnaden då jag flyttat 130 mil bort och dessutom var utomlands på semester när räkningen kom....
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
”Fakturan bestrides i sin helhet” kan räcka.
TS kan ju lika gärna formulera sin bestridan med "Jag behöver dessa 2500kr för att köpa sprit"
K kniv skrev:
Har TS städar öht är ju frågan. Dvs finns saklig grund för bestridan
Precis. Verkar inte vara många här i tråden som känner till grunderna för att formulera en bestridan där det i botten existerar någon form av avtal. En bestridan under sådana förhållanden är en invändning i sak gentemot antingen avtalet eller skäligheten i beloppet. Att bestrida med lydelsen "fakturan bestrides i sin helhet" gör man vid försök till avtalsbedrägeri, dvs. där något avtal inte existerar. Att använda den formuleringen i TS fall riskerar bli ett skott i egen fot, dvs. något som kan användas emot TS av hyresvärden.
 
  • Gilla
Harald Boye och 3 till
  • Laddar…
M Maijckel skrev:
TS kan ju lika gärna formulera sin bestridan med "Jag behöver dessa 2500kr för att köpa sprit"

Precis. Verkar inte vara många här i tråden som känner till grunderna för att formulera en bestridan där det i botten existerar någon form av avtal. En bestridan under sådana förhållanden är en invändning i sak gentemot antingen avtalet eller skäligheten i beloppet. Att bestrida med lydelsen "fakturan bestrides i sin helhet" gör man vid försök till avtalsbedrägeri, dvs. där något avtal inte existerar. Att använda den formuleringen i TS fall riskerar bli ett skott i egen fot, dvs. något som kan användas emot TS av hyresvärden.
Det låter ju bra "Fakturan bestrides i sin helhet" så förklara gärna bättre och utförligare så fler förstår konsekvensen av att använda den frasen.
Beskriv gärna hur "bestridan" skulle formuleras istället så den inte slår tillbaka.
/W
 
S
Moraliskt:
Är man medveten om att städningen är bristfällig, så betala. Läropengar.
Nästa gång: Städa ordentligt! Kräv att lägenheten besiktigas i samband med att nycklarna lämnas över. Då kan man ha tid på sig att förbättra eventuella brister. Vill man ha hängslen och livrem så ha ett papper om att besiktning är utförd utan anmärkning som hyresvärden skriver under.

Juridiskt:
1. Visst kan man bestrida men skall då ha sakliga skäl. TS kan man skriva en generell "jag bestrider fakturan i sin helhet" och fortsätta även då den går till inkasso. Utan ytterligare motivering så kommer TS åka på föreningsavgift, inkassoavgift och avgifter för inlämning till tingsrätten.

2. Man kan bestrida hela fakturan med motivet: "Fyttstädning utfördes noggrant och bilderna var förfalskade eller från en annan lägenhet." Då står ord mot ord och förmodligen vinner hyresvärden om TS inte dokumenterat sin städning med egna fotografier.

3. Man kan bestrida delar av fakturan med motivet att beloppet är oskäligt. Då skall den del av fakturan som inte bestrids betalas inom utsatt tid. Om hyresvärden kan uppvisa bevis på vad flyttstädningen kostat, t.ex. faktura från städfirma, så åker TS förmodligen på extra avgifter igen.

4. Kör en mjukare linje och inte göra något juridiskt alls just nu. Bara skriva en fråga om varför beloppet är såpass högt och om de har några underlag för kostnaden. Fås inget svar innan förfallodatum så kan man skriva att fakturan är tvistig och inte kommer betalas förrän underlag inkommit. För att i viss mån undvika extra avgifter bör då det obestridda beloppet betalas innan förfallodatum, alltså det belopp som TS anser är skäligt.

TS har inte angivit när han lämnade över nycklarna. Var det i god tid innan sista datum så borde det eventuellt kunna gå att bestrida jouravgiften och bara betala timpengen.
 
  • Gilla
tobbe9012 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.