T
Marre88 Marre88 skrev:
Jag har torkat av både väggar och tak i den mån det går i detta fallet.
Jag har haft kylskåpets lådor och hyllorna i duschen och försökt rengöra.
Det sitter i själva gummit.
Jag har torkat av alla hyllor i skåpen och på skåpsluckor lådor och annat.
Har aldrig torkat av väggar eller tak när jag flyttat (iaf 6ggr) och heller aldrig fått något klagomål på det.
Tycker det låter som ett par klappträn som tror dom ska få ett nytt hus genom gnäll. Dom övriga sakerna är som redan nämts inte något som har med städ att göra.
Kan tycka att när man köper ett dödsbo med friskrivning så får man faktiskt ha någon form av överseende (sen spelar iof vad man betala för det lite roll också även om det kanske inte borde ha någon betydelse).
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Marre88
Jag har varit i kontakt med mäklare och kollat upp vad mina rättigheter är, med tanke på rådande omständigheter kring huset i sig och att han har varit tydlig med dom från början att dom kommer köpa huset i des skick och att det går till en viss gräns i detta fall vad man kan städa och inte städa.
Men de ville inte lyssna på vad han sa heller så jag hör mig för hur jag ska göra och hur jag ska gå till väga.
 
BirgitS
D Dilato skrev:
Jag läste nyss på Dorunner att fönsterputs, tvättning av väggar och tak vanligtvis inte ingår i inköpt flyttstädning.

[länk]
Under de senaste 15 åren har jag varit inblandad i 3 flyttstädningar och i samtliga fall har företaget ansett att fönstertvätt ingår i flyttstädningen om man inte kommer överens om annat. Som här: https://www.cronkleven.se/flyttstadning.php
 
  • Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
Marre88 Marre88 skrev:
[...] jag hör mig för hur jag ska göra och hur jag ska gå till väga.
Du har fått många åsikter från folk här, men du frågar om rättigheter. Det är ganska enkelt: du har rätt att åtgärda de problem som köparna uppmärksammar.

Det måste också vara konkreta klagomål, "dåligt städat" är inte tillräckligt. Så första steget är att som ovan föreslaget be att få en preciserad lista på exakt vad som saknas. Du kan sedan åtgärda det som är rimliga klagomål och bestrida övriga krav, gärna med hänvisning till en lista på vad som ingår i en flyttstädning, likt de ovan länkade.

Om köparna inte accepterar din lösning eller ni kommer överens befinner vi oss i ett läge där du helt enkelt bestrider alla krav från dem. Då är deras enda sätt att gå vidare att stämma dig i tingsrätten, vilket som flera påpekat ovan är högst osannolikt att det leder någonstans för dem. Detta baserat på den information som framkommit i tråden, vilket är klart tunt för att basera en juridisk bedömning på.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Marre88 Marre88 skrev:
Jag har varit i kontakt med mäklare och kollat upp vad mina rättigheter är, med tanke på rådande omständigheter kring huset i sig och att han har varit tydlig med dom från början att dom kommer köpa huset i des skick och att det går till en viss gräns i detta fall vad man kan städa och inte städa.
Men de ville inte lyssna på vad han sa heller så jag hör mig för hur jag ska göra och hur jag ska gå till väga.
Städning ingår INTE i vad man kallar "befintligt skick". Det krävs ett särskilt avtal om huset säljs ostädat.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Städning ingår INTE i vad man kallar "befintligt skick". Det krävs ett särskilt avtal om huset säljs ostädat.
Av det som ts förklarat så ingår det i befintligt skick. Nikotinet går inte få bort med vanlig städning. Det är så omfattande att tapeter och övrigt måste rivas för att få det "städat" Med tanke på att man kan se var tavlorna suttit pga nikotinet finns det inget mer för ts att göra =)
 
  • Gilla
big mike och 4 till
  • Laddar…
N Nucky skrev:
Du borde ha anlitat flyttstäd om det nu var så att du skulle städat huset. Värt pengarna, du kunde bokat dagen innan tillträdet och lämnat telefonnumret till städfirman för vidare tjafs.

"Snålheten bedrar visheten"
Varje gång jag köpt lägenhet eller hus har motparten anlitat firma för att göra flyttstäd. Varje gång har de betalat mig många tusenlappar för att firman inte gjort ett bra jobb... Aldrig rengjort kyl eller frys. Aldrig dragit ut vitvaror för att städa bakom.

Jag som städat själv har aldrig fått några klagomål...
 
  • Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
Marre88
Nej men detta är inte som att flytta från en lägenhet till en annan.
Detta är en villa med många år av rökning inne. Det sitter i tapeter och det sitter förmodligen i alla skåpsluckor som köparen menar inte är städade och dessa vet jag att jag har torkat av och skurat så bra som jag kan.
Men visst jag ska ringa in ett städbolag för som sagt jag har rättigheter att få göra detta själv. (Städbolaget) men då att säga att detta gäller ej en sanering av nikotin utan bara ”vanligt” flytt städ..
 
  • Gilla
Rolf1234 och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Av det som ts förklarat så ingår det i befintligt skick. Nikotinet går inte få bort med vanlig städning. Det är så omfattande att tapeter och övrigt måste rivas för att få det "städat" Med tanke på att man kan se var tavlorna suttit pga nikotinet finns det inget mer för ts att göra =)
Det är en annan sak naturligtvis. Det är inte städning, utan går snarast under uttrycket sanering. Men nu pratade TS om att hon bl.a. missat att tvätta fönster.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/artiklar/flyttstadning

Ett exempel på vad som ses ingå i en flyttstädning. Ur texten

”En flyttstädning går inte att jämföra med en vanlig veckostädning utan innebär att varenda liten vrå i hela bostaden ska städas noggrant. All smuts och alla fläckar måste avlägsnas från hela bostadens interiör så att endast sådant som beror på ålder och normalt slitage finns kvar.”

Det är alltså en noggrann städning men inte en sanering. Om det fanns tydliga nikotinproblem vid försäljningen är detta något som köparen får sanera om det sk göras på djupet. I praktiken så är det svårt för en köpare att gå vidare och bevisa bristande städning så många köpare klarar sig nog med mer begränsad städning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
P
Du säljer ett hus och har städat men inte putsat fönster. Befintligt skick löser ju ditt ansvar på allt som inte går att skura rent. Dvs. en städfirma löser inte ditt problem för om det inte går att få rent så går det inte för städfirman heller. Putsa fönster är väl det enda - allt annat får köparna lösa bäst de vill. De vet ju att du inte har bott där och att de har skrivit under köp i befintligt skick och med friskrivningsklausul. Jag gillar skarp kommentaren Somna om!
 
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Många som skriver "anlita flyttstäd så blir det bra!" Jag har gått på den niten en gång, kom två araber i 50-års åldern som inte kunde svenska. Efter dom var klara låg det dammråttor kvar på golvet. Inte deras problem verkade det som och dom drog. Jag blev fly förbannad och fick tag på chefen som lovade att det skulle rättas till, bara det att jag skulle åka 50 mil bort till min nya bostad den dagen och inte återvända... Fick krångla med fullmakt och få dom att hämta ut nyckel å hela helvetet, dom städade, hyresvärden godkände inte städning nr2... Tredje gången var inte heller bra så jag sa ok till hyresvärden, skicka mig räkningen jag orkar inte mer, men det kom ingen som tur var.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Jag tycker du ska göra precis som Jonatan skrev. Det här är ett återkommande elände och de kan i princip inte göra något, har man köpt en bostad för flera miljoner så kan man punga ut några hundralappar själv om man vill ha det sterilt rent.

Jag sålde till en galen häxa som krävde jag skulle lämna jobbet och komma skrubba, och hjälpa henne med flytten, eftersom hon inte var tillfredställd (hade anlitat städfirma). Det sluta med att hon var ute efter pengar så erbjöd swisha en tusing då blev hon tyst.

Kan dock tycka sån här diskussion borde mäklaren sköta och inte du, om du anlitat en sådan.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har affären gjorts upp? Klart och betalt? Isf gå in i Tfn och sätt köparens Nr på ignorera-listan.
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Marre88 Marre88 skrev:
detta är inte som att flytta från en lägenhet till en annan. Detta är en villa med många år av rökning inne.
Vad spelar det för roll om det är en inrökt lägenhet eller en inrökt villa? Städkraven och svårigheterna är väl desamma?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.