BirgitS
Då är det väl det som du får kontra med, att du säger att du kan komma och tvätta fönstren men allt annat är välstädat och inte kan bli bättre.

• Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Marre88
ja annars vet jag inte, dom menar på att jag har brutit kontraktet.

• Haha
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
Dowser4711 och 10 till
  • Laddar…
Marre88 Marre88 skrev:
ja annars vet jag inte, dom menar på att jag har brutit kontraktet.
Tänk på att om du ger köparen lillfingret genom att lyda blint kommer nästa krav osv osv

• Gilla
  • Älska
Dowser4711 och 39 till
  • Laddar…
Marre88
Ja jag vet, känns så tråkigt bara få jag har varit snäll och gav dom tillgång till vissa saker redan innan och varit snäll, och så får man detta tillbaka.

• Gilla
nissenhj och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
Som sagt, ge de inget mer. Om de anser att du brutit kontraktet så får de ta det till tinget och där har de inget att hämta.

• Gilla
TickyNucker och 24 till
  • Laddar…
Börja med att redogöra för dem på vilket sätt du redan städat och kräv tydligt och konkret vilka delar de anser du missat (fönster är ju uppenbarligen en sak) sedan erbjuder du dem att du kommer dit och städar det de anser du missat. Antagligen tycker de inte att detta är intressant och låter det bero.

En flyttstädning ska ju vara som en riktigt noga städning dvs dammsug golv, tvätta alla lister och andra ytor. Våttorkar golv, tvätta ugn och alla plåtar gör rent gångjärn och liknande på ugn och diskmaskin. Vitvaror ska dras fram så det går att städa bakom och även torka av maskinerna baktill så de inte är fulla av damm. Anser även att sparkbrädor (om sånna finns) skall tas loss och städa under diskbänkar. Fläkt och filter ska göras rent, tilluftsventiler, golvbrunnar. Kakelfogar om smutsiga bör borstas, avkalkning på övrigt. Övre avloppet i handfat o diskbänk anser jag ska göras rent (det över vattenlåset). Kort och gott skulle jag tror att det tar ca 2 dagar att flyttstäda en villa själv. Jag hade lagt ut det på firma redan från början men jag älskar inte att städa heller.

• Gilla
Roger Fundin och 16 till
  • Laddar…
RoTe
Marre88 Marre88 skrev:
Ja jag vet, känns så tråkigt bara få jag har varit snäll och gav dom tillgång till vissa saker redan innan och varit snäll, och så får man detta tillbaka.
Usch du hade ju värsta chansen att förhandla bort städet och så tog du den inte. Det har jag gjort varenda gång jag flyttat, "kan vi flytta in tidigare" "kan vi få ställa in saker i förrådet" "kan vi få.." Mitt svar är ALLTID, ja men då ansvarar ni själva för flyttstäd.

• Gilla
Roger Fundin och 41 till
  • Laddar…
BirgitS
T TypRätt skrev:
Kort och gott skulle jag tror att det tar ca 2 dagar att flyttstäda en villa själv. Jag hade lagt ut det på firma redan från början men jag älskar inte att städa heller.
Hade in en firma som storstädade huset efter mina föräldrar inför visningen och jag tror firman hade dit 6 personer som städade i minst 7 timmar.

• Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
Marre88
Okey vad fick ni ge för det? Och hur stort var det?

BirgitS
Marre88 Marre88 skrev:
Okey vad fick ni ge för det? Och hur stort var det?
Det är nu åtskilliga år sen så dels säger inte priset då så mycket om priset nu och dels kommer jag inte längre ihåg det. Men städare har lågt timpris. En sån städning är ju inte heller aktuell när du redan har städat, men ring någon städfirma och hör vad de vill ha.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Om du vet att det är städat (förutom fönster) hade jag ignorerat köparen förutsatt att det inte är fönster de gnäller på.

Speciellt om det gäller ett nikotinhus.

• Gilla
big mike och 5 till
  • Laddar…
Marre88
Ja men fönstren och de som jag kan städa själv kommer jag erbjuda mig. Sen de om väggar och skåpsluckor och annat som jag redan städat kommer jag hänvisa till att jag har städat

• Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Är det curlade 80-talister som köpt det
Om de var på visningen så måste de ju inse att flyttstädninging inte innebär att huset blir som nytt.
Ignorera deras krav

• Gilla
Mazdarune och 20 till
  • Laddar…
Har du sålt huset eller är det ett dödsbo, stor skillnad för en köpare att tillvarata sin undersökningsplikt vid dödsbo. Om jag inte har helt fel så finns ingen att ställa krav på gällande husets städning eller kondition. Klar att man städar av en del, det sitter som i ryggmärgen, men att komma med något som en städning så huset nästan blir som nytt, är nog ingen bra ide för köparen. Som sägs, låt det vara och se vad dom kommer med, samt ge dom inget finger, då kommer dom att ta hela handen. Undersökningsplikten är rätt skarp och vid dödsbo ännu hårdare. Hänvisa bara att dom hade möjlighet att undersöka vid visningen och såg då att det var skavanker lite här och där. Speciellt så luktade det nog rök vid visningen och det är inget som bara kommer plötsligt efter ett övertagande. Så somna om ett tag nu och varva ner.

• Gilla
Kijen123 och 6 till
  • Laddar…
Marre88
Huset är sålt och kontrakt är skrivet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.