Nissens Nissens skrev:
Jo, för det var det påstendet jag protesterade mot.

En sambo är per definition skriven på samma adress som sin sambo. Annars är man helt enkelt inte sambo och kan kastas ut mycket enklare.

Nej, jag avser sambo och inget annat. Och en sambo måste vara folkbokförd på samma adress som sin sambo för att uppfylla definitionen som sambo. Har för mig att ett halvår är det som gäller och att man har ett samliv.
Åfan, det visste jag inte… då finns ett visst skydd ändå om det är som du påstår.
 
Nissens Nissens skrev:
Man kan få sambon avhyst, absolut, men man kan inte kasta ut sambon godtyckligt.

Nej, den beskriver svaret.
Du påstod att det är olagligt att kicka ut någon, det är det alltså inte.

Eftersom huset ägs av din sambo och inte utgör samboegendom har din sambo rätt att be dig flytta. Du bör dock kunna ses som inneboende hos din sambo, vilket innebär att du har rätt till tre månaders uppsägningstid, jordabalken 12 kap 4 §
 
  • Gilla
TuVu och 1 till
  • Laddar…
Nissens
S Snikhol skrev:
Åfan, det visste jag inte… då finns ett visst skydd ändå om det är som du påstår.
Japp, men det handlar väl mest om att man inte kan kasta ut sambon godtyckligt. Det tar en stund att få det gjort. Det känns väl ändå rätt humant kan jag tycka.
 
Nissens Nissens skrev:
Jo, för det var det påstendet jag protesterade mot.
Var påstår jag det?

Nissens Nissens skrev:
En sambo är per definition skriven på samma adress som sin sambo. Annars är man helt enkelt inte sambo och kan kastas ut mycket enklare.
Om man är sambo eller inte har inget att göra med var parterna är folkbokförda. Var har du fått det ifrån?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Var påstår jag det?
Jag påstår att jag protesterade mot påståendet att man har rätt att efter eget tycke kan kasta ut sin sambo. Då protesterade du i din tur mot det. Varför du gjorde det vet inte jag.
Alfredo Alfredo skrev:
Om man är sambo eller inte har inget att göra med var parterna är folkbokförda. Var har du fått det ifrån?
Bra fråga. 😊
 
  • Haha
Jonatan79
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det har jag heller inte påstått. Dock visar du fortfarande inte på vilket sätt folkbokföringsadress har relevans.

Så om jag folkbokför mig på din adress är du tvungen att dras med mig som inneboende? Verkar inte det orimligt?i Spani
Nissens Nissens skrev:
Jag har inte lust att själv slå i lagböckerna eftersom jag inte är jurist. Men här kommer en länk där jurister förklarar vad som gäller:

[länk]

Man kan alltså inte kasta ut en sambo godtyckligt över en natt.

Citat:
”Om sambon vägrar flytta kan man begära en bodelningsförrättare från närmsta tingsrätt. Det genomförs då en officiell bodelning vilket innebär att samboförhållandet upphör även om din sambo fortfarande bor kvar i bostaden.”

”Har man, när bodelningen väl är genomförd, berättigats att bo kvar i bostaden så är den andra sambon skyldig att flytta. Om sambon inte flyttar ut då kan man ansöka om avhysning hos Kronofogdemyndigheten. De kommer då att tvinga sambon att flytta ut ur bostaden.”
Sambolagen blir ganska tandlös gällande bostaden då ts redan äger huset innan han blir sambo. Kanske ovanstående kan vara aktuellt om paret köper ett hus tillsammans där båda står som ägare?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
S Snikhol skrev:
Nej, du missförstår. Hon går från hyresrätt med besittningsrätt. Så länge hon betalar hyra där kan hon inte bli vräkt.
Nja. Detta är inte alltid korrekt. Har man hyresrätt med besittningsrätt och spenderar mer än 50% (?) av dygnsvilan på annan plats kan man faktiskt förlora hyresrätten. Det beror på hur petig hyresföretaget är.
 
yonna yonna skrev:
Nja. Detta är inte alltid korrekt. Har man hyresrätt med besittningsrätt och spenderar mer än 50% (?) av dygnsvilan på annan plats kan man faktiskt förlora hyresrätten. Det beror på hur petig hyresföretaget är.
Haha det visste jag inte. Undrar hur de ska bevisa det dock
 
yonna yonna skrev:
Nja. Detta är inte alltid korrekt. Har man hyresrätt med besittningsrätt och spenderar mer än 50% (?) av dygnsvilan på annan plats kan man faktiskt förlora hyresrätten. Det beror på hur petig hyresföretaget är.
Inget direkt incitament för hyresvärden heller. 50% slitage 100% hyra.
 
yonna yonna skrev:
Har man hyresrätt med besittningsrätt och spenderar mer än 50% (?) av dygnsvilan på annan plats kan man faktiskt förlora hyresrätten.
Var regleras det?
 
S SueCia skrev:
Är du?
Nä. Dessutom har jag personlig erfarenhet av bostadsaffär som gått back i en av Sveriges 10 största städer.
Mitt nuvarande permanent boende vet jag heller inte om det är en 'god affär' eftersom jag inte sålt det.
 
F Frångolvtilltak skrev:
Tycker att det känns som att TS borde vara singel istället.
Det här kommer inte sluta lyckligt 😂
Har du testat AI? Ingen hjälp där. Jag tycker att det är klokt att leka med tanken och få olika perspektiv på vad som är rimligt. Sen att tråden dragit iväg åt olika håll är väl knappast ts fel. Det kommer säkert att ordna sig till det bästa.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Var regleras det?
Jordabalken paragraf 12 stipulerar att bostaden ska användas som stadigtvarande boende för att besittningsskyddet ska gälla. Domstolspraxis har slagit fast att det motsvarar 50% av dygnsvila.

Dock finns det ett flertal tydliga undantag. Den boende kan låta hyresnämnden prova ärendet.
 
S Sthlm_ skrev:
Så den nya partner i ditt exempel betalar vad? Netflixabonnemanget och halva elen?
Nej, halva ”hyran”, dvs räntekostnader och andra löpande kostnader såsom halva elen, försäkringen, Netflix osv.
 
S Snikhol skrev:
Åfan, det visste jag inte… då finns ett visst skydd ändå om det är som du påstår.
Jag tror att det börjar bli snurrigt här. Om jag äger ett hus/villa (inte en bostadsrätt eller hyresrätt) och en person blir min sambo (inte hyresgäst eller inneboende) så finns det vad jag förstår, ingen lagstadgad uppsägningstid eller besittningrätt eftersom varken jordbalken eller hyreslagen är tillämpbar utan det är sambolagen som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.