56 558 läst · 582 svar
57k läst
582 svar
Flytta ihop i villa, hur göra ekonomiskt?
D D.alarna skrev:Hej !
Leker med tanken att flytta ihop med ny partner i mitt hus och hur man ska tänka rent ekonomiskt om hon flyttar in hos mig.
Nedan är lite fakta och fiktiva siffror
Ränta (rörligt 3 mån) / El Vatten / Sopor = 15 000:- / månad (ej amortering)
Hon bor idag i hyreslägenhet 10 000:- / månad
Ej aktuellt att hon köper in sig i huset
Hur hade ni tänkt, ska man dela rakt av eller ska hon ha en lägre kostnad med tanke på att jag äger huset och får stå för alla kostnader där?
Vad tycker ni är en rimlig kostnad för henne?
Nu tänker vi enbart på att bo ihop så ett gemensamt "huskonto / matkonto" är kanske aktuellt , ev investeringar / utbyggnad av hus mm får bli en senare femma.
Jag är endast ute efter en siffra på vad som är rimligt att betala varje månad här och nu.
Exempelvis : 2000:- 4000:- 6000:-
De som engagerar sig i frågan behöver ej tänka på värde hus, inkomst, ev barn, slitage, sparande, matpengar, skriva samboavtal, indexreglering, rättvisa,ev framtida gräl, garage, fritidshobbys mm mm
på ekonomifokus.seD D.alarna skrev:Hej !
Leker med tanken att flytta ihop med ny partner i mitt hus och hur man ska tänka rent ekonomiskt om hon flyttar in hos mig.
Nedan är lite fakta och fiktiva siffror
Ränta (rörligt 3 mån) / El Vatten / Sopor = 15 000:- / månad (ej amortering)
Hon bor idag i hyreslägenhet 10 000:- / månad
Ej aktuellt att hon köper in sig i huset
Hur hade ni tänkt, ska man dela rakt av eller ska hon ha en lägre kostnad med tanke på att jag äger huset och får stå för alla kostnader där?
Vad tycker ni är en rimlig kostnad för henne?
Nu tänker vi enbart på att bo ihop så ett gemensamt "huskonto / matkonto" är kanske aktuellt , ev investeringar / utbyggnad av hus mm får bli en senare femma.
Jag är endast ute efter en siffra på vad som är rimligt att betala varje månad här och nu.
Exempelvis : 2000:- 4000:- 6000:-
De som engagerar sig i frågan behöver ej tänka på värde hus, inkomst, ev barn, slitage, sparande, matpengar, skriva samboavtal, indexreglering, rättvisa,ev framtida gräl, garage, fritidshobbys mm mm.
kan man räkna ut skälig hyra sätter du 0 på drift så får du en skälig kallhyra. Sen delar du den med 2 så får du din partners rimliga hyra. Man utgår från värdering storlek antal rum.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 153 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 153 inlägg
1. Jag tjänar inte en krona.S SueCia skrev:
2. Banken vägrar att ge henne ett lån då hon aldrig kunnat ta ett fast jobb inom skolvärlden då de krävs legitimation som hon nu studerar till. Trots mycket god ekonomi som hon inte vill lägga allt för att köpa in sig vilket är förståeligt då hon tjänar mer på att ha det investerat.
3. Det var hennes förslag från början.
4. Jag har bott med snyltgäster förr som inte ville skjuta till en krona. Det kostar att bo, och de pengarna hon betalar kan du likna med att bo i en hyresrätt typ. Dvs drift plus en del till. Alternativet hon kan ta är att bo i en lägenhet för 5-10 tusen istället.
Jag tycker nog att "sälja befintligt hus, köpa ett nytt och flytta" också är väldigt extremt om man är nöjd med nuvarande bostad.S SueCia skrev:
Och vad löser det? Om det inte är aktuellt att den blivande sambon köper in sig i befintlig bostad är det väl antagligen inte aktuellt att de köper en ny bostad tillsammans.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 153 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 153 inlägg
Ränta är primärt avgiften du betalar för din investering med hävstång.S Snikhol skrev:
Det är egentligen ganska enkelt, antingen betalar sambon inte för kostnaden för hävstången och får då inte heller ta del av värdeökningen. Eller betalar sambon för kostnaden för hävstången och får då ta del av värdeökningen.
Väldigt girigt att sambon ska betala för hävstången utan att få ta del av den.
https://lagen.nu/2012:978Alfredo skrev:
Så utan altan hade hon inte varit intresserad av honom?P PiaHelena skrev:
Nja…. Varför då? Personen sparar ändå sannolikt pengar på att bli sambo. Ta dessa pengar och satsa på en indexfond. Ger nog bättre avkastning än hus på väldigt många adresser.S SueCia skrev:Ränta är primärt avgiften du betalar för din investering med hävstång.
Det är egentligen ganska enkelt, antingen betalar sambon inte för kostnaden för hävstången och får då inte heller ta del av värdeökningen. Eller betalar sambon för kostnaden för hävstången och får då ta del av värdeökningen.
Väldigt girigt att sambon ska betala för hävstången utan att få ta del av den
S SueCia skrev:Ränta är primärt avgiften du betalar för din investering med hävstång.
Väldigt girigt att sambon ska betala för hävstången utan att få ta del av den.
Sen tycker jag absolut det bästa är att samäga på sikt. Men det var inte aktuellt enligt TS.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 153 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 153 inlägg
Väldigt märklig syn på samboförhållanden, den som inte äger huset ska skinnas men ändå vara nöjd för att hen "sparar" pengar på en hyra som är dyrare.S Snikhol skrev:
Om man köper ett hus för 5 miljoner, lånar 4 och cashar 1. Sambon betalar 50% av räntekostnaderna för lånet, då är det inte mer än rätt att sambon också får 50% av 80% av framtida värdeökning.