B Brendhain skrev:
Section 22 doesn’t apply to houses,
§22 är inte den "intressanta" delen av sambolagen. Det viktiga är att inse att sambolagens regler om samboegendom även gäller hus om huset skaffats med avsikt att paret skulle bo där tillsammans.

Så är inte fallet här.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
D Daniel4s skrev:
Hon äger inget idag heller då hon bor i en hyresrätt.
Däremot får hon bo i ett stort fint hus, gräsmatta och altaner i ett bra område för betydligt billigare än vad hon bor idag.

Och som jag skrev, allt kring huset hamnar på mig och ej aktuellt för henne att köpa in sig i huset då det blir stora pengar, vi tror till 110% på denna relation annars hade jag ej ställt frågan.

Frågan var: Vad är en rimlig kostnad för henne att betala om hon flyttar in imorgon..
Såhär är det, det kostar att bo- vart man en gör det…
Det viktiga är att du betalar lånet.

Sen ja vad är rimligt? Klara du att betala det själv ? Men mellan tummen och pekfingret taget ur luften säg 4000 för drift… (?) då bor Hon ändå 6000 billigare en innan… 3000 av dessa till hennes sparande och 3000 till ev höjda kostnader för transport, gardiner mm 😅

Men se till att ni gör upp om detta innan… och vad man betalar för, tycker hon de är dyrt så fråga varför. Och för billigt så förklarar du att det är din fastighet..

Vill ni avancera och hon vill renovera men inte betala på din fastighet- skuldbrev, vid ev separation betalar du för fast installation som hon betalat?

B Brendhain skrev:
Maybe if you read the second link that I put up, after I found out from Alfredo that the Section 22 doesn’t apply to houses, then you can see how Secrion 22 is actually applied. They have a 50% claim and would only compensate the other “ex-sambo” for 50% of the value and debt, as I wrote earlier.

Thanks anyway! 👌
Section 22 only applies if the apartment in question is not "samboegendom", i.e. there is by definition no 50% stake involved:
22 § Innehar den ena sambon den gemensamma bostaden med hyresrätt eller bostadsrätt och utgör egendomen inte samboegendom, har den andra sambon rätt att överta den när samboförhållandet upphör, om den sambon bäst behöver bostaden och ett sådant övertagande även med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt. Om samborna inte har eller har haft barn tillsammans, gäller detta dock endast om synnerliga skäl talar för det.
This is mostly a problem with rental apartments, as the contract has no monetary value despite the fact that a spacious inner city apartment with low rent is a very nice thing indeed.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Section 22 only applies if the apartment in question is not "samboegendom", i.e. there is by definition no 50% stake involved:

This is mostly a problem with rental apartments, as the contract has no monetary value despite the fact that a spacious inner city apartment with low rent is a very nice thing indeed.
I have already corrected my error as to houses not being included, thanks to Alfredo pointing this out. Section 22 does apply to Bostadsrätts, too.

The 50% applies to joint use items. I put up a couple of links in my original plus my correction after Alfredo pointed out my
Before mentioned error.

A A.dahlberg skrev:
Såhär är det, det kostar att bo- vart man en gör det…
Det viktiga är att du betalar lånet.

Sen ja vad är rimligt? Klara du att betala det själv ? Men mellan tummen och pekfingret taget ur luften säg 4000 för drift… (?) då bor Hon ändå 6000 billigare en innan… 3000 av dessa till hennes sparande och 3000 till ev höjda kostnader för transport, gardiner mm 😅

Men se till att ni gör upp om detta innan… och vad man betalar för, tycker hon de är dyrt så fråga varför. Och för billigt så förklarar du att det är din fastighet..

Vill ni avancera och hon vill renovera men inte betala på din fastighet- skuldbrev, vid ev separation betalar du för fast installation som hon betalat?
Rimligaste är att betala en del av marknadshyra för sitt boende. 15-20' är troligtvis var det bör ligga och halva det blir 7.500-10.000.

• Haha
Huddingebo
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Amorteringskostnad och räntekostnad står husägaren för. Även fastighetsavgiften.

Driftkostnad delar ni på. Det blir win/win för er bägge.

Detta ger (i detta fall) henne möjlighet bygga upp ett sparkapital för ny bostad om ni framöver separerar. Om ni bor i någon av de större städerna bör hon definitivt även ställa sig i bostadskö för hyresrätt. Låter krasst men man vet inte vad som händer om tio år!
Happy/happy….låter bättre. Har tagit med mig det efter en kurs jag gick för 7 år sedan….de 7 habitats

Jävla mycket spån i den här tråden. Om man har en räntekostnad på 15.000 kr i månaden på ett hus så äger man inte hela huset utan banken äger antagligen runt 4 miljoner av det med nuvarande ränteläge. Det kan då jämställas med en hyresrätt där man betalar en månadshyra som är relativt hög då någon annan äger boendet eller om man äger en bostadsrätt där man har en lägre månadsavgift som dock går till att täcka upp föreningens lån. Ränta är alltså en avgift kopplad till boendet. Hur mycket var och en ska betala beror väl lite på hur ekonomin ser ut men ett sätt att göra det på är att lägga ihop era nuvarande månadskostnader exempelvis om dina är 15.000 och hennes är 10.000 så slår man ihop det dvs 25.000, varav hennes del är 40%. Då betalar hon 40% av 15.000 och du 60%. Sen står du självklart för alla kostnader kring amortering och reparationer då ev värde och minskning av lån helt tillfaller dig vid försäljning av huset då du äger 100% av det.

• Gilla
  • Haha
B6304S1 och 5 till
  • Laddar…
D Daniel4s skrev:
Hej !

Leker med tanken att flytta ihop med ny partner i mitt hus och hur man ska tänka rent ekonomiskt om hon flyttar in hos mig.

Nedan är lite fakta och fiktiva siffror

Ränta (rörligt 3 mån) / El Vatten / Sopor = 15 000:- / månad (ej amortering)
Hon bor idag i hyreslägenhet 10 000:- / månad
Ej aktuellt att hon köper in sig i huset

Hur hade ni tänkt, ska man dela rakt av eller ska hon ha en lägre kostnad med tanke på att jag äger huset och får stå för alla kostnader där?
Vad tycker ni är en rimlig kostnad för henne?

Nu tänker vi enbart på att bo ihop så ett gemensamt "huskonto / matkonto" är kanske aktuellt , ev investeringar / utbyggnad av hus mm får bli en senare femma.
Jag ser egentligen två alternativ.
1. Kolla upp vad rimlig hyra för motsvarande ditt hus ligger på och dela det på rimligt vis: exempelvis 50:50 eller per person, läste att det fanns barn.

2. Dela på besparingen istället för på kostnaden. Hennes hyra försvinner, 10000. Dela på den, hon betalar 5000/månad till dig för det som ingick i hennes hyra, resten delar ni lika på.

Tycker att det mest rimliga är att strunta i dina kostnader och inte hänga upp hennes del på det. Dessa är väldigt föränderliga och det finns risk för stora skillnader månad till månad.

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
D Daniel4s skrev:
Hej !

Leker med tanken att flytta ihop med ny partner i mitt hus och hur man ska tänka rent ekonomiskt om hon flyttar in hos mig.

Nedan är lite fakta och fiktiva siffror

Ränta (rörligt 3 mån) / El Vatten / Sopor = 15 000:- / månad (ej amortering)
Hon bor idag i hyreslägenhet 10 000:- / månad
Ej aktuellt att hon köper in sig i huset

Hur hade ni tänkt, ska man dela rakt av eller ska hon ha en lägre kostnad med tanke på att jag äger huset och får stå för alla kostnader där?
Vad tycker ni är en rimlig kostnad för henne?

Nu tänker vi enbart på att bo ihop så ett gemensamt "huskonto / matkonto" är kanske aktuellt , ev investeringar / utbyggnad av hus mm får bli en senare femma.
5000:-/mån.

• Gilla
D.alarna
  • Laddar…
Den kommunala fastighetsavgiften är en driftskostnad lika dan som ränta.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
S
K Krillehus skrev:
Jävla mycket spån i den här tråden. Om man har en räntekostnad på 15.000 kr i månaden på ett hus så äger man inte hela huset utan banken äger antagligen runt 4 miljoner av det med nuvarande ränteläge. Det kan då jämställas med en hyresrätt där man betalar en månadshyra som är relativt hög då någon annan äger boendet eller om man äger en bostadsrätt där man har en lägre månadsavgift som dock går till att täcka upp föreningens lån. Ränta är alltså en avgift kopplad till boendet. Hur mycket var och en ska betala beror väl lite på hur ekonomin ser ut men ett sätt att göra det på är att lägga ihop era nuvarande månadskostnader exempelvis om dina är 15.000 och hennes är 10.000 så slår man ihop det dvs 25.000, varav hennes del är 40%. Då betalar hon 40% av 15.000 och du 60%. Sen står du självklart för alla kostnader kring amortering och reparationer då ev värde och minskning av lån helt tillfaller dig vid försäljning av huset då du äger 100% av det.

Så du menar på fullaste allvar att du tror att om huset går upp med 50% i värde så ska banken ha 50% mer vid försäljningen?

Det är inte så det fungerar iaf. :)

Ränta är förvisso en avgift kopplad till boendet, men framförallt är det en avgift för din investering med hävstång på bostadsmarknaden.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Jag flyttade från lägenhet till min nuvarande sambos villa för 10 år sedan.
Vi delade på driftskostnader, inget annat.
Mycket pengar har jag sparat i och med detta.

Jag köpte ett fritidshus för fyra år sedan, då kom vi överens om att han tar alla kostnader för sitt hus och jag för mitt.
Vi har nu båda tillgång till två hus.
Win/win.

• Gilla
4774
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Så du menar på fullaste allvar att du tror att om huset går upp med 50% i värde så ska banken ha 50% mer vid försäljningen?

Det är inte så det fungerar iaf. :)

Ränta är förvisso en avgift kopplad till boendet, men framförallt är det en avgift för din investering med hävstång på bostadsmarknaden.
Vilket korkat inlägg. Sitter du och röker på mitt i natten? När man inte äger sitt boende så är ränta en boendekostnad precis som en hyra eller avgift till föreningen och bör alltså jämställas.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
D Daniel4s skrev:
Jag är absolut inne på ditt spår och för henne är det självklart att betala, däremot så kan jag tycka att det känns fel att dela 50/50 eftersom huset är mitt och således faller det på mig om något blir fel.
Om du hyrt ut huset på öppna marknaden, vad skulle det kosta? 20.000/månad i kallhyra? Mer? Börja där och resonera sen i relation till det vad som är rimligt att betala?

S
K Krillehus skrev:
Vilket korkat inlägg. Sitter du och röker på mitt i natten? När man inte äger sitt boende så är ränta en boendekostnad precis som en hyra eller avgift till föreningen och bör alltså jämställas.
Röker på? Moget.

Så det är alltså inte en hävstångsinvestering? 🫣

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.