Ja, man kan gå in med annan media, som elmont skrev så finns en liten separat box avsedd för det.
Jag har dock valt att inte göra så, min fiber går direkt in till ett teknikrum i huset.
 
En orsak till varför man lämpligen går via mätarskåpet, i alla fall med alla kabla som innehåller metall på ett eller annat vis, är att man ska gå in i huset på samma ställe för att undvika potentialskillnader vid tex åska.
 
Jag har kollat lite mer på detta och den bästa platsen att placera ett fasadmätarskåp är under ett fönster i väggen mot teknikrummet. Fönstret är på ca 140 cm höjd, och alla mätarskåp verkar vara omkring 80 cm höga. Vilket gör att nederkanten hamnar ca 0,6 m över mark. Vattenfall skriver att det ska vara minst 0,9 meter i sin broschyr i ämnet.

Jag ska kolla med FEV om det är ett problem att montera skåpet lägre, men finns det några lägre skåp? Jag behöver egentligen bara ha mätare och huvudsäkring där, så det skulle funka med ett mindre skåp. Jag har dock inte hittat något på nätet.
 
Det finns även flera typer av markmätarskåp.
det bör vara en lösning för dej om du vill ha skåpet så lågt.
8cee5b5f81.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ett exempel från GARO
 
Ja markmätarskåpet kanske kan funka, fast jag hade hellre haft ett infällt.

Med lite tur tycker FEV inte att det är ett problem att sätta skåpet lågt. De kör ju med fjärravläsning ändå.
 
Kom igen när du kollat med FEV, skulle vara intressant att se hur de resonerar kring detta. Skåpen är standardiserade och inte så länge sen den uppdaterades så du hittar nog inte så många varianter. Och marktyperna är an så länge orimligt dyra.
 
Har fått svar från FEV och de kunde acceptera lägre höjd på skåpet, så nu fortsätter jag leta infällt skåp. Om de någon gång skulle komma och vilja titta i skåpet så får jag väl ställa fram en pall.
 
Sådär, nu är det på gång. Jag har köpt ett sprillans GIM 1-25 på blocket för halva nypriset (jäklar vad de skåpen var dyra), FEV har levererat kanalisation för både servisledning och fiber, och jag har precis grävt fram inkommande och utgående servisledning till grannen. Hade tur och hittade den direkt. Nästa steg är att montera det nya mätarskåpet och lägga ner kanalisation i marken.

DSC_0003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det den senaste versionen av mätarskåp?
 
Japp, det är de som säljs just nu av Garo. VIM heter den tidigare modellen som inte säljs längre.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.